de bevestiging van vermoedelijk beginnende dementie

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

de bevestiging van vermoedelijk beginnende dementie

Berichtdoor rocky19662 » 21 November 2018

hallo ik ben johanna
3 jaar geleden kreeg mijn moeder de diagnose lymfklier kanker ze is hier goed uit gekomen het was een zware tijd daarna een operatie van een kunst knie ze bleef hier na wat aanrommelen van vermoeidheid had nergens zin in en durfde niet meer met haar 45 km auto erop uit dit jaar is ze weer begonnen deel te nemen aan al haar activiteiten en dat vrolijkte haar op de vermoeidheid is gebleven en ze heeft veel hoofdpijn sinds 2 maanden ziet en hoort ze steeds dingen die er niet zijn ook verteld ze steeds dezelfde verhalen die je maandag hoort hoor je donderdags weer ze weet dan niet dat ze je al gezien heeft ook afspraken met de huisarts gooit ze in de war zo weet ze niet meer wanneer ze er geweest is en wanneer ze iets heeft afgeleverd voor onderzoeken bij ons ging er direct een lampje branden dit kon wel eens alzheimer zijn het begin vandaag belde ze me op met de uitslag van het ziekenhuis en dat ze vermoedelijk beging dementie heeft er worden nog verdere onderzoeken gedaan maar wil me vast wegwijs maken in de wereld van dementie wat kan ik verwachten en wat te doen als ik haar niet meer kan helpen (man heeft copd coldklasse 3 en die heeft ook mijn verzorging nodig) er gaat voor ons een andere wereld open
rocky19662

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor josha » 22 November 2018

Dag Johanna

Allereerst KALM blijven. Het is logisch dat je nu al allerlei problemen op je af ziet komen door je overbelasting.. ook dit van moeders er nog bij....
Maar laat het rustig op je af komen en als het moment daar is weet je hoe te handelen.
Je hebt dit forum al gevonden voor veel informatie en steun. Het is echt onmogelijk om te voorspellen hoe de ziekte verder gaat bij je moeder omdat het bij ieder weer anders kan zijn.
Persoonlijkheid, levensloop, karakter van de persoon met dementie is vaak mede bepalend hoe het verloop kan/ zal zijn. Ook hoe de omgeving hier mee om gaat, is bepalend.

Als je moeder de diagnose dementie al heeft gekregen kun je via de huisarts een case-manager aanvragen. Deze kan jou en je moeder ondersteunen, als het een goede is.

Het belangrijkste is nu geen beren op de weg te zien die er nog niet zijn en misschien ook nooit komen....stapje voor stapje zien wat er gebeuren moet en op tijd hulp vragen voor jezelf, zodat jij er niet aan onderdoor gaat. Ook al omdat je de zorg voor je man er bij hebt.Het is al fijn dat je moeder mee werkt aan alle onderzoeken, dat is al een lichtpuntje voor je.

Heel veel sterkte!

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie