Slapen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Slapen

Berichtdoor RobbieD » 24 Juni 2018

Alles bij elkaar opgeteld slaapt mijn vrouw tegenwoordig zo'n 14 - 15 uur per dag.
Een gevolg van haar dementie?
Ze gebruikt in ieder geval geen medicijnen die dit kunnen veroorzaken.
Heeft dat lange slapen eigenlijk wel iets met dementie (voor het eerst in 2010 geconstateerd) te maken?
RobbieD

Geboortejaar:
1942
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Lex M » 25 Juni 2018

Dag Robbie,
Tja, zeg het maar, ik ben geen medicus.
Maar dementie is een ziekte van de hersenen, waardoor die niet meer zo functioneren als bij een 'normaal' mens.
Daarom lijkt me het alleszins mogelijk.
Als je je er zorgen om maakt, zou ik een deskundige vragen, zoals de huisarts?
Sterkte en wijsheid gewenst.
Lex
Lex M

Geboortejaar:
1943
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor LoveHealsAllThings » 25 Juni 2018

Dag Robbie... mijn man heeft progressieve vasculaire dementie en hij slaapt ook veel en is erg moe.. nu is 14-15 uur per dag wel erg veel... krijgt zij ook rustgevende middelen? wens u heel veel sterkte!
LoveHealsAllThings

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Martijn » 01 Juli 2018

Helaas moet ik constateren dat ook mijn moeder steeds langere nachten maakt. Zelfs 12 uur of langer, misschien heeft de warmte er ook mee te maken.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor ChristaV » 18 September 2018

Ik heb precies dezelfde vraag. Mijn man heeft beginnende Alzheimer, ws sinds een jaar of twee. Hij heeft een aantal jaren geleden tijdens een reanimatie hersenletsel opgelopen, waardoor hij al cognitieve problemen had. Deze verergerden de afgelopen jaren, zodat wij een tijdje terug de diagnose Alzheimer hoorden...
Maar dat slapen, dat herken ik. ‘s Nachts met gemak 9 uur of meer en dan nog dutjes overdag. Hij is verder best actief, maar klaagt de laatste tijd weer erg dat hij zo moe is. Medisch al een paar keer gecontroleerd, maar niets. Wat ik mij afvraag: is toenemende vermoeidheid ook een soort indicatie dat er dingen in de hersenen veranderen? Een soort voorbode voor achteruitgang? Zijn er hier op het forum mensen die daar meer over weten? Alvast bedankt.
ChristaV

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 01 Oktober 2018

Dag Robbie en Christa,

Dementie werkt bij iedereen zo verschillend uit, gezondheidsfactoren en de duur van dementie zijn zeer bepalend voor het slaapgedrag overdag en hoe je daar als mantelzorger nog op in kunt spelen.
Robbie, inderdaad na zoveel jaar met dementie gaat het steeds meer energie kosten om wakker te blijven, heeft je vrouw ook nog lichamelijke klachten dan kunnen de dagelijkse handelingen zoals wassen en aankleden erg vermoeiend worden. In die fase wordt het vooral belangrijk dat iemand het comfortabel heeft, een goede stoel of rolstoel met voldoende steun kan hierbij helpen. Een ergotherapeute kan je hier advies over geven. Het prikkelen van de zintuigen d.m.v. muziek, zang, smaak of door lichamelijke aanraking gaan een steeds grotere rol spelen. Het wordt een beetje een zoektocht naar wat iemand nog als prettig ervaart, wel een heel dankbare zoektocht als je merkt dat je naaste ergens prettig op reageert of van geniet.
Christa, hoewel je man beginnende Alzheimer heeft spelen er bij hem nog andere factoren, inderdaad goed om zijn klachten serieus te nemen. De controle houden over je denken, kost iedere dag, ieder uur heel veel energie bij dementie, omdat dit niet altijd meer goed lukt werkt dit ook zeer frustrerend. Niet zo verwonderlijk dat je man hier moe van wordt. Ja, helaas zal hem dat steeds meer moeite gaan kosten, bij de één gaat dit sneller als bij de ander. In het verpleeghuis zie je veel slapende mensen, dit komt niet altijd door overprikkeling, maar ook omdat men soms juist niet genoeg gestimuleerd wordt.
Het is heel positief dat je man nog zoveel beweegt en actief is!
Hartelijke groet en sterkte beiden,
onderzoeker30 (vrijwilliger)