Mijn moeders EVV'er ontkent dementie

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Mijn moeders EVV'er ontkent dementie

Berichtdoor Marlies1959 » 11 Februari 2019

Beste Forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en zal mijn situatie proberen te schetsen. Mijn moeder van 84 woont sinds okt. 2017 VPT (volledig pakket thuiswonen) in een tehuis. Dat betekent heel kort door de bocht dat ze zelf nog de regie over haar leven moet kunnen voeren. Mijn moeder kan echter vrijwel niets meer (behalve zitten, eten en slapen) en als ze dingen wil doen valt ze of ze kan niet meer uit haar stoel komen of van de wc opstaan. Ze moet overal bij worden geholpen, weet niet meer welke dag het is, kan geen apparaten meer bedienen, weet niet meer dat ze moet alarmeren als er iets is en ga zo maar door. De laatste paar dagen wordt ze omhoog geholpen met een actieve lift. Ik heb (als was ik mijn moeder) de Alzheimertest ingevuld en ik kom uit op de hoogst mogelijke score, ofwel: vermoedelijk Alzheimer. In het tehuis waar mijn moeder woont wordt dit ten stelligste ontkend. Toen ik dit tijdens een MDO (multi disciplinair overleg) afgelopen oktober aankaartte zei de EVV'er (eerst verantwoordelijke verzorgende): "Uw moeder dementeert niet". Tja, dan ben je in feite uitgepraat.

Herkenbaar?
Mijn vraag: wie herkent dit? Ik ben de oudste van 5 kinderen, maar ik ben niet de 1e contactpersoon. Dat is mijn zus, die letterlijk om de hoek woont bij mijn moeder, op 2 minuten lopen. Ik woon 120 km verderop.
Ik zie mijn moeder enorm aftakelen in de tijd dat ze hier nu woont (met een hoge indicatie; ze kan in principe al naar de verpleegafdeling, maar we zijn met z'n allen, als (5) kinderen, maar ook de verzorging, bang dat mijn moeder daar zal wegkwijnen omdat ze daar nog 'te goed' voor is).

Caren Zorgt
Ik heb vorig jaar okt. een lang gesprek gehad met de hoogste manager van de zorgaanbieder; ik heb mijn zorg over mijn moeder (en of zij nog wel op haar plek zit VPT) geuit naar haar; dit heeft tot niets geleid. Met de EVV'er mag ik geen contact opnemen, omdat ik niet de 1e contactpersoon ben. Ik voel me op een zijspoor gerangeerd en voel me machteloos. Het enige wat ik kan doen is meelezen in Caren Zorgt (digitaal zorgdossier). Daar zie ik dat er fout op fout wordt gestapeld. Men leest elkaars berichten niet, men neemt mijn moeder mee, terwijl er afspraken op haar kalender staan, haar medicatie wordt zéker wekelijks vergeten, soms meermaals per week, mijn moeder valt om de haverklap. Ze doen mijn moeder geen bh meer aan ("want dat wil ze niet"), mijn moeder wordt niet gedoucht op de douchedagen ("mevrouw wilde niet douchen"), enz. enz. Ik zou er inmiddels een boek over kunnen schrijven. Ik plaats wel eens berichten in Caren Zorgt, maar dan word ik teruggefloten als een onmondig kind door de EVV'er; ik zou dat volgens haar niet mogen. Dat is overigens onzin; niemand kan me verbieden daar een bericht te plaatsen, dat heb ik nagevraagd bij de mantelzorgconsulent van deze zorgaanbieder.

MDO
Ik had in oktober een week vrijgenomen omdat ik in die week een MDO had aangevraagd; maar mooi dat ik er niet voor werd uitgenodigd (alleen mijn zus), maar ik ben er wél heen gegaan en heb zelfs mijn moeder een briefje laten tekenen dat zij wilde dat ik erbij zou zijn. (Dat wilde ze ook!) Ik werd er weggekeken, zelfs door mijn eigen zus zo ongeveer. Die vond het maar raar dat ik er bij wilde zijn. En dat terwijl ik er nota bene een hele week voor had vrijgenomen (omdat ik niet wist op welke dag in die week de EVV'er het zou inplannen). Het verslag ervan moeten we nóg krijgen...
Ik stop nu, maar wie weet herkent u zich in mijn verhaal: het niet onderkennen van beginnende dementie ("ach wat zou het uitmaken als we het weten?"zo reageert iedereen, haar case manager incluis). Maar mij lijkt het nuttig om een diagnose te krijgen. Ik vind ook dat mijn moeder eigenlijk te slecht is om nog VPT te kunnen wonen (weliswaar met zorg), ik denk dat ze beter af is op de verpleegafdeling, waar voor haar veel meer regelmaat wordt gecreëerd. Maar aan de andere kant wil ik haar ook de ellende en ergernis die daarbij horen besparen.
Als u ook wordt gepasseerd als mantelzorger, mag u ook gerust reageren. Ik ga elke maand tenminste een weekend naar mijn moeder. En als mijn financiën het toelaten probeer ik soms een hele week te gaan; dan huur ik een huisje of bv een caravan.

Ik ben benieuwd of mensen zich herkennen in mijn verhaal (het niet erkennen/onderkennen van dementie en als mantelzorger totaal niets te vertellen hebben, want geen 1e contactpersoon, niet bij het tehuis en ook niet bij de huisarts).

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Vriendelijke groet,
Marlies
Marlies1959