logo dementie.nl

te vroeg wakker

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

te vroeg wakker

Berichtdoor Erna » 14 Juli 2017

Wat kun je doen als je partner steeds rond 4.30 uur wakker, onrustig is en wil opstaan. Daardoor ben ik continu moe. Is er een middel dat die onrust kan wegnemen. Langwerkende slaapmiddelen zijn niet de oplossing , maar wat dan wel?
Erna

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Vrouw
Relatie tot dementie:
Partner

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 14 Juli 2017

Daar is niet heel veel tegen te doen Erna.
Wel kun je zorgen dat je partner niet te vroeg naar bed gaat. Bij dementie zie je dat mensen vaak vroeg naar bed willen en daardoor hun dag- en nachtritme verstoren.
Veel en natuurlijk licht overdag, helpt om hun het besef van de dag te geven.
Heel gauw wordt er inderdaad gegrepen naar een slaapmiddel, maar die zijn bij langer gebruik verslavend.
Je kunt nog eens kijken naar mildere middeltjes uit de natuurgeneeskunde, op het forum heb ik berichten gelezen van mantelzorgers die daar goede resultaten mee hebben geboekt. Ook Melatonine, een lichaamseigen stof, in combinatie met lichttherapie, kan helpen. Deze is via de huisarts in een hogere dosering te verkrijgen.
Beweegt je partner nog voldoende overdag? Dit kan ook een stuk onrust wegnemen en het is goed voor zijn algehele conditie.
Verder zou je voor de veiligheid kleine lampjes met sensoren kunnen plaatsen, om vallen 's nachts te voorkomen.
Heel veel sterkte, hoop dat je veel tips krijgt.

Hier nog meer goede tips:
https://dementie.nl/slaapproblemen/slaa ... j-dementie
https://www.innovatiekringdementie.nl/a ... pproblemen
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Jaco » 14 Juli 2017

Beste Erna,
Dit is een groot probleem. Wij hebben al jaren slechte nachten en het is slopend. Op dit moment slaap ik op een andere kamer. Dit gaat nu redelijk goed. Een jaar geleden heb ik dit ook geprobeerd maar toen kwam hij me telkens wakker maken. Hij is nu een paar weken geleden gevallen en had zijn ribben gekneusd. Toen ging hij 's nachts diagonaal op ons bed liggen en kon zich nauwelijks bewegen. Toen ben ik naar de andere kamer gegaan. Hij maakt me daar nu niet zo vaak wakker. Af en toe (als hij heel onrustig is) geef ik hem ook een valdispert-nacht. Dit helpt af en toe.
Lieve groet,
Jaco
Jaco

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Relatie tot dementie:
Partner

Berichtdoor Erna » 16 Juli 2017

Dank jullie voor de reactie. Mijn man is overdag genoeg in beweging. Als hij 's avonds te vroeg naar bed wil. houd ik hem tegen.dat lukt me hooguit tot 23.00 uur. Ook als we later naar bed gaan, helpt het niet. Ik kan de natuurmiddelen eens proberen. Wie weet, reageert hij daar goed op. Zelf ben ik een slechte slaper. Als dit er nog bij komt ,
wordt het slopend..
Nogmaals dank voor de tips.
Erna

Geboortejaar:
1940
Geslacht:
Vrouw
Relatie tot dementie:
Partner

Berichtdoor benelly » 16 Juli 2017

Het is heel herkenbaar wat je schrijft, mijn man kan ook s'nachts heel onrustig zijn, hij vind dat geen probleem en wil er dus ook niets tegen doen. Mijn ervaring is dat ie na zo'n onrustige nacht de volgende nacht wel door slaapt, gelukkig, probeer overdag wat rust te pakken als dat lukt. Sterkte en vriendelijke groet. Elly.
benelly

Geboortejaar:
1947
Geslacht:
Vrouw
Relatie tot dementie:
Partner

Het is momenteel 24 Juli 2017