is mijn vader dement?

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

is mijn vader dement?

Berichtdoor atie » 28 Oktober 2016

We maken ons veel zorgen over onze vader die 94 jaar is. Mijn moeder is een paar dagen geleden overleden. Mijn vader wil niet naar de huisarts eigenwijs als hij is. Dus onder het mom van een condelancebezoek de huisarts gevraagd of ze langs wou komen. Ze merkte niet veel bijzonders aan mijn vader. Afspraak is dat er bloed wordt geprikt en een geheugentest wordt gedaan. Waarom denk ik dat mijn vader mogelijk aan het dementeren is? Hij slaapt 20 uur per dag, vergeet afspraken in het ziekenhuis, gaat zonder geldig rijbewijs rijden (rijbewijs is verlopen) kan zijn bankzaken niet meer regelen. Door het IBAN nummer is het ook moeilijker geworden. Vroeger deed hij alles met cijfers! Mijn moeder was nog niet overleden. Toen ging hij mijn broer en schoonzus al condoleren met het overlijden van mijn moeder. Begrijpt dingen verkeerd. Dwaalt in het dorp. O help! Dit is het in het kort. Zijn nog meer dingen. Kranten worden niet of nauwelijks gelezen. Wie weet raad? Ik ben zelf een vrouw van 58 jaar. Mijn vader woont nog zelfstandig in een bungalow.
atie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 28 Oktober 2016

Dag Atie,

Het is nog te kort voor hem. Een paar dagen na de dood van zijn echtgenote.
94 jaar, natuurlijk denk je aan dementie, maar het lijkt mij logischer dat zijn vergeetachtigheid
meer te maken heeft met de emoties van het moment en natuurlijk ook met zijn leeftijd. Vergeetachtigheid enz.
Geef hem eerst meer rust en bouw om hem heen vertrouwen voor de jaren die hem nog resten.
Als hij weer enige rust heeft kun je dan gewoon met de huisarts het circuit van onderzoeken ingaan.
Misschien is een rusthuis wat voor hem, zodat hij uit z'n bungalow weg komt want misschien is wel het moment aangebroken om wat meer zorg om hem heen te creëren.
Onderzoek eerst alle mogelijkheden.
Opname in een verpleeghuis is wel de laatste stap waar je nu momenteel aan moet denken.
Natuurlijk er zijn situatie dat je niet anders kunt.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor atie » 29 Oktober 2016

Dank je wel voor je bericht. Nee dit speelt al veel langer. Toen mijn moeder nog thuis woonde speelde dit al.
atie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor josha » 29 Oktober 2016

Dag Atie
Nog gecondoleerd met je moeder. Heftig je verhaal hoor, natuurlijk kunnen de klachten van je vader verergeren door het gemis van je moeder, vermoedelijk heeft zij veel opgevangen voor je vader?
Het lijkt mij ook dat je vader nu wat meer zorg nodig heeft, doucht hij zichzelf nog? hoe gaat het met het eten? Is er huishoudelijke hulp enz..
Hou het goed in de gaten, noteer alle dingen die verkeerd gaan, zodat je "bewijzen"hebt en confronteer de huisarts hiermee.
Vaak kunnen mensen met beginnende dementie de boel aardig verbloemen als ze bezoek krijgen en zakken daarna weer totaal in hun wereldje weg...
Probeer toch via de huisarts een diagnose te krijgen bij de geheugenpoli in het ziekenhuis, zodat je vandaar uit hulp krijgt voor een casemanager, die het kan begeleiden, stapje voor stapje.
Er zijn dan vele mogelijkheden waardoor je vader meer hulp en begeleiding kan krijgen want het is natuurlijk doodeng zo alleen te wonen in zijn huis..
Nu ook je moeder er niet meer is, zal zijn wereld helemaal erg onzeker zijn geworden. En is hij op zoek naar dat wat er niet meer is...
Uit je verhaal blijkt dat het al een tijdje niet goed gaat, dus ik zou aandringen op een diagnose, zodat er zekerheid komt wat er precies aan de hand is en daar de hulp dan op afgestemd kan worden.

