Stress of toch beginnende Alzheimer??

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Stress of toch beginnende Alzheimer??

Berichtdoor mijnbouw » 03 November 2011

Beste mensen, ik heet Marjolein en ben 50 jaar. Mijn moeder en oma hebben alletwee rond hun 65e Alzheimer gekregen, mijn moeder is 3 jaar geleden overleden op 74 jarige leeftijd, waarbij zij de laatste 4 jaar snel achteruit ging. Zij is zolang ik het me kan herinneren (in ieder geval vanaf het moment dat haar moeder ziek werd) bang geweest het ook te krijgen. Uit dagboeken blijkt dat zij al lang voordat de diagnose is gesteld bij zichzelf van alles merkte dat eventueel kan wijzen op Alzheimer.
De laatste tijd heb ik een drukke periode op mijn werk, waarbij ik merk dat ik geheugen- en concentratieproblemen heb. Bepaalde dingen die ik net gedaan heb, ben ik vlak daarna totaal vergeten, ik kan moeilijk op woorden komen, haal namen door elkaar etc. Uiteraard weet ik dat dit ook door stress kan komen, maar ik maak me nu zo veel zorgen dat ik ook Alzheimer krijg of heb. Ik lijk in veel opzichten op mijn moeder, die ook altijd namen door elkaar haalde, maar net als ik bv wel een feilloos geheugen voor het verleden had (wanneer vond wat plaats). Enige tijd terug vroeg ik de zussen van mijn moeder (zij zijn 73 en 71) of zij nooit bang waren of zijn het te krijgen, maar zij zeiden alletwee dat ze op een of andere manier altijd zeker wisten dat ze het niet zouden krijgen. Kan het nou toch zo zijn dat het iets zegt, wanneer je steeds denkt het wel te krijgen, omdat je al heel lang soms bij jezelf merkt dat je geheugenproblemen hebt?
Uiteraard zijn het piekeren en malen hierover ook niet erg behulpzaam, maar ik kom er zo moeilijk uit. Moet ik toch naar een arts of eerst proberen met deze stress om te gaan?
Marjolein
mijnbouw

Berichtdoor Geja » 05 November 2011

Beste Marjolein,
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je bang bent. En nu kan ik wel zeggen dat cijfers vaak uitwijzen dat problemen met concentratie en lichte vergeetachtigheid meer niet dan wel met Alzheimer te maken hebben, dat deze problemen meestal toch echt door stress worden veroorzaakt. Maar ik kan mij in jouw geval voorstellen dat je dat zelf ook eigenlijk wel weet. Daarom zou ik in jouw geval gewoon een afspraak met de huisarts maken. Want als ik jouw verhaal zo lees blijf je er toch over tobben en wil je ergens graag weten of het wel of niet met Alzheimer te maken heeft. Als je dat ook aan je huisarts uitlegt heeft hij/zij er vast begrip voor dat je komt. En leg heel duidelijk jouw angst uit. Dan is het voor je huisarts helder wat er bij jouw speelt en hopelijk verwijst hij/zij je door, al was het alleen maar voor jouw eigen gemoedsrust.

Heel veel sterkte de komende tijd (want ook al geeft de stap rust, aan de andere kant is het wel weer spannend)

Geja (moderator)
Geja

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 20 Maart 2012

Dag Marjolein (mijnbouw).

Hoe gaat het nu met je.
Ben je inderdaad naar de huisarts geweest en heb je een goed gesprek met hem/haar gehad?
Ik vond het indertijd een goed advies van Geja.
Ik hoop dat je deze vraag leest en dat je ons over je siuatie wat wil vertellen.
Is de uitslag positief, dan zijn we blij met jou,
is er een vervolgonderzoek, dan hopen we met je mee dat dit inderzoek gunstig voor je uitpakt.
En in het meest ongunstige geval, huilen we met je mee.
Maar laten we daar voorlopig niet van uit gaan.
Groet
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Katjana » 21 April 2012

Beste Marjolein,

Ik ben 53 en herken je als geen ander; ook ik heb het druk, ben vergeetachtig en heb concentratie problemen gehad. Oma's aan beide kanten, vader en nu moeder hadden/hebben de ziekte van Alzheimer.Zelf al jaren diabetes wat een grote risicofactor is. Jarenlang gewerkt in de psychogeriatrie en sinds ik de status 'boventallig'gekregen heb, openbaarde de ziekte zich bij mijn moeder.Ik was nog herstellende van een burn out en dit kwam er even bovenop...

Ik ben nu aan het ontdekken wat stress allemaal met je kan doen met je geest, en heb al aan de lijve ondervonden wat voor een lichamelijke klachten daar uit voort kunnen komen.
Daar kun je natuurlijk wel iets aan doen.

Dat stress een factor is weten we allemaal. Hoe je met stress om kunt gaan valt te leren.Zoek een manier om te ontspannen en zorg dat je spanningsboog in balans is.
Laat je niet leiden door je angst en/of werkdruk, ook niet door het 'moeten' want we moeten al zoveel (vaak van onszelf), doe een stapje terug ook jij bent geen 18 meer.

Ik wens je veel warmte en wijsheid toe, Katjana.

ps; soms wilde ik dat ik mijn weggeschonken adviezen zelf eens ten harte nam ;)
Katjana

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor ceciel » 21 April 2012

Marjolein ik herken het ook hoor. Hier is veel stress omdat mijn man Alzheimer heeft.
Toen ik echt bang werd, mijn moeder mijn oma aan vaders kant en moedes kant, heb ik de geriater van mijn man om een onderzoek gevraagd en dat viel goed uit. Ik heb geen Alzheimer maar wel veel stress. Dus een hele opluchting. Mijn oudste zus mailde van de week dat ze een MRI krijgt omdat ze zelf merkt dat het korte termijn geheugen haar in de steek laat. Ze is erg bang.
Vraag om een onderzoej en je hebt een groot deel minder stress. Na die tijd kan je voor jezelf zeggen dat je kalmer aan moet doen.
Cilia
ceciel

Berichtdoor dochter39 » 23 April 2012

erg herkenbaar ik ben er nu ook zo bang voor nu dat het bij me moeder geconstateerd is .

ik ben bijna 40 en ik ben ook al vergeetachtig .ik heb nu natuurlijk ook spanningen en stress vanwege me moedertje en de zorgen die ik nu heb . mijn steun en toevelaat is nu weg gevallen . en ik merk gewoon dat ik ook de weg kwijt ben en dan ben ik ook ergbang dat het bij mij al begonnen is .
vooral als me dochter dan iets verteld heb en ik vraag er weer een keer na en ze zegt dat heb ik al verteld phoeh dan schiet ik gelijk in de stress
dochter39

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 23 April 2012

Dag Dochter39

Ik denk toch wel, jou inmiddels een beetje kennende, dat je jouw vergeetachtigheid onder stress kunt opslaan en dat je dat ook wel weet.

Alzheimer Nederland heeft ergens een testje waar je kunt testen waar jouw vergeetachtigheid onder valt.Nou dan mag je nog een hoop vergeten voordat er ook maar op een of andere manier iets wijst richting Dementie.

Ik heb mijn hele leven geen namen kunnen onthouden, maar dement?? ik dacht het nog niet.
Nog bedankt voor je bezorgdheid.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man