Machteloos

Voor mensen die zich zorgen maken over zichzelf of over anderen

Machteloos

Berichtdoor Jaisy1998 » 07 Oktober 2019

Mijn man is 52 jaar en altijd wel een beetje lastig karakter gehad alleen nu sinds het overlijden van zijn ouders, 4 jaar geleden, worden de stemmingswisselingen veel erger, hij heeft ondertussen zijn wereldje heel klein gemaakt, hij zal niet snel in zn eentje boodschappen doen en gaat bv ook nooit meer mee met uitjes. Jarenlang vraag ik me af waar dit vandaan komt, is het gewoon egoistisch gedrag, hij denkt namelijk heel vaak aan zichzelf en kan zich niet inleven in een ander, hij heeft geen vrienden, heeft hij ook niet nodig zegt hij.
Ik daarentegen heb graag mensen om me heen, en ga met vriendinnen ook dikwijls een avondje uit, dit wordt niet op prijs gesteld want mijn man vind het erg om alleen thuis te zijn. Dus dit brengt ook weer de nodige conflicten. Verder merk ik de laatste tijd ook dat hij vaak dezelfde dingen vraagt en klusjes in huis worden vaak uitgesteld of duren heel lang. Ook heeft hij vaak kleine ongelukjes met als gevolg veel wondjes op armen en benen. En zo gebeuren er nog wel meer vreemde dingen. Ik weet niet wat ik hiermee aan moet, ik kan bij de huisarts mijn verhaal doen maar ik krijg hem hiervoor nooit naar de huisarts, als ik aan hem zal laten blijken dat ik aan een vorm van dementie denk zal hij me voor gek verklaren. Wat ook heel opvallend is, is zijn gedrag, dit kan soms heel onfatsoenlijk zijn. Ik voel me machteloos.
Jaisy1998

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 08 Oktober 2019

Dag Jaisy,

Wat een moeilijke situatie, maar een partner pikt de signalen als eerste op.
Ga toch eens op gesprek bij jullie huisarts, zelf zal je man niet gaan, maar misschien zijn er andere mogelijkheden. Bovendien lucht het op om hier met een ander over te praten.
Hebben jullie ook kinderen en valt hen iets op?
Onderstaand nog wat informatie, misschien heb je er iets aan. Wordt het echt te bont, betrek dan eventueel je kinderen of een vriendin bij het gesprek met de huisarts.
Zorg daarnaast voor wat ontspanning voor jezelf: ga af en toe een middagje of avondje weg met een vriendin om even op adem te komen, gewoon blijven doen hoor!
Heel veel sterkte, hartelijk groet.

https://dementie.nl/diagnose/tips-om-je ... ts-te-gaan
https://dementie.nl/diagnose/tips-voor- ... e-huisarts
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Jaisy1998 » 08 Oktober 2019

Dank voor je reactie , ik weet dat het verstandig is om naar de huisarts te gaan maar dan gaat het weer een paar dagen goed en denk ik laat maar weer even, misschien zie ik wel spoken en ligt t aan mij maar eigenlijk weet ik wel beter, want ook mn kinderen zien dat er iets mis is.
Maar wat, dat is de vraag, en dan twijfel ik weer of ik het wel wil weten, wat doe ik hem aan als het echt zo is, want met die wetenschap zou hij nooit kunnen leven.
Jaisy1998

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 08 Oktober 2019

Ja, Jaisy, heel begrijpelijk wat je zegt.

De arts kan ook niet direct actie ondernemen, maar het is goed dat je er een keer over praat. Voor jezelf alswel dat de arts met je mee kan denken als de situatie verslechterd.

Mijn vader kreeg je ook niet mee naar de huisarts, uiteindelijk na het wegvallen van mijn moeder werd het hem zelf ook duidelijk dat hij de grip op zaken begon te verliezen. Uiteindelijk is hij meegegaan, heel bijzonder eigenlijk, hij was altijd heel trots en tot dan toe volledig in ontkenning. Een arts kan als de situatie erger wordt trouwens ook een reden verzinnen om een huisbezoek af te leggen om zelf in te schatten hoe het gaat.

Voor een partner is deze periode van 'niet weten' en het veranderend gedrag, heel zwaar. Je wilt je echtgenoot ook niet afvallen, dat maakt dat je je best eenzaam kunt voelen in de relatie. Goed te lezen dat je kinderen ook het één en ander is opgevallen en dat je er niet alleen voor staat.

Heel veel sterkte,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Jaisy1998 » 08 Oktober 2019

Dank je wel voor je steunende woorden.
Jaisy1998