Wanneer laat je een zorgmijdende alzheimerpatient opnemen?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Berichtdoor Clara » 24 November 2013

De indicator van de bopz is inmiddels geweest.En er gebeurde wat ik al voorspeld had. Mijn moeder zei op de vraag of ze opgenomen wilde worden nee. En dan krijg je dus een brief van het CIZ met daarin dat het noodzakelijk is dat ze opgenomen wordt, maar dat ze dat niet wil en dat het dus dan ook niet gebeurt. Die brief is aan haarzelf gericht. Gelukkig kon mijn zus hem onderscheppen, anders had ze hem ongetwijfeld weggegooid. En een afschrift krijg je niet, ivm de wet op de privacy. CIZ gebeld, en je raadt nooit wat daar het advies was: de familie moet de handen van onze moeder aftrekken, dan ontstaat er een crisissituatie en dan kan er ingegrepen worden.
Clara

Berichtdoor Steven » 26 November 2013

Beste Clara,

Wat verschrikkelijk dat het op deze manier moet. Ik kan me voorstellen dat je woedend bent en je totaal machteloos voelt. Misschien is de publiciteit zoeken nog een optie? Dit zou in een ontwikkeld land als Nederland niet voor mogen komen.

Heel veel sterkte toegewenst!

Steven
Steven

Berichtdoor Mariëtte (Alzheimer Nederland) » 09 December 2013

Beste Carla,

Wat een nare situatie. Zo'n advies van het CIZ gaat in tegen je gevoel van loyaliteit naar je moeder. Loslaten is geen optie.
Wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat je moeder pas kan worden opgenomen wanneer ze een gevaar vormt voor zichzelf of voor haar omgeving. Wat je als familie kunnen doen is bij elke onveilige situatie hier melding van maken bij de huisarts, zodat er een dossier wordt opgebouwd. Is het gevaar ernstig genoeg, dan kan er een gedwongen opname volgen.

Het zou best kunnen dat je moeder op een gegeven moment wat milder, gelatener wordt over de situatie.
In die tussentijd zou je misschien kunnen zoeken naar een woonvorm (kleinschalig wonen, bijvoorbeeld) die haar minder afstoot dan het beeld wat ze er nu bij heeft. Verpleeg- en verzorgingshuizen zijn nu heel anders dan zo'n 30 jaar geleden.
Je zou misschien eens met haar kunnen gaan koffiedringen bij een locatie voor dagbesteding. Bijvoorbeeld een zorgboerderij bij haar in de buurt. Onbekend maakt immers onbemind. Hopelijk helpt het haar een drempel over te komen.

Veel sterkte en creativiteit gewenst.
Hartelijke groeten,
Mariette
Mariëtte (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor sharon » 19 December 2013

Lieve Carla en allemaal,

Ja, herkenbaar. Precies hetzelfde advies heb ik dus vandaag zelf opgevolgd: ik heb gezegd dat ik niet langer voor mijn moeder kan en wil zorgen. Dat ik er helemaal doorheen zit.
Onze huisarts heeft inmiddels de GGZ ingeschakeld en deze staan achter het aanvragen van een RM. Het is de vraag of er genoeg reden is voor 'dreigend direct gevaar', maar als ik bovenstaande werkelijk doe, is er binnen een week reden tot een crisisopname.
Verschrikkelijk. Ik zie nu al op tegen de zitting, durf mijn moeder niet meer recht aan te kijken. Ik voel me een verrader.
Maar tegelijk weet ik, dat ik niet meer kan, dat ik op ben. Dat er echt gevaar dreigt. Ze slaat mijn kinderen, reageert agressief op onbekenden die ze op straat tegenkomt, steelt, drinkt liters alcohol terwijl dat levensgevaarlijk is i.cm. de medicijnen die ze slikt.

Het is triest, maar helaas voor ons nu de enige manier.
Ik wens je veel sterkte en wijsheid!

Kus, Sharon
sharon

Berichtdoor Clara » 21 Maart 2014

Ik heb een tijdje niet gekeken op de site. Er is namelijk in de tussentijd op verzoek van de huisarts iemand van het RIAG langsgeweest bij mijn moeder. En dat was helemaal verschrikkelijk. Dat was een allochtone dame die heel slecht nederlands sprak. Daar wilde mijn moeder helemaal niets van weten. Ze bleef staan, wilde niet gaan zitten. En die mevrouw - ze zei dat ze ouderenarts was - had een vast protocol van vragen. O.a. moest een id bewijs getoond worden. Geen denken aan dat mijn moeder dat tevoorschijn wilde halen. En de naam van de apotheek. Mijn moeder gebruikt helemaal geen medicijnen, dat wil ze namelijk niet. Dus waarom de naam van de apotheek - die ik ook niet uit mijn hoofd wist - als daar toch geen info is. Maar dat moest ingevuld worden. Op een gegeven moment ben ik gaan staan om mijn moeder te bewegen om eindelijk te gaan zitten. Daarop liep het echt uit de hand, mijn moeder werd boos, en ik ook. Ik hoorde in mijn hoofd de tune van ouderenmishandeling voorbij komen. Vreselijk.
Na het gesprek heeft die mevrouw van het Riag gezegd dat er geen aanleiding was voor een gedwongen opname. En ik heb er ook niets meer van gehoord. Als ik het vrhaal van Sharon lees, dan is dat veel ernstiger, slaan, liters alcohol drinken, agressie, dat is allemaal niet het geval. En zelfs in die situatie moet je een RM aanvragen. Ik heb er geen woorden voor. Ik hoop voor Sharon dat het een beetje rustig is verlopen. En wens haar heel veel sterkte.
Beste Mariette, wat jij voorstelt hebben we in een veel eerder stadium geprobeerd. Haar mee naar de dagverzorging genomen. Woedend was mijn moeder, ze liep meteen weg. Een vriendin van haar heeft een jaar lang iedere dinsdag met haar in het verpleeghuis gegeten in het restaurant. Tot mijn moeder dat absoluut niet meer wilde.
We doen nu niets meer van dat alles. We wachten af, wachten op een calamiteit. En dan moeten we de weg volgen die Sharon volgt. Het is niet anders.
Clara

Berichtdoor ramona r » 25 Mei 2014

Inderdaad , je zult hard moeten zijn en je moeder aan haar zelf opgelegde lot overlaten , voor er daadwerkelijk iets gebeurd. Hier ook een zorgmijdende vader met een dementerende vrouw. Nu beide in crisisopvang... Lees maar in mijn verhaal.
Het is triest maar de snelste weg naar hulp is je moeder niet meer helpen. Sterkte
ramona r

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Clara » 07 Juli 2014

@ramona. Ik heb je verhaal gelezen. Hoop voor je dat je erin slaagt om je ouders te laten opnemen in O.N.O. Lijkt me heel geschikt.
Gelukkig is voor ons het ergste leed geleden. We hebben nogmaals de gedwongen procedure gestart. Mijn moeder waste zich niet meer, deed geen schone kleren meer aan, en at soms niet meer, omdat het winkelcentrum - onder haar flat - niet meer veilig was om naartoe te gaan. Een psychiater van het RIAGG is langsgeweest, heeft een rapport uitgebracht dat het niet meer verantwoord was dat mijn moeder zelfstandig woonde. En een paar weken daarna is een rechter, met griffier, bewaker en advokaat langsgeweest. De advokaat moest mijn moeders standpunt verdedigen. En betoogde vol verver dat het best verantwoord was dat zij zelfstandig woonde. Mijn moeder had geen idee waar het allemaal over ging en wilde dat iedereen wegging. Want haar huis was schoon. De rechter sprak gelukkig uit dat opname noodzakelijk was. En binnen een week is ze toen met een ambulance weggehaald, vastgebonden op een brancard. De familie mag dan niet mee. Gelukkig hebben we heel erg mazzel gehad. Het verpleeghuis waar wij haar graag wilde hebben, had een kamer vrijgekregen tijdens de procedure van gedwongen opname. En die kamer hebben we voor haar vrijgehouden. Mijn moeder hoefde dus maar één keer te verhuizen en niet eerst naar een crisisbed. Maar wat het fijnste is. Ze accepteert dat ze naar een verpleeghuis is verhuisd. Ze is rustiger, minder geagiteerd en voelt zich veiliger. Deze zeer naar geschiedenis heeft dus een gelukkig eind.

p.s. er verschijnt binnen 1 à 2 weken een artikel in Vrij Nederland van Miek Smilde over gedwongen opnames. Zij heeft een dag met de rechter meegelopen die o.a. mijn moeder heeft bezocht. Een interessant artikel voor ieder die te maken heeft met gedwongen opnames.
Clara

Berichtdoor meri79 » 02 Oktober 2014

is er ondertussen al contact geweest met de nieuwe casemanager?
meri79

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Sonja W » 10 Maart 2018

Clara, hoe is het met jou en je moeder gegaan in de afgelopen jaren, wil je hier iets over melden? Liefs Son
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie