Discussie tussen ouders

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Discussie tussen ouders

Berichtdoor Mohr » 12 Augustus 2019

Mijn vader heeft/ had dementie in de familie. Beide ouders van hem hadden het en zijn onlangs overleden oudere zus ook. Nu is mijn vader wat vergeetachtig, echter niet verontrustend. Verhalen komen vaker terug en afspraken zitten niet meer per definitie in zijn hoofd (wel goed in de agenda) terwijl dat vroeger wel zo was. Namen van (klein)kinderen en vrienden/ familie onthoud hij wel en onze gesprekken zijn logisch.

Mijn moeder heeft zover ik weet geen dementie in de familie (haar ouders overleden jong) en is altijd wat slordig geweest. Qua gedrag zie ik hetzelfde gedrag als bij mijn vader.

Waar ik me zorgen over maak is dat ze discussies hebben over gesprekken die ze onderling hebben gemaakt. Ze beweren beide dat er dingen wel/ niet gezegd zijn en afspraken wel/ of niet gemaakt zijn. Beide hebben geen reden om te liegen hierover en dit zullen ze ook niet snel doen. Af en toe hebben ze discussies over gesprekken die net zijn geweest (naar eigen zeggen).

Ik ben gevraagd om hier op te letten door mijn vader omdat hij zich zorgen maakt over zichzelf en zijn vrouw/ mijn moeder. Wat kan ik doen?
Mohr

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 14 Augustus 2019

Dag Mohr,

Misschien is dit een vriendelijke oplossing voor nu: koop ze als verrassing een grote tafelagenda. Er bestaan agenda's met extra grote letters (voor ouderen en slechtzienden). Zeg dat je die geeft zodat jij er zelf in kunt schrijven wanneer je langskomt en dat zij daar hun 'afspraken' in kunnen zetten. Omzeil de discuusies.
Begrijpelijk dat je vader zich toch zorgen maakt, gezien de familiegeschiedenis, stress en discussies zijn alleen niet goed mocht er wat aan de hand zijn. Vergeetachtigheid kan gewoon bij de ouderdom horen, maar het is niet erg ongemerkt een oogje in het zeil te houden. Sterkte,

https://dementie.nl/symptomen/de-tien-s ... n-dementie
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor vriendenzorg » 21 Augustus 2019

Hoi Mohr,

Mijn moeder (88) woont alleen en heeft soms wisselende verhalen en reacties. We zijn best met veel kinderen en we hadden een verschillende mening over de impact en mate ervan. We hebben haar huisarts gevraagd een geheugentest te doen. Een van de medewerkers kwam aan huis en vroeg haar sommetjes te maken, woorden te spellen en ook over algemene
meer (en minder) actuele dingen. Ik weet niet of dit gebruikelijk is bij huisartsen, maar jij of je vader kunnen het natuurlijk gewoon navragen.
vriendenzorg

Berichtdoor vriendenzorg » 02 September 2019

Ongeacht of er een van je ouders in de war raakt, is het verstandig om over het opstellen van een levenstestament en/of wilsverklaring na te denken. Juist als je ouders goed uit de 'huisartstest'komen, kun je daar mee verder gaan.
Op internet is er uitgebreide informatie over een levenstestament te vinden. Je kunt ze tegenwoordig zelf opstellen en vaak ook gratis downloaden. Je weet dan welke vragen (bijvoorbeeld over vertrouwenspersoon) er worden gesteld en welke volmachten er kunnen worden opgemaakt. Je hoeft niet perse naar een notaris, want een onafhankelijke arts kan ook een wilsbekwaamheidsverklaring afgeven. Maar soms geeft een notaris wel extra zekerheid.
vriendenzorg