Beste mensen, ik heet Marjolein en ben 50 jaar. Mijn moeder en oma hebben alletwee rond hun 65e Alzheimer gekregen, mijn moeder is 3 jaar geleden overleden op 74 jarige leeftijd, waarbij zij de laatste 4 jaar snel achteruit ging. Zij is zolang ik het me kan herinneren (in ieder geval vanaf het moment dat haar moeder ziek werd) bang geweest het ook te krijgen. Uit dagboeken blijkt dat zij al lang voordat de diagnose is gesteld bij zichzelf van alles merkte dat eventueel kan wijzen op Alzheimer.
De laatste tijd heb ik een drukke periode op mijn werk, waarbij ik merk dat ik geheugen- en concentratieproblemen heb. Bepaalde dingen die ik net gedaan heb, ben ik vlak daarna totaal vergeten, ik kan moeilijk op woorden komen, haal namen door elkaar etc. Uiteraard weet ik dat dit ook door stress kan komen, maar ik maak me nu zo veel zorgen dat ik ook Alzheimer krijg of heb. Ik lijk in veel opzichten op mijn moeder, die ook altijd namen door elkaar haalde, maar net als ik bv wel een feilloos geheugen voor het verleden had (wanneer vond wat plaats). Enige tijd terug vroeg ik de zussen van mijn moeder (zij zijn 73 en 71) of zij nooit bang waren of zijn het te krijgen, maar zij zeiden alletwee dat ze op een of andere manier altijd zeker wisten dat ze het niet zouden krijgen. Kan het nou toch zo zijn dat het iets zegt, wanneer je steeds denkt het wel te krijgen, omdat je al heel lang soms bij jezelf merkt dat je geheugenproblemen hebt?
Uiteraard zijn het piekeren en malen hierover ook niet erg behulpzaam, maar ik kom er zo moeilijk uit. Moet ik toch naar een arts of eerst proberen met deze stress om te gaan?
Marjolein