Twijfels bij gestelde diagnose dementie.

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Twijfels bij gestelde diagnose dementie.

Berichtdoor Erwin » 25 Augustus 2018

Hallo,

Wij hebben twijfels aan de diagnose van mijn schoonmoeder. Zij heeft de diagnose dementie gekregen.

Mijn schoonmoeder heeft 30 jaar antidepressiva geslikt. Ongeveer 4 jaar geleden heeft de huisarts besloten om hier mee te stoppen en is de medicatie in een veel te korte tijd (4 weken) afgebouwd. Het ging hierna steeds slechter met mijn schoonmoeder. Ze is ongeveer een half jaar opgenomen op een psychiatrische afdeling van ziekenhuis, daar werd Alzheimer geconstateerd en kon ze vertrekken.

Nu zit ze in een gesloten afdeling voor dementerenden mensen. Ze vertoont wel symptomen van dementie zoals afasie en vergeetachtigheid en is ook constant aan het piekeren in zich zelf. Maar daarnaast weet ze volgens ons nog goed waar ze is en geeft ze aan dat ze niet thuis hoort in deze instelling voor dementerende ouderen. Het is lastig het goed uit te leggen maar onze vraag is eigenlijk de volgende:

Wat moet je doen als je twijfels hebt bij de diagnose dementie.

Ik hoop dat er iemand is die ons verder kan helpen!

Erwin
Erwin

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Man

Berichtdoor Sam » 25 Augustus 2018

Hallo,

Je kunt altijd een second opinion aanvragen en een verwijzing naar een geriater vragen, zodat een gedegen onderzoek gedaan kan worden.
Succes
Sam

Berichtdoor josha » 25 Augustus 2018

Hallo Erwin

30 jaar antidepressiva slikken zal zeker zijn tol eisen.. hoe is het mogelijk dat zoiets zo lang wordt voorgeschreven door een arts.
Pure symptoombestrijding, zonder de onderliggende oorzaak aan te pakken. Misschien dat deze opnieuw is gaan opspelen[ nu ze niet meer gedempt worden door de antidepressiva] en nu doorwerkt/ doorleeft moet worden..... Daar zou het piekeren op kunnen duiden...

Als jij het gevoel hebt dat je schoonmoeder niet op de goede plek zit, zou ik je aanraden om inderdaad een second opinion te gaan aanvragen, Ga naar een ander ziekenhuis en vraag een gedegen onderzoek naar Alzheimer. Met foto`s van de hersenaantasting en vooral in welk stadium de ziekte zich bevind. Blijf er vooral zelf bij zodat je goed kunt zien hoe ze reageert op de gestelde vragen. Dan krijg je zelf ook een beter idee hoe het gesteld is met haar.

Om op een gesloten afdeling te komen voor dementerende mensen zal ze toch zeker Zorgzwaartepakket 5 moeten hebben. Heb jij deze diagnose al? Je schrijft niets over haar toestand, in hoeverre is ze hulpbehoevend? Alleen vergeetachtigheid en afasie lijkt mij heel weinig om dan op een gesloten afdeling geplaatst te worden.

Veel sterkte met je zoektocht om de juiste diagnose voor haar te vinden en de juiste woonplek.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor loek » 26 Augustus 2018

Dag Erwin,
Wat moet dat een vervelend gevoel zijn...denken dat je (schoon) moeder op de verkeerde plek zit ! Als je echt dat idee hebt zou ik zeker een second opinion doen. Is de diagnose gesteld in een geheugen poli ? Alleen al het feit dat jullie denken dat ze daar niet goed zit , lijkt mij een reden voor "nog eens goed onderzoeken". Dat zij zelf zegt "dat ze er niet thuis hoort"....als ze wel Alzheimer heeft ; is dat een vaak gehoorde opmerking. Mede bewoners van mijn moeder roepen dagelijks "dat ze naar huis willen", en "daar niet horen" enz. enz.
Dus Erwin...gedegen onderzoek lijkt mij de eerste stap. En zoals Josha ook al zei ....Blijf er de hele dag bij, zodat je precies kunt zien
hoe zo'n onderzoek gaat, en hoe je (schoon) moeder daar op reageert.
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw