Dementie/vergeetachtigheid en rouw

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Dementie/vergeetachtigheid en rouw

Berichtdoor Lin » 25 Juni 2018

Hallo.
Sinds een jaar hebben wij het vermoeden dat mijn moeder te veel vergeet. Simpele dingen begrijpt ze niet, nachtelijke onrust, ze vergeet bijvoorbeeld boodschappen, weet niet hoe je bij familie komt (route) en we gebruiken steeds kortere zinnen zodat ze het beter begrijpt. Dit hebben we met haar besproken en zij zou contact opnemen met de huisarts. Ik weet niet of ze dit gedaan heeft, want in die tijd, april 2018, ging mijn vader met klachten naar de huisarts. Hij is hier helaas in mei al aan overleden. Dit gaf mijn moeder natuurlijk een extra klap! Bij een overlijden komt er natuurlijk veel papierwerk en regel dingen kijken. Dit bleek een enorm karwei, omdat ze door het hele huis in allerlei lades en kastjes papierwerk had liggen, ongeorganiseerd en soms al 5 jaar oud. Inmiddels opgeruimd, snapt ze niet wat het is en wat er geregeld moet worden. Ook kwamen we bomvolle voorraadkasten tegen, met etenswaren al ver over de datum en voorraden voor wel 50 jaar. Ze is snel boos en lijkt haar karakter te veranderen. Kortaf, snauwerig, ongepaste opmerkingen, onrustig, druk zijn met 'niets. Ik begrijp dat dit een deel rouw en verliesverwerking is, maar wil ook graag met haar praten over het vergeten en het huisartsenzorg omdat wij als familie ons toch wel zorgen maken. Is het verstandig om nog even te wachten tot bijvoorbeeld na de zomer? Of toch eerder, omdat ze nu alleen woont en er minder zicht op haar is. Natuurlijk zijn wij veel bij haar, maar ook is ze regelmatig alleen. Mijn moeder is tussen de 60 en 65 jaar oud.
Lin

Geboortejaar:
1986
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 25 Juni 2018

Dag Lin,

Allereerst nog gecondoleerd met het verlies van je vader, dat is maar kort geleden.
Heel begrijpelijk dat jullie je zorgen maken, er zijn nogal wat signalen dat er iets mis is. Zoals je waarschijnlijk weet kan een traumatische ervaring (zoals een overlijden), het dementieproces versnellen, of raken mensen in een depressie. Je kunt het alleen maar zelf inschatten of er nog gewacht kan worden met een doktersbezoek. Het is gunstig dat je moeder hiermee heeft ingestemd, waarom ga je niet met haar mee? Stel het op een gunstig moment (eventueel na de vakantie als je dit aandurft) voor dat je meegaat (beetje resoluut), zodat ze ook echt gaat. Noteer alles wat je is opgevallen en vul haar aan bij de huisarts, zelf zal ze het namelijk minder kunnen aangeven. Anders loop je nog kans dat de arts het niet serieus neemt.
Het kan echt zijn dat ze nu in een depressie zit (naast eventuele dementie) en dan moet je extra waakzaam zijn.
Ze kan dan zo somber worden dat ze nergens meer zin in heeft en zichzelf verwaarloost. Ze zal het misschien als betuttelend ervaren, je voorstel om naar de huisarts te gaan, breng het daarom luchtig alsof je haar er een plezier meedoet.
Ik zal nog even wat informatie over een huisartsbezoek bijsluiten en hoe je dat moet aanpakken, heel veel sterkte en hartelijke groet.
https://dementie.nl/diagnose/tips-voor- ... e-huisarts
https://dementie.nl/diagnose/tips-om-je ... e-huisarts
https://dementie.nl/rouwverwerking/als- ... e-verliest
onderzoeker30 (vrijwilliger)