Campagne dementie herkenbaar voor vreemden

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

Campagne dementie herkenbaar voor vreemden

Berichtdoor KatleenSchipper1998 » 09 April 2019

Wij zijn zeven studenten van het Saxion Enschede van vier verschillende opleidingen. Wij zijn samen een project aan het doen genaamd: 'Smart City Application for Disabled People or People with Dementia'.
Onze taak is om een applicatie te ontwikkelen voor mensen met dementie. Deze applicatie moet bijdragen aan het zelfstandig functioneren van deze doelgroep binnen de stad Enschede. Bij een applicatie zou je aan heel veel verschillende dingen kunnen denken, zoals een smartwatch met GPS, een zorgriem, een app enzovoorts.
Ons idee wat om een campagne te maken zodat mensen mensen met dementie ''herkent'' worden aan iets wat zij bij zich dragen. Hierbij zou je kunnen denken aan een armbandje met een specifiek patroon wat zich kenmerkt aan dementie. Doordat zij ''herkent'' worden in de openbare ruimte door iets draagbaars, draagt het bij aan veiligheid en hulp in de openbare ruimte die iemand kan ontvangen als hij of zij in een situatie terechtkomt waarbij diegene niet meer weet waar hij of zij is en wat hij doet. Denk aan hetzelfde als Pink Ribbon wat in contact staat met iemand met borstkanker. Onze vraag is wat jullie hiervan vinden en wat jullie mening hierover is met betrekking tot het herkenbaar maken van iemand met dementie. Deel jullie ideeën met ons over voor- en nadelen, zodat wij een duidelijk beeld kunnen krijgen hierover!
KatleenSchipper1998

Berichtdoor Lex M » 09 April 2019

HerkenD
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 09 April 2019

Dag Kathleen,

Ik begrijp jullie insteek, maar jeetje hier zitten wel heel veel haken en ogen aan. Je komt wel heel erg in iemands privacy domein: wil iemand wel herkenbaar zijn met de diagnose dementie?? Ik vraag me dat persoonlijk af, natuurlijk heb je een keus om zo'n bandje te dragen. Daarnaast kun je veiligheid bij 'bekendheid' omdraaien naar onveiligheid voor de drager van zo'n bandje, ook daar zie ik best bezwaren. Die afwegingen zijn best moeilijk, het belangrijkste blijft hierin toch de zelfregie: iemand zou zelf de mogelijkheid moeten hebben om dit kenbaar te maken en of dit dan direct heel zichtbaar moet, dit lijkt me zeker niet altijd gewenst door degene met dementie. Niet een antwoord waar je waarschijnlijk op zat te wachten, maar misschien kun je iets met die zelfregie, zo belangrijk in dit ziekteproces. Een 'bandje' kan iemand ook heel erg een label opdrukken, om het maar simpel te zeggen.
Als iemand hulpbehoevend is of paniek ervaart in de openbare ruimte zou het mooi zijn als hij dit kenbaar kan maken en zo geholpen wordt dat blijft een goed uitgangspunt, hoe dit juist vorm te geven een uitdaging.
Dit is natuurlijk maar één mening, wellicht zijn er mensen die dit heel anders zien.

Succes met jullie project,
onderzoeker30 (vrijwilliger)