mijn vader heeft een waterhoofd (Normale druk hydrocefalus)

mijn vader heeft een waterhoofd (Normale druk hydrocefalus)

Berichtdoor ibbie » 25 Juni 2017

Ik ben Ibbie, moeder van 2 jonge kinderen. Ik werk in de kinderopvang en mijn vader zit sinds een jaar in een verpleeghuis. Eerst een half jaar in de crisisopvang en daarna in een verpleeghuis dichtbij ons. Het is een lange weg geweest voordat we eruit waren wat er precies aan de hand was.
Het begon ermee dat mijn vader zijn urine niet op kon houden. Later werd hij regelmatig depressief en had boze buien. Hij begon te regelmatig te vallen en had geen overzicht meer in ordenen en plannen. Na wat onderzoeken bleek dat hij een waterhoofd heeft en dat het vocht in het hoofd op delen van zijn hersenen drukken wat deze dingen veroorzaakt. Hij weet nog goed wie we zijn en heeft ook snel de namen van de verpleging geleerd ed. Inmiddels zit hij helemaal in een rolstoel. Zijn geheugen is over het algemeen nog goed, soms vertelt hij over dat hij op een plaats is geweest waar hij niet geweest kan zijn.
Omdat hij zich realiseert dat hij dingen niet meer kan en dat wel graag wil is hij soms boos. Het is soms best lastig dat het een a typische vorm is van dementie. Zijn leeftijd 71 is ook nog vrij jong om in een verpleeghuis te wonen.
ibbie

Geboortejaar:
1976
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor frans 50 » 26 Juni 2017

ibbie,

het is eigenlijk moeilijk om je iets te adviseren op je verhaal / vraag.
want je vader heeft al diverse onderzoeken en diagnose stelling is gedaan.

En je vader zit ook nog eens in een verzorging tehuis, daarvoor is momenteel al een enorme wachtlijst om in aanmerking te komen.

Maar misschien is het wel goed voor jezelf om mee te doen op vragen waarin jij ervaring of tegenslag tijdens het gehele proces.

in ieder geval welkom op dit forum.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 07 Juli 2017

Dag Ibbie,

Bedankt dat je hier je verhaal wilt doen.
Hier lezen we nooit over op het forum en misschien zijn er wel lotgenoten die er op willen reageren.
Heel moeilijk, vooral omdat je vader zich zo bewust is van zijn situatie.

Sterkte Ibbie.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Cornelia1 » 12 Juli 2017

Beste Ibbi,

Wat je nodig hebt is iemand die vanuit professionele invalshoek met je meedenkt.
Er zijn veel onduidelijkheden en daardoor onzekerheden voor jou .
Je moet ergens beginnen maar ik zou met een duidelijke hulpvraag naar je huisarts gaan. Van daaruit kunnen zaken op de rit gezet worden.
Heb je een casemanager ? Die kan ook goed in kaart brengen wat er mogelijk is om jou zo goed mogelijk te ondersteunen en prioriteiten te stellen.

Je kunt ook de thuiszorgorgansiatie van je gemeente (misschien ben je er al met een contact) bellen of het WMO loket met de vraag of er een plan van aanpak gemaakt (in een keukentafelgesprek) kan worden en welke zorgvragen er zijn om daarin ondersteuning te bieden. Puur oriënteren/beeldvorming. je hebt genoeg zorgvragen. Ik wet zeker at je voor professionele ondersteuning in aanmerking komt.
Echt, schakel hulp in...daar zit de expertise en ervaring...je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden.
Cornelia1

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor Cornelia1 » 12 Juli 2017

PS : Bijvoorbeeld dagopvang zou dit iets voor je vader zijn ? (Via WMO melding en dan keukentafelgesprek)
Cornelia1

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor Evelien84 » 15 Juli 2017

Beste Cornelia, de vader van Ibbie zit al in een verpleegtehuis. Hij valt dan onder de Wet langdurige zorg (Wlz) en dan zal de Wmo geen voorzieningen als dagopvang meer indiceren. Dat zit al inbegrepen bij de indicatie voor de Wlz.
Groet Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon) zoon of dochter

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 17 Juli 2017

Omdat in de reacties hieronder een nieuw onderwerp is gestart, zijn deze reacties verplaatst naar een nieuw onderwerp: viewtopic.php?f=20342&t=3051
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man