is mijn vader dement?

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Re: is mijn vader dement?

Berichtdoor Leentje51 » 15 December 2016

Over liever geen hulp: mijn moeder ( volgende week groot onderzoek om onder andere op dementie te testen in ziekenhuis) begint dat ook steeds meer te weren. Momenteel doet ze niet open voor de thuiszorg om te douchen! Ze barricadeert de deur met haar rolstoel en rollator! De thuiszorg komt er niet in! Het erge is dat de thuiszorg bij zulke momenten niet eens de kinderen opbelt, je zou verwachten dat ze gaan bellen als de tegenstand te groot wordt! Nee je leest het in het zorgboek maar soms vergeet je dat boek als je er bent! En dan is ze alweer een keer niet geweest ( ze liegt als je vraagt of ze is geweest, zegt dan ja hoor).
Maar dus voor mijn moeder hebben we verschillende zaken geregeld ( mijn zus en ik) maar die begint ze allemaal te weren.
Er was iemand in de flat die iedere week wat losse boodschapjes deed, de bakker kwam speciaal er is nog een kruidenierswagen die netjes alles boven bracht. Tegen alles heeft ze gezegd dat ze ze niet meer wil zien dat het niet hoeft nu haar man opgenomen is.
Met als gevolg dat ze nu geen boodschappen meer in huis krijgt zonder ons. Dat klinkt zo simpel, maar het is niet te doen, ik kan haar niet iedere dag bezoeken en helpen. Nu ze zo tegenstand heeft tegen de thuiszorg probeer ik via andere kanalen een vrijwilliger ( liefst ouder gepensioneerd iemand) te krijgen die helpt bij de boodschapjes en kleine dingetjes zoals de maaltijd warm maken. Dat is misschien iets waar mijn moeder meer voor open staat.
Misschien een tip dacht ik?
Laatst gewijzigd door Leentje51 op 17 December 2016, 1 keer totaal gewijzigd.
Leentje51

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 15 December 2016

Dag Leentje,

Laten we even de situatie op een rij zetten.
Jij veronderstelt dat je moeder dementeert. Oke.

Nu moet het even duidelijk zijn:
Ieder mens is een individue, dus ook iedere ( patiënt ) is een individue, reageert op eigen wijze,
zodat er niet direct een vast behandelingspatroon is te geven.

Een eventuele beginnende demente is niet gek en heeft naar mijn idee best momenten, vooral in het begin,dat hij/zij beseft dat er wat aan de hand is. Gebruikelijk patroon is ontkennen. Motto: wat je ontkent dat heb je niet.
Het liegen, dat moet je direct uit jouw vocabulaire halen, want voor de (beginnende patiënt ) is haar eigen beoordeling DE ENIGE WAARHEID.
Bedenk eens wat er een warrigheid in haar hoofd aan de gang is. Dat gevoel is bedreigend.
Ze begrijpt (soms) dat e.e.a. niet spoort en probeert zich te verdedigen tegen de dreigende ramp.

De eventuele vaststelling van beginnende dementie geeft toegang tot
een behandelingspatroon. (Casemanager ) die kennis van zaken heeft en advies kan geven hoe te handelen,
maar die moet wel haar huis naar binnen kunnen.

Dat je moeder alle hulp weigert, is een bekend gegeven dat meer voorkomt.
Je schrijft dat ze de deur barricadeert, maar hoe kan het dan zijn dat jij er wel in kan?
Ik ga er dus maar van uit dat ze iedere dag haar deur barricadeert. En dat ze alleen als ze hoort
dat jij het bent dat ze dan open doet.
Ik denk dan ook dat je het bezoek van de zorg in eerste termijn samen met jou zal moeten doen . OVERLEG dat met de zorg en geleidelijk kun je dan jouw bezoek minderen. Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd.
Al met al kom ik tot de conclusie (gelezen vanaf de zijlijn hoor) dat je iets te voorbarig bent geweest met alle oplossingen,
waardoor zij op haar beurt ook in en stress schiet.
Probeer het eens wat rustiger aan en tsja het zal wat tijd kosten.
O,ja confronteer haar dus niet meer met haar missers,
zeg nooit meer: dat heb ik al zo vaak gezegd en confronteer haar
niet te nadrukkelijk met het op handen zijnde onderzoek.
Verkoop het als een onderdeel van ouderbegeleiding, iedereen krijgt dat aangeboden o.i.d.
dus nooit meer zeggen dat het een onderzoek is.
Heel veel succes en sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Leentje51 » 17 December 2016

Beste Leo,
Ik wacht op de resultaten vh onderzoek komende week.
Van daaruit weer verder; in het kort even drie reacties op je schrijven:
* ik kan niet bij de eerste lijn zorgmomenten aanwezig zijn, mijn baan laat dat niet toe, zorgverlof is ook beperkt en gereserveerd voor alle ziekenhuisbezoeken ( vooral vader) en ad hoc medische toestanden met mijn ouders. Douchen door thuiszorg gebeurt al een paar jaar is niet iets nieuws en onbekends voor mijn moeder.
* dementie is niet alleen een vermoeden van mijzelf, bestaat al langer in de familie, en in een wijde kring van mensen waar mijn moeder mee te maken heeft gehad of te maken heeft ( o.a. artsen en verpleging tijdens enkele ziekenhuisopnamen de afgelopen twee jaar). Konden er nooit mee verder omdat mijn moeder alles weigerde.
* we hebben onze moeder verteld dat ze een ouderdomsziekten onderzoek krijgt zoals pa kreeg toen hij in het ziekenhuis lag, niet dat het om een dementie onderzoek gaat. Dan zou ze niet eens meegaan.
Oh en de kinderen kunnen altijd naar binnen, daar barricadeert ze de deur niet voor, dat doet ze alleen als wij er niet zijn.
Maar ik wacht nu onderzoek en diagnose af.
Leentje51

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor atie » 17 December 2016

Nee natuurlijk komt er thuiszorg 1x per dag! Voor de medicatie. En 1x per week 1 uur thuishulp. Veel te weinig! Dat moet ik nog regelen. Maar ben bang dat ik hem niet zo ver krijg! Ga niet schoonmaken. Heb ook mijn eigen lieven. Mijn moeder's spullen opruimen is al zo veel werk. En er komen emoties bij kijken.
atie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor frans 50 » 17 December 2016

lieve mensen,
ik begin de weg kwijt een beetje kwijt rijk te raken,

Atie en Leentje hun verhalen vallen beide over het zelfde "onderwerp" en de reacties beginnen door elkaar heen te lopen.

De verhalen lijken ook heel veel op elkaar, op een gegeven moment wilde ik op één van jullie reageren.
maar raak de draad kwijt.

Uiteindelijk was mijn advies: probeer rust en overzicht te krijgen. dat werkt altijd.
en mis ik overzicht, in jullie belevenissen maar dat is logisch.
Ondanks dat probeer toch een duidelijk tijdlijn en een dagelijks dagboekje bij te houden.
Dementie is meer dan vergeten,
Dementie is ook door overzicht krijgen, en meten is weten.

is het me dan toch gelukt, merk ik uiteindelijk.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor atie » 18 December 2016

O oke Frans. Maar ik mis ook het overzicht op mijn vader. Snap er geen hout van!
atie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Oeps ik moet geduld hebben.... O griebels. Dat heb ik op dit moment maar zo weinig. Dochter van haar vader. En mijn vader is ook nog een keer zo vreselijk doof. Nu ik doe mijn best! Ga er een dag per week heen. Of eigenlijk een halve dag. Nu veel sterkte iedereen. Poeh.
atie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 18 December 2016

atie schreef:
> Oeps ik moet geduld hebben.... O griebels. Dat heb ik op dit moment maar zo
> weinig. Dochter van haar vader. En mijn vader is ook nog een keer zo
> vreselijk doof. Nu ik doe mijn best! Ga er een dag per week heen. Of
> eigenlijk een halve dag. Nu veel sterkte iedereen. Poeh.

Dag Atie,

Ik schrijf het zo vaak, ieder mens is een individue, dus ieder beleeft het op weer een iets andere wijze.
Probeer de spanning bij jou iets te relativeren.
Je kunt het verloop van de eventuele ziekte van je vader niet afdwingen. Inderdaad afwachten wat er uit komt.
Is het dementie vraag met spoed een Casemanager aan via de huisarts b.v.
Als je een goede krijgt heb je daar veel steun aan.
Probeer de sfeer ontspannen te houden.
Confronteer hem niet met zijn missertjes.
Praat over vroeger. Houd het gezellig.
Sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Ja, Leo de casemanager is er sinds dinsdag. Pap wou uiteraard eerst niet. Na een heftige discussie mocht ze toch komen! We zijn hier super blij mee. Liever 2 x per dag. (Er moet 2 x per dag medicijnen geslikt worden.) En ze mogen niet tegelijk worden ingenomen. Maar ze mag 1x per dag komen.......
atie

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 18 December 2016

Atie,

Overleg met de huisarts of er geen andere medicatie is te geven die eenmaal per dag kan.
Leg het probleem uit en vraag de arts om mee te denken.
Jij moet voor je vader beslissen, laat je niet afschepen.
Succes en sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man