Wat als de arts denkt dat het een burn-out is

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Wat als de arts denkt dat het een burn-out is

Berichtdoor Crisizit » 28 September 2017

Ze is 53, sinds een jaar veranderd gedrag is anders sinds een half jaar soms vaag verteld dingen dubbel vergeet dingen heeft huilbuien boze momenten en dan weer vrolijk kan zich niet meer concentreren
Is veel moe
Eet gedrag veranderd
Was altijd een kei in Nederlands en dat is het zo af en toe niet meer
Na een MRI en neuro psychologisch onderzoek is gezegd
U heeft geen dementie de score geeft aan dat U nog lerend vermogen heeft
Dus...denken wij dat U een burn-out heeft..
Ze mag nu naar een psych en die mag gaan spitten
O...ze mag volgend jaar weer terug komen om nog zo'n test te doen...
Crisizit

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 28 September 2017

Dag Crisizit,
Dementie is geen zaak van vandaag op morgen. Ik wil maar zeggen het kan ook jaren aan de gang zijn.
Nu is zij nog jong en daarom is het heel begrijpelijk dat de arts het meer zoekt in een burn out.
In de geest van:"alles is beter dan een onherroepelijke dementie diagnose".

Het zal moeilijk zijn om nu al een diagnose te stellen.
Probeer de rust in huis te bewaren, noteer de missertjes in een dagboekje inclusief de data.
Dan sta je straks ook wat sterker bij de huisarts.
Zoals je beschrijft is je partner onrustig, onzeker enz. dat kan komen omdat zij, misschien onbewust
ook bemerkt dat e.e.a. niet helemaal spoort. En ze is natuurlijk niet gek!
Mijn vrouw is nu in het 14e jaar na de diagnose Alzheimer en kan nog perfect gedrukte tekst lezen.
Tot een zinnig gesprek is ze al jaren niet meer in staat.
Geniet samen nog van het leven.
Succes en sterkte,
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Crisizit » 28 September 2017

Dank je Leo
Crisizit

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor frans 50 » 29 September 2017

Beste Crisizit,

Heel herkenbaar wat je aan geeft, bij een eerste bezoek jong dementie.

Vooral als je zelf al aanvoelt als er iets niet klopt, de eerste stap is twijfelen en dan ook op zoek op in het internet naar eventuele antwoorden of herkenbare situatie van andere op de zelfde leeftijd.

Bij jong dementie zijn de stappen iets anders dan de leeftijd rond 70 of hoger.
Ook de eerste conclusie optie eventuele burn out is het eerste wat ze stellen.
Kom over een jaar maar terug is standaard ook de eerste stap die ze inplannen.

Zorg er voor dat die afspraak voor volgend jaar gepland word,
Hou ondertussen een overzicht bij eenvoudig gewoon datum en kort wat er mis ging.

Maar blijf ook actief mee lezen of vragen stellen op dit forum algemeen of privé, want je zal dan best veel zelfde symptomen herkennen. voeg die eventueel toe aan je overzicht.

In deze leeftijd categorie, word je niet direct "serieus" genomen van wegen de voordeel van de twijfel-regel.
Ook veel huisartsen krijgen maar in hun loopbaan een enkele keer een iemand met deze klachten en denken dan of zoeken niet meteen naar dit ziektebeeld.

Blijf scherp, zoek iemand waarmee je dit project samen steeds bespreekt.
Hou het alzheimer centrum afspraak vast want aar word de diagnose gesteld niet door de huisarts ! zeker niet op deze leeftijd !!!!

Ik heb zelf ook het één en ander bijgehouden - www.fransenrenate.123website.nl
Welkom in de wondere wereld van dementie.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Crisizit » 29 September 2017

Dank je Frans
Ik ga je blog lezen
Ik wil ook dat ze een lumbaal punctie doen...weet eigenlik niet of dáár iets uit kan komen...maar heb daar nog een maand de tijd voor om het te vragen
Crisizit

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Eva’tje » 30 Januari 2018

Je hoort wel vaker dat als er (nog) niks uit de onderzoeken blijkt, dat men het op de boeg ‘burn out’ gooit. Dat heeft denk ik niet te maken met de jonge leeftijd, maar gewoon omdat er nog onvoldoende indicaties zijn voor het stellen van zo’n diagnose.
Op zich lijkt het me goed dat je over een jaar terug kan komen. Het wil in mijn ogen zeggen dat ze het toch willen blijven opvolgen. Ik kan me voorstellen dat je een jaar lang vindt, maar misschien kan je in de tussentijd informatie bijhouden over de evolutie. Mocht het nodig zijn, kun je eerder aan de bel trekken.
Misschien kan de psycholoog voor de ‘burn out’ klachten ook mee helpen ‘monitoren’?
Moest je echt het gevoel hebben dat de diagnose niet klopt en je denkt dat het een dementie is, kun je een second opinion aanvragen? (Geen verstand van lumbaalpunctie)
Als ik je verhaal zo lees is het voor de hulpverlenerswereld nog geen duidelijke dementie diagnose. Misschien kan ze momenteel wel geholpen worden voor haar andere klachten zoals de moeheid. Je kunt zelf dan evalueren, als de moeheid opklaart, of ze zich dan mentaal ook beter voelt of niet. Wellicht wordt dan het een en ander (voor hen ?) duidelijker ?
Eva’tje

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 31 Januari 2018

ik moet er nog een nachtje over slapen :)
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Eva’tje » 31 Januari 2018

Ik ben er maar een beetje vanuit gegaan dat de hulpverleners de resultaten kunnen interpreteren, maar hoe meer ik dit forum lees, hoe meer ik mijn twijfels daarover heb..

Gedragsveranderingen staan trouwens bij een bepaalde vorm van dementie centraal (zo begint het en later komen er geheugenmoeilijkheden bij), bij de frontotemporale vorm (gedragsvariant). Op basis van het neuropsychologisch onderzoek zou je dan een uitval verwachten op vlak van executieve functies (planningsvaardigheden). Op een scan zou er dan mogelijks frontale atrofie moeten zien (wat niet altijd zichtbaar is).

Ik schrijf dit ter info omdat ik hier op het forum vooral veel lees dat deze diagnose over het hoofd gezien wordt en men vaak naar huis gestuurd wordt met burn-out klachten.
Eva’tje

Geboortejaar:
1985
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor YvetteV » 06 Februari 2018

Ja dit is lastig. Helaas hoor ik het ook vaker dat bepaalde dingen gewoon op de stapel van 'stress' or ' burn-out' worden gegooid.

Sterkte
YvetteV

Geboortejaar:
1988
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: