logo dementie.nl

Wat is de normale procedure?

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Wat is de normale procedure?

Berichtdoor pall66 » 06 Juli 2017

Beste mensen,

wat is de normale procedure om dementie bij oude mensen vast te stellen?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat alle ouderen een speciaal duur neurologisch onderzoek in het ziekenhuis krijgen bij vermoeden van deze ziekte. Kortom, hoe gaat dat meestal?

Dank voor de antwoorden.
pall66

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Man
Relatie tot dementie:
(Schoon)zoon/dochter

Berichtdoor madeleine » 06 Juli 2017

Dag, hoe bedoel ' speciaal duur neurologisch onderzoek in het ziekenhuis krijgen'.
Omdat ze oud zijn????
M
madeleine

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Relatie tot dementie:
Partner

Berichtdoor leo (vrijwilliger) » 06 Juli 2017

Nee jongens, zo gaat het niet.
Door het taalprobleem moesten wij toch naar Nederland in ons geval en wij woonden in Frankrijk, al een aantal jaren.
Betaalden daar ook onze verzekeringen.
De kosten voor het onderzoek werden door het Franse ziekenfonds betaald. Echt geen enkel probleem.
Alle begeleiding werd automatisch in ons geval door het Franse ziekenfonds betaald.
De arts was in elke situatie beschikbaar. Medicatie no problem.
Leo
leo (vrijwilliger)

Geboortejaar:
1935
Geslacht:
Man
Relatie tot dementie:
Partner

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 06 Juli 2017

Dag Pall66,

Een huisarts kan met een paar tesjes ook al wel constateren dat er 'waarschijnlijk' sprake is van een vorm van dementie.
Aleen is dementie breed en zijn er veel vormen en stadia. Wil je dat je familielid de juiste behandeling (medicatie) of diagnose krijgt, kan de arts je doorverwijzen naar een geriater. Niet in alle gevallen wordt er een MRI-scan gemaakt, geheel afhankelijk van de vorm van dementie of om zaken uit te sluiten. Wil je zekerheid, dan kun je hierom vragen.
Ook volgt er dan een uitgebreid neurologisch onderzioek, in de vorm van gesprekken en een vragenlijst.
Wel fijn is het dan om je huisarts om de toewijzing van een case-manager te vragen, die kan je helpen met het aanvragen van een CIZ-indicatie, je familielid begeleiden etc.

Bijgaand nog wat informatie:
https://dementie.nl/symptomen/de-tien-s ... n-dementie
https://dementie.nl/nieuws/huisartsen-t ... e-dementie
https://www.alzheimer-nederland.nl/nieu ... slis-samen
https://dementie.nl/diagnose/de-voordel ... n-diagnose
https://dementie.nl/casemanager/caseman ... j-dementie
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor pall66 » 09 Juli 2017

madeleine schreef:
> Dag, hoe bedoel ' speciaal duur neurologisch onderzoek in het ziekenhuis
> krijgen'.
> Omdat ze oud zijn????
> M

Ja precies, omdat ze zo oud zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ALLE oude mensen boven de 80 een zwaar neurologisch onderzoek in het ziekenhuis krijgen om vast te stellen of ze werkelijk een vorm van dementie hebben. In dat geval zijn de psychologische testen en geheugentesten toch voldoende lijkt me? Of zie ik dat compleet verkeerd? Bij jongere mensen kan ik het me uiteraard wel voorstellen dat er dan meer duidelijkheid moet zijn.
pall66

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Man
Relatie tot dementie:
(Schoon)zoon/dochter

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 09 Juli 2017

Dag Pall66,

In bovenstaande links wordt eigenlijk alles uitgelegd over de mogelijkheden die er zijn en de keuzes die je kunt maken als patiënt
of als familielid.
Niemand veplicht je om iets te doen. Het gaat erom hoeveel belang je hecht aan een juiste diagnose of behandeling of je verder gaat met de onderzoeken. Ieder geval staat op zich. Een psychologish onderzoek (geriater) hoeft op zich in de beginfase van dementie niet 'zwaar' te zijn, er worden gesprekken gevoerd, testjes in de vorm van simpele tekeningen en er wordt ± een uur een vragenlijst doorgenomen. Of je voor een MRI-scan gaat bepaalt iedereen helemaal zelf, of de patiënt dit aankan en of het zin heeft. De geriaterof huisarts kan je hierover informeren.
In sommige gevallen van dementie spelen er lichamelijke klachten een rol welke bepalend zijn voor de vorm van dementie, hier zal de arts dan medicatie voor voorschrijven. Ook in verdere onderzoeken kan men in zo'n geval beter bepalen om welke vorm van dementie het gaat. Het is niet altijd mogelijk om met honderd procent zekerheid in de beginfase te zeggen om welke vorm van dementie het gaat.
Hoe je het oppakt daar sta je vrij in, alleen heb je voor bepaalde regelingen wel een diagnose/indicatie nodig. Die kan verkregen worden via de huisarts of geriater. Je hebt een Ciz-indicatie nodig voor de dagopvang, zorgboerderij, thuiszorg etc. De eerste stap is altijd de huisarts, die voert meestal hele simple testjes (vragen) uit om te kijken of het geheugen achteruit gaat. In veel gevallen kan hij dan al zeggen of het om dementie gaat.
Een casemanager (via huisarts, wordt vergoed) kan hier een rol inspelen en signaleren hoe het gaat met je familielid en waar behoefte aan is.
Laat je goed voorlichten door jullie huisarts, die kent je familielid.
Sterkte met beslissen.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Het is momenteel 24 Juli 2017