Heel veel sterkte, blijf kalm en duidelijk. Het lijkt me dat jij/ jullie nu de leiding moeten nemen, zodat het in ieder geval veilig is voor je vader
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

De huisarts maakt zich het meest zorgen over dat mijn vader zonder geldig rijbewijs rijdt. Mijn moeder regelde alles voor mijn vader. Vanmorgen zei hij tegen mijn jongste broer dat hij iets aan mijn oom moest vragen. Hij bedoelde zijn oudste zoon. Hij eet slecht. Al heel lang. Iedereen maakt zich zorgen behalve hijzelf. Denk ook dat hij hulp van buitenaf gaat weigeren. Trekt geen schone kleren aan. Thuishulp is er wel. 1 uur per week. Te weinig.
atie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor loek » 29 Oktober 2016

Dag Atie,
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je moeder. Ik denk dat het belangrijk is om nu eerst de rust terug te krijgen, bij
je vader maar ook bij jullie. Je moeder is 2 dagen geleden overleden....poeh.... dat is best heftig en er moet nog veel
geregeld worden (crematie/begrafenis e.d.). Voor je vader ook een heftige tijd. Kook extra lekker voor hem, blijf zoveel mogelijk
bij hem (evt. ook een paar nachten, als het kan) , en zorg dat hij (en jullie ook) wat rust inbouwen.
Geef hem even de tijd om op adem te komen, wees geduldig en lief voor hem. En laat hem (als hij daar behoefte aan heeft) praten over zijn verdriet. Het is nogal wat om op 94 jarige leeftijd "je maatje" te verliezen. Houdt hem goed in de gaten en
begeleidt hem in dit rouw proces. De huisarts inschakelen was een goede eerste zet. Wees bij de gesprekken met de arts, en
uit daar ook je zorgen over je vader. Wacht het even rustig af allemaal. Dat je je zorgen maakt begrijp ik volkomen, maar het is
nu belangrijk "om er voor je vader te zijn". Confronteer hem niet met zijn evt. "dingen die fout gaan", wees geduldig.
Als blijkt dat er idd een vorm van dementie speelt, dan adviseer ik je om een case manager (via de huisarts) te nemen.
Ik wens jou, en zeker ook je vader veel sterkte toe !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Mijn moeder is 24 oktober overleden. De crematie vindt maandag plaats. Pfff. Mijn moeder zat in een verpleegtehuis gesloten afdeling. Ze had een delier en was licht dementerend. Dat delier was verschrikkelijk! 6 weken geleden brak ze bij een val een schouder(door toedoen van een andere bewoner) Ze wou geen sling heeft de infuuspomp er uitgetrokken. Dat leidde tot de dood. Ik blijf tot maandag bij mijn vader. Rouwkaarten geschreven. Dingen geregeld. Boodschappen doen. Spullen van mijn moeder opgehaald. Die lagen al niet meer in haar kamer. Klopt ook natuurlijk niet! Pap trekt geen schonen kleren meer aan. Heb gezegd dat hij een viespeuk is. Helpt niks. Hij weet soms niet meer of hij gegeten heeft als hij geslapen heeft. Griebels.
atie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor madeleine » 29 Oktober 2016

Atie gecondoleerd met het verlies van je moeder. Heel goed van je om hier het "er uit te gooien". Je hebt heel wat te verwerken en te doen. Probeer je rust te vinden, praat er veel over met familie en vrienden.
Lees het van Josha goed.
Sterkte en kracht.
M
madeleine

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor atie » 30 Oktober 2016

Ja ik zal het advies ter harte nemen. Maar dan moet mijn vader het ook doen...... Hij is heel erg eigenwijs. En zal waarschijnlijk geen mensen in zijn huis laten.
atie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 30 Oktober 2016

Dag Atie,

Je hebt misschien nog wel een kansje in verband met de halsstarrigheid van je vader.
Hij is van een generatie die altijd nog wel respect heeft voor de witte jassenbrigade.
Speel het over die tour.
Het doel heiligt de middelen. Schakel de huisarts in.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man