Alzheimer en Syndroom van Down

Berichtdoor jokeW » 25 April 2012

Het stukje van Mawi staat hierboven.
jokeW

Berichtdoor maud » 16 Mei 2012

Hallo allemaal,
Ik had niet in de gaten dat er toch nog zoveel mensen gereageerd hebben op mijn oproep.
Vooral het verhaal van Nelleke sprak mij erg aan omdat ze precies in de zelfde situatie is als ik. Ook mijn broer is van een socio-woning verhuisd naar een andere woning waar ze meer zorg kunnen bieden.
De verhuizing heeft een enorme achteruitgang veroorzaakt.Toen ik hem naar zijn nieuwe woning bracht (3 maanden geleden) kon hij nog gewoon lopen, zelf eten, zelf naar de wc. en noemde me gewoon bij naam.
Toen hij 2 weken in de nieuwe woning was kon hij al niet meer lopen en op dit moment is hij volledig incontinent en kan niet meer zelfstandig eten.Ook herkent hij me nog maar soms.
Het gaat zo hard achteruit, het is gewoon niet te geloven.
Hij was "vroeger"zo'n spontane persoon die altijd vrolijk en blij was en nu zit hij in de rolstoel en kijkt wat voor zich uit. Ik vind dit vreselijk om te zien en heb er heel veel moeite mee.Er zijn maar heel weinig mensen die begrijpen wat dit betekent.
De web-site die Nelleke me gegeven heeft vond ik erg herkenbaar, hartelijk dank hiervoor.
Met vriendelijke groeten,
Maud

maud

Berichtdoor Katjana » 17 Mei 2012

Weet je Maud,

kan deze achteruitgang niet van tijdelijke aard zijn?

Moeders heeft alleen Alzheimer en is onlangs erg ziek geweest (griep)
ik heb haar zien kelderen in slechts een paar dagen tijd, haar onvermogen bleef nog enige weken bestaan maar bracht heel langzamerhand toch weer het 'vertrouwde'ouwetje'terug.
Voor hoelang? Dat weet ik niet maar deze ervaring gaf mij wel hoop...

Mijn moeders 'leest'mijn ogen en als die rust uitstralen, breng ik dit op haar over: ons kent ons, we kennen elkaar té goed :). Ik wil graag wat 'hoop' met je delen, wat ook heel heilzaam kan zijn voor jou.

Namasté Katjana
Katjana

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor maud » 17 Mei 2012

Hallo Katjana,

Fijn dat je op die manier je moeder wat rust kunt geven.
Je ziet vaker een achteruitgang bij mensen die Alzheimer hebben en de griep of blaasontsteking krijgen.Het zijn ook vaak de medicijnen voor deze klachten waardoor ze die achteruitgang krijgen.
Met mijn broer die het Downsyndroom heeft is het jammer genoeg niet van tijdelijke aard.
Vooral door de verhuizing is hij zo achteruit gegaan. Hij leefde al 40 jaar met dezelfde personen in hetzelfde huis, het is logisch dat hij hierdoor van in de war is geraakt. Hij is totaal gedesorienteerd, het personeel kende hem niet en hij kende het personeel niet in zijn nieuwe woning.

Mvg.
Maud
maud

Berichtdoor Nagtegaaltje » 25 Maart 2017

Ik heb ook een zus van 50 jaar met down en Alzheimer.
Ik vind het zo moeilijk haar zo achter uit zien gaan.
Ze woont in een instelling waar ze liefde vol verzorgd word
Nagtegaaltje

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Het gaat ook met haar laatste tijd enorm snel , nu ook incontinent, mijn moeder had ook Alzheimer was met 68 al zo dement dat ze naar verpleeghuis moest, maar met down is het nog moeilijker
Nagtegaaltje

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 25 Maart 2017

Dag Nachtegaaltje,

Er is nog zo weinig bekend over downpatiënten waarbij Alzheimer geconstateerd wordt.
Ik wil je vragen hoe reageert zij op hetgeen haar nu overkomt.
Mijn vrouw wist over Alzheimer bij haar vader, zij had hem zo'n 30 jaar geleden zelf met haar broer naar hetzelfde verpleeghuis gebracht.
Toen ik het eerste niet goed gevoel had, heb ik dat met haar gewoon kunnen bespreken.
Zij stemde ook direct toe om onderzoek te doen.
Toen het vonnis werd uitgesproken was er bij haar emotie en daarop direct haar aanbod om aan ieder onderzoek te willen meewerken.
Wij zijn inmiddels ruim 13 jaar verder, mijn vrouw zit inmiddels ruim 3 jaar in hetzelfde verpleeghuis waar ze haar vader
indertijd had gebracht.
Zij heeft totaal geen idee wat haar is overkomen.
Leeft voor een groot deel in haar eigen wereldje. Zegt nog steeds dat ze zo gelukkig is, maar vraagt inmiddels ook met enige regelmaat aan mij, of Leo nog komt. En de achteruitgang gaat gewoon door.
Maar ze heeft wel haar geniet momenten. Ze geniet van de rust. Ze geniet van de muziek. Ze geniet als ik er ben, maar direct daarop is alles weer voor haar verdwenen.
Wat is het toch een rot ziekte.
Leo
Sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Mensen met Down krijgen op jonge leeftijd​ vaak al Alzheimer, mijn zus is nu 50.
3 jaar geleden is het al vastgesteld, .
Bij down moet je zo'n 20 jaar bij de leeftijd optellen, ze zijn eerder oud, vroeger werden Ze vaak maar 50 jaar, maar nu worden ze wel wat ouder.
Het begon met dingen vergeten en veel dingen kwijt raken Zoals sleutels enz. We hebben haar toen verhuisd. Naar een andere instelling waar meer Zorg is en kleinschaliger. Alzheimer gaat ook vaak sneller bij down
Nagtegaaltje

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Mijn zusje is wel geregeld verdrietig in de heldere momenten, vroeger wou ze alles zelf doen , nu kijkt ze steeds hulpeloos, en is erg blij als. Ze hulp aangeboden krijgt
Nagtegaaltje

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken