Moeder weigert al het onderzoek

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Moeder weigert al het onderzoek

Berichtdoor Wilka » 23 April 2018

Hallo

Ik merk dat ik met mijn handen in het haar zit. Mijn moeder is 75 jaar.Ze gaat al ruim 2 jaar achteruit. Korte termijn geheugen werkt nauwelijks meer, haar gedrag is aan het veranderen. Ze is altijd boos en is manupalatief . Ik merk dat ze moeite heeft met het aanleren van nieuwe dingen ( bv hoe een simpele mobiel werkt). Ze begrijpt steeds minder van haar computer en haar telefoon. Ze heeft moeite met haar huishouden( koelkast ligt vol oude levenswaar en het huis vervuilt. Ze is altijd moe, valt regelmatig, rookt meer dan ooit en ze heeft met iedereen ruzie al beweert ze zelf dat iedereen raar tegen haar doet. Maar ook al geven we aan dat wij ons zorgen maken, ze weigert naar de huisarts te gaan. Als we aangeven dat we ons zorgen maken en misschien denken dat er dementie speelt is het huis te klein en wordt ze woest.
We laten dit nu al zo'n twee jaar gaan, maar zien dat ze steeds verder achteruit gaat. Naast 1 vriendin die ze om de week ziet heeft ze geen echte sociale contacten meer. Wat te doen? Haar zo laten of haar toch meer confronteren en dwingen om naar de huisarts te gaan? Ik weet het echt even niet!
Heeft iemand hier ervaring mee en wat tips.
Ik snap dat ze ws bang is en dat begrijp ik ook. Maar we zien ook dat ze het niet meer zo goed thuis redt in haar eentje maar weigert dus hulp. Ook ondersteuning in het huishouden komt er niet in. Eigenlijk wantrouwt ze iedereen.
Groet;
Wilka
Wilka

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 23 April 2018

Dag Wilka,
Ik heb 7/8 jaar geleden dit Forum een herstart gegeven en al vele malen werd ik geconfronteerd met dit probleem.
En wat denk je uitgerekend dit weekend werd ik benaderd door wat vrienden van mijn jongste zus die mijn hulp inriepen voor hetzelfde probleem.
Ik heb even rond gebeld en had zo 7/8 familieleden en vrienden bereikt die dezelfde problemen hadden ervaren met mijn jongste zus. Dus alles ontkennen, de schuld elders zoeken en zeker de vergeetachtigheid ontkennen.
Want ,is de gedachte van menig a.k. demente, als je het ontkent, dan heb je het niet.
Ik heb met het lijstje in mijn hand contact gezocht met haar huisarts en aandacht gevraagd voor de problematiek bij mijn zus en gevraagd om een onaangekondigd bezoek om zo op zijn minst een Casemanager te regelen.
Nu maar afwachten hoe de arts reageert.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor josha » 23 April 2018

Dag Wilka

Ik kan me heel goed voorstellen dat je even niet meer weet hoe je dit moet aanpakken.... omdat je dwars tegen je moeder in moet gaan VOOR HAAR EIGEN VEILIGHEID EN BESTWIL. Ineens moet jij het heft in handen nemen en dat voelt niet goed, omdat je er nog van uit gaat dat je moeder een zelfstandige volwassen vrouw is, die zelf beslist hoe ze wil leven.

Maar door wat jij beschrijft,kan ze niet meer voor zichzelf zorgen en zal jij in aktie moeten komen. Dus zeer zeker het niet zo laten als het nu is want je moeder heeft hulp nodig. Dat weet je zelf ook wel. Ik zou haar wel confronteren met de dingen die fout gaan omdat je eerst moet zorgen dat er meer hulp komt voor haar. Als de diagnose er eenmaal is, is confronteren niet zo`n goed idee.
Maar eerst moet de diagnose er zijn, voor je meer hulp kunt inschakelen. En dan kun je ook begeleiding krijgen van een casemanager.

De raad die Leo je geeft kan ik alleen maar onderstrepen. Noteer alles wat niet meer goed gaat zo uitgebreid mogelijk en leg dit haar huisarts voor. Hij/ Zij is de gene die in actie moet komen en zal moeten door verwijzen.Laat de huisarts een onverwachts bezoek doen bij je moeder, zorg dat je er bij bent. Hopelijk verwijst hij door naar de poli van een ziekenhuis waar ze getest kan worden.

Dat je moeder weigert is natuurlijk ook omdat ze wel voelt dat er iets niet klopt. Je kunt aan je moeder vragen om mee te werken omdat zij zegt dat er niets aan de hand is en jij dat graag bevestigd ziet door de artsen....

Omdat je moeder zich steeds meer terug trekt, kan het ook zijn dat ze in een depressie zit en daarom geen puf meer heeft om het huis schoon te maken.
Misschien kun je het over deze boeg gooien en vertellen dat de dokter haar hiervoor iets kan geven, zodat ze zich beter gaat voelen maar eerst getest moet worden hierop.
Misschien is dit niet zo bedreigend voor haar als dementie.

Ik wens je heel veel sterkte, doorzettingsvermogen en wijsheid.

Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Sonja W » 24 April 2018

Wilka, helaas herkenbaar... bij mijn vader is dit al veel langer aan de gang, ook flink met handen in haar gezeten al ca. 3,5 jaar geleden aangegeven dat het zo niet langer kon... helaas wat hij niet wil horen hoort hij niet...overschreeuwen en ontkennen tot vele ruzies aan toe. Helaad veel narigheid meegemaakt ...het laatste ontaarde in een IBS... dat wil je niet meemaken, je vader of moeder platgespoten door politie en ambulance opgehaald te zien en vooral horen worden. Ik heb het nu na ruim twee maanden nog zo helder op mijn netvlies en in oren... verschrikkelijk. Zoek via HA een casemanager...heel veel sterkte gewenst.
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: