verpleegkundige rapportages

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

verpleegkundige rapportages

Berichtdoor studentwindesheim » 13 November 2018

Hallo iedereen!

In mijn stage heb ik veel te maken met mensen met dementie, bipolaire stoornissen en gedragsproblematiek.
Ik voer een onderzoek uit naar de rapportage methodiek, hierbij wil ik graag de mening van cliënten en naasten meenemen.
De rapportages gaan toch over een persoon, waarvan ik hun mening dan ook erg belangrijk vind.
Mijn vraag aan u is:
- Wat vindt u belangrijke informatie wat in rapportages wordt gedocumenteerd?
- Vindt u het überhaupt nodig dat dit allemaal bij wordt gehouden?
- Zou u dit graag in een verhalende vorm willen lezen of in een vaste structuur? Waarom?
- Vindt u het belangrijk dat er ook echt iets met deze informatie wordt gedaan? Zo ja, wat dan?
- Is er nog iets algemeens wat u hierover kwijt wil?

Alvast heel erg bedankt!
studentwindesheim

Geboortejaar:
1999
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 14 November 2018

Rapportages door de verzorgenden bij dementie zijn heel belangrijk, omdat de cliënt vaak zelf niks kan aangeven is opmerkzaamheid van zijn omgeving cruciaal. Notities over verandering in gedrag, kunnen de psycholoog, arts en fysiotherapeut helpen in de behandeling. Wel of niet een goede vocht- of voedselopname kan bijvoorbeeld belangrijk zijn, het aanslaan van medicatie etc. De verzorgenden moeten signaleren, dit kan kort en zakelijk en vraagt de nodige deskundigheid en kennis van het ziektebeeld van de cliënt en diens gedrag. Verhaalvorm? Een rapportage is bedoelt voor de mensen op de werkvloer, en kan kort en zakelijk zijn in een paar zinnen of iets uitgebreider naargelang de bevindingen. Ongetwijfeld bestaan hier vaste structuren voor, als hulpmiddel. Een eerste contactpersoon (familielid of anders) mag dit eventueel teruglezen en kan hierover vragen stellen bij de EVV-er. Ja, rapportages moeten dagelijks gebeuren, maar dat hoeven echt geen ellenlange verhalen te zijn. Soms zijn er nl. geen veranderingen. Ik weet dat er veel commentaar is op het rapporteren: het zou vooral tijdrovend zijn voor de mensen op de werkvloer. Toch heeft het nut van de rapportages zich in de behandeling van mijn familielid (die zelf niks meer kon aangeven) dubbel en dwars bewezen. Een vaste kring van verzorgenden die de cliënt goed kennen is hierbij onmisbaar en spaart tijd bij het maken van de rapportages. Of rapportages anders kunnen, wellicht, maar alles staat of valt met een goede samenwerking op de werkvloer.
Succes met je studie!
onderzoeker30 (vrijwilliger)