Wanneer laat je een zorgmijdende alzheimerpatient opnemen?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Wanneer laat je een zorgmijdende alzheimerpatient opnemen?

Berichtdoor Clara » 25 Juli 2013

Mijn moeder (88) heeft Alzheimer en ze woont nog steeds zelfstandig. Mijn moeder is geen aardige vrouw.En de ziekte heeft haar onaardigheden behoorlijk versterkt. In augustus 2006 is de diagnose Alzheimer gesteld. Ze heeft altijd ontkend dat er iets aan de hand was. Nu is het kort geheugen nul, en het lang geheugen gaat ook gaten vertonen. Ze raakt veel woorden kwijt. Alleen haar huis en het winkelcentrum waarboven ze woont is nog veilig.Ze is nog wel mobiel, kan goed lopen. Ze is een zorgmijder. Er is immers niets aan de hand. Haar facade wordt krampachtig in stand gehouden. In het begin heb ik geprobeerd om haar naar de dagopvang te brengen. Toen heeft ze me bijna geslagen van woede. Daar hoorde ze niet thuis en daar ging ze nooit meer heen. Maar nu wil ze ook niet naar de huisarts, en ook de pedicure - waar ze elke zes weken met mij naar toegaat voor ernstige schimmelnagels - is een probleem. Ze doet nog zelfstandig boodschappen bij Albert Heijn. Maar koopt veel meer dan ze nodig heeft. Wij, haar drie kinderen, wonen niet bij haar in de buurt. We hebben geregeld dat er één maal in de week een huishoudelijke hulp komt. Er is maar één huishoudelijke hulp die bij haar wil werken. En die houdt het maximaal 2 uur vol, terwijl mijn moeder een indicatie heeft voor 4 uur. De thuiszorg komt drie maal in de week kijken. Die mogen ook niets doen. Ook al heeft ze vuile kleren aan en doet ze allesreiniger in de wasmachine. Er is een schema dat in het weekend een kind langskomt. Verder zijn er nog twee zeer trouwe vriendinnen die haar één maal in de week bezoeken. Een paar maanden geleden was ze haar sleutel van de voordeur vergeten. Via een buurman is toen een nieuw slot gezet, terwijl een telefoontje naar mij dat had kunnen voorkomen. Maar dat wilde mijn moeder niet. "ik zie mijn kinderen nooit". Ook de sloten van de brievenbus en de balkondeur zijn vervangen, omdat ze de sleutels kwijt was. Ze wast zich niet meer regelmatig, en haar haar is vaker ongekamd dan netjes verzorgd. Een buurman heeft haar van straat naar boven geleid, toen ze om half twaalf 's avonds voor de kapper stond. De kapper heeft mij onlangs gebeld, omdat ze vier keer achter elkaar kwam vragen waarom ze haar belden, terwijl dat niet het geval was. De buurvrouw heeft in het weekend ernstige geluidsoverlast 's ochtends, omdat ze haar gehoorapparaat nog niet inheeft, en dan de TV keihard aanzet. De huishoudelijke hulp waarschuwt dat ze kattengrid in de wc gooit. (ze zit vier hoog in een flat, dus een verstopping raakt ook andere bewoners). Toch zijn al deze signalen niet voldoende om haar op te laten nemen. Hoewel ze Zorgzwaartepakket 5 heeft. Want ze heeft nog een dag/nacht ritme. Haar huis is op het oog opgeruimd."We moeten wachten op een calamiteit", aldus de maatschappelijk werkster van het verpleeghuis. "uw moeder kan niet opgenomen worden met "geen instemming, geen bezwaar". "Als ze zich blijft verzetten, kan dat alleen bij met een rechtelijke machtiging, we moeten wachten op een calamiteit."Maar is dat zo? Moeten we wachten tot ze een kaars laat branden bij de gordijnen, of brand ontstaat omdat een pan staat droog te komen op het fornuis? Van een vriendin hoorde ik dat er in de regio Utrecht een casemanager is bij thuiswonende alzheimer patiënten, die samen met de professionals (thuiszorg, huisarts, huishoudelijk hulp) en de familie bepaalt wanneer de patiënt opgenomen moet worden, ook al wil die dat niet.
Wie heeft hier ervaring mee?
Clara

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 25 Juli 2013

Is het niet mogelijk om de huisarts te bewegen een bezoekje aan haar te brengen, met een smoes natuurlijk.
Hij kan er mee wegkomen omdat ze op zeer hoge leeftijd is en in dat geval een huisbezoek aflegt bij zijn patiënten.
Ik vind je situatie nl. best ernstig en het wachten op een calamiteit onnodig en onverantwoord.
Ik hoop dat je goede tips krijgt van forumbezoekers, want hier moet toch een oplossing voor zijn en volgens mij begint die bij de huisarts.

Heel veel sterkte, groet
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor trijnie » 29 Juli 2013

Clara,
Herkenbaar....wat erg, voor jou en je moeder! Ja, er moet eerst iets gebeuren, ze moet toestemming geven voor opname en zo te lezen kan je dat vergeten. De huisarts is een ingang, maar die kan niet dwingen. Ik zie het vaker om mijn heen gebeuren, en ja, vaak gebeurt er ook iets. Maar ik lees over dwaal gedrag? Dit kan rede zijn voor gedwongen opname, bespreek dit met de huisarts. Wees je bewust dat gedwongen opname heel heftig is. Sterkte!
trijnie

Berichtdoor Vergeetmijnietje » 12 Augustus 2013

Als mensen met een dementie niet instemmen met een opname en zich duidelijk verzetten zal er inderdaad eerst iets moeten gebeuren, er kan dan eventueel een crisisopname plaatsvinden. De crisisdienst van de GGZ komt er dan aan te pas om te beoordelen of iemands toestand dusdanig is dat hij of zij opgenomen moet worden. Er moet dan wel een duidelijk gevaarscriterium zijn of voor degene zelf of voor diens omgeving.
Ook kan er door de huisarts een zg. R(echterlijke) M(achtigings)procedure opgestart worden, dit duurt wat langer, er komt dan een onafhankelijke arts (psychiater) beoordelen of iemand een gevaar voor zichzelf of de omgeving is. Uiteindelijk bepaalt dan de rechter of er aan de gebruikelijke procedures is voldaan om iemand op te laten nemen.
Maar het is wat Trijnie al schrijft, een gedwongen opname is en blijft een heftige situatie.
Is het ook nog een idee om een casemanager dementie in te schakelen om een eventuele opname in gang te zetten/begeleiden?
Zowel voor patiënt als voor de familie.

Heel veel sterkte in deze moeilijke periode.
Vergeetmijnietje

Berichtdoor Clara » 18 September 2013

@ vergeetmijnietje. Even een reactie van een moedeloze en machteloze dochter. Naar aanleiding van de reacties hebben het volgende gedaan:
Mijn zus heeft de huisarts gebeld. Toen bleek dat zij niet meer bij hem ingeschreven stond als patient. In maart j.l. is ze uitgeschreven wegens verhuizing. Hoe dat gebeurt is kon de assistente niet vertellen. Hoe bestaat het dat een huisarts een ernstige alzheimerpatient zomaar uitschrijft?! De huisarts is langs geweest bij mijn moeder. Maar hij vindt het wel stoer zoals ze het doet. Hij noteert facadegedrag, maar acht de situatie niet ernstig genoeg om een procedure in gang te zetten.
Ik heb met het verpleeghuis gebeld, - waarvan mijn moeder thuiszorg en huishoudelijke hulp krijgt. Het bleek dat het verpleeghuis een casemanager in dienst heeft. Ik heb telefonisch met haar contact gehad. Ze zou mijn moeder gaan bezoeken. Ik heb een uitgebreide notitie voor haar geschreven + een uittreksel uit onze weblog die we al 7 jaar bijhouden en waaruit je kan zien hoezeer ze achteruitgaat. Het klonk heel hoopvol, een dossier opbouwen, zodat we niet hoefden te wachten tot er een calamiteit zich voordoet. Half augustus heb ik de notitie verstuurd. Anderhalve week geleden heb ik een mail gestuurd, omdat ik nog niets gehoord had. Vanochtend heb ik gebeld. En nu is ze op vakantie tot eind september.... Inmiddels wil mijn moeder ook van de wekelijkse bezoekjes van haar vriendinnen steeds minder weten. Strakts zit ze dus echt hele dagen alleen in haar huis.

Clara

Berichtdoor Geert43 » 19 September 2013

Hoi clara

Misschien heb je iets aan ons verhaal

Zie de link

In ieder geval veel sterkte

http://www.alzheimer-nederland.nl/hulp- ... ezen-.aspx

Mvg Geert
Geert43

Berichtdoor Clara » 21 September 2013

@geert43. Beste Geert, ik heb je verhaal helemaal gelezen. Elk geval is anders. En dat is bij jou duidelijk het geval. Als je zo'n goede band met je moeder hebt gehad, dan bloedt je hart als ze moet verhuizen naar een verpleeghuis. Ik heb die band niet, en nooit gehad. En nu ze nog zoveel lelijker doet, wordt het echt een opgave naar haar toe te gaan. Bij mijn moeder zal het uiteindelijk ook wel uitdraaien op een RM. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je moeder dat niet als heel belastend heeft ervaren. Daar hooop ik dan maar op bij mijn moeder.
Bedankt dat je hebt willen reageren op mijn verhaal.
Clara

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 22 September 2013

Goede morgen Clara,

Door omstandigheden heb ik deze hele discussie rond je Moeder gemist.
Door enige rust in onze situatie heb ik nu de tijd om me weer wat te verdiepen in andermans leed.
In het verleden heb ik wel eens gereageerd op naar mijn idee abominabele ondersteuning van een huisarts.
Een man die zijn vrouw dagelijks mepte en dat de huisarts dan zei, laat hem maar even uitrazen.
Ik zie ook hier parallellen en wil je dan ook adviseren, neem voor de laatste keer contact op met de huisarts en laat je niet met een kluitje in het riet sturen en anders zoek een andere arts.
Dit kan toch niet.
En ik ben het met je eens, dan maar een gedwongen opname,
Sterkte.
leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor kwala » 29 September 2013

Hoi Clara.

Ik snap je situatie helemaal. Mijn moeder wilde ook geen hulp van vreemden, alleen was mijn moeder wellicht iets vriendelijker dan ik uit jouw verhaal opmaak. Wij (haar kinderen) mochten gelukkig wel helpen.

Alsjeblieft, schakel een casemanager dementie in! Of neem zelf contact op met het CIZ. Er is nl ook nog zoiets als artikel 60, geen bereidheid, geen bezwaar. Dan kun je zonder RM een "vrijwillige" opname op een gesloten afdeling gedaan krijgen.
En als je een goede CIZ medