Praten over ervaringen

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Praten over ervaringen

Berichtdoor MarcoP » 17 Mei 2017

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met mijn ontwerpproject over mantelzorgers. Momenteel berust mijn ontwerp er op dat mantelzorgers met de mensen in hun gezin en (indien mogelijk) ook met de zorgbehoevende in gesprek gaan. Gespreksleidende kaarten die ik hiervoor heb ontworpen kunnen mogelijk als negatief worden ervaren. Hier heb ik jullie inzichten voor nodig!
Een paar voorbeeldvragen zijn:
Wie helpt jou als het even tegen zit? Waarom vind je die hulp juist fijn?
Hoe leg je de focus op wat goed gaat of dat wat er wel is, in plaats van dingen die misgaan?
Hoe neem je de tijd voor jezelf?
Kunnen vrienden jou helpen ergens mee? Zo ja, hoe kunnen ze dit doen?

De vraag aan jullie is dus: hoe zouden jullie zulke vragen ervaren als dit wordt besproken in een intieme kring, positief of negatief? Zouden jullie er sterker of zwakker uit komen?

Groetjes,
Marco
MarcoP

Geboortejaar:
1995
Geslacht:
Man

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 17 Mei 2017

Dag Marco.
Alles staat of valt met op welk moment van de ziekte je deze vragen stelt. Helemaal aan het begin van het proces kan misschien nog wel.
Bedenk echter dat het in het algemeen niet handig is om de 'patiënt' een vraag te stellen.
Je benadrukt voor de patiënt zijn onvermogen om een antwoord te geven. Het bevestigd hem in zijn falen.
In het algemeen adviseer ik dus om geen vraag meer te stellen, maar dein mee in de beleving van de patiënt.
Dit laatste is van groot belang.
Houd de situatie rond de patiënt rustig.
En als je vragen aan de mantelzorgers wilt stellen, besef dan dat zij ook moeten wennen aan de situatie
deze ziekte overkomt ook hen.
Leo.
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 13 Juni 2017

Dag Marco,

Geen idee hoe zo'n ontwerp eruit ziet.
Zou me voor kunnen stellen dat je met hele aantrekkelijk plaatjes/foto's werkt die de vraag duidelijk maken?
De mogelijk is er dan tevens om een plaatje terzijde te leggen als men dat onderwerp (nog) niet van toepassing vindt.
Eventueel kun je zelfs antwoorden visueel maken, dat kan een hulpmiddel zijn waardoor gezinsleden elkaar beter zouden kunnen begrijpen en helpen.
Leo heeft gelijk iemand met dementie vindt bevraagd worden meestal niet fijn, geeft ontkennende antwoorden en is vaak bang om een fout antwoord te geven. Wel kan een ontspannen gesprek, je de nodige inzichten/antwoorden geven.
Ook voor de mantelzorger is dit makkelijker om met de zorgbehoevende een gesprek te beginnen.
Wil je het specifiek over de zorg hebben en over de hulp die iemand hierbij nodig heeft dan zou je dit waarschijnlijk beter zonder de zorgbehoevende kunnen doen. Het is niet makkelijk om vrijuit hierover te praten in samenzijn met de persoon met dementie, dit kan nogal confronterend zijn.

Je vraag over 'focus leggen op, de dingen die al dan niet goed gaan', vind ik een hele lastige trouwens.
De zaken die goed gaan heb je altijd als normaal beschouwd, de dingen die misgaan moet je nu oplossen en dat zijn soms kleine maar ook grote problemen. Die alleen maar meer worden, dat vergt veel energie. Als je een goede manier weet om je anders te focussen, hoor ik dat graag en met mij veel mantelzorgers.
Een nuttig project lijkt me dus, succes!
Nog een vraag: hoe denk je dat dat je project toegepast gaat worden, het lijkt me een heel goed hulpmiddel voor een casemanager?
onderzoeker30 (vrijwilliger)