rapportage wondgenezing

In dit onderwerp kunnen studenten en anderen die deelnemers zoeken voor een onderzoek hun oproepen plaatsen.

rapportage wondgenezing

Berichtdoor mvelde » 24 April 2019

Beste lezer,

ik ben student aan hogeschool Windesheim in Zwolle, ik studeer hbo verpleegkunde en zit in het derde leerjaar.
Ik loop stage op een psychogeriatrische afdeling, een afdeling voor zorgvragers met cognitieve problemen en mijn opdracht is om een verbeteradvies op de afdeling te presenteren.
Ik zou graag willen weten of er verbetering mogelijk is bij het rapporteren op wondgenezing (Decubitus).
Mijn eerste vraag is: vind u het belangrijk dat er duidelijk gerapporteerd wordt over de wondgenezing van de zorgvragers, en waarom?
Mijn tweede vraag is wat de cliëntvertegenwoordigers belangrijk vinden bij het rapporteren op de wondgenezing van de zorgvragers met decubitus (doorligwonden) en welke informatie zij graag zouden zien in de rapportages van de verzorging.
De antwoorden kan ik meenemen in het uitbrengen van een advies op de afdeling om het rapporteren omtrent wondgenezing te verbeteren.

Alvast bedankt en ik zie graag uw reactie tegemoet!
mvelde

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 25 April 2019

Dag Mvelde,

Op een gegeven moment krijgt iedere mantelzorger te maken met decubitus. De rapportages zijn zeer belangrijk, maar vooral de acties op de verschijnselen. Wat is er mogelijk om de situatie te verbeteren? De dagelijks behandeling met speciale zalf maar ook de keuze voor een speciaal matras. De persoon met dementie kan immers zelf niet meer aangeven hoe pijnlijk deze doorligwonden zijn. Door snel en consequent dagelijks te behandelen kan heel veel leed verzacht of voorkomen worden. Als mantelzorger was ik regelmatig aanwezig bij zo'n behandeling met zalf en heb gezien hoe pijnlijk en groot deze wonden konden zijn maar ook hoe door een juiste aanpak genezing werd bereikt. Soms werd dit door haast of onderbezetting overgeslagen tijdens het wasritueel, dan waren de 'pijnlijke' resultaten gauw merkbaar.
Een goede samenwerking binnen een team en het oppakken van de punten uit de rapportages leiden zeker tot verbetering.
In mailverkeer met de EVV-er werd dit besproken en was het een geruststelling als er weer genezing optrad, het humeur van de naaste verbeterde er duidelijk door.

Heel veel succes met je opleiding.
onderzoeker30 (vrijwilliger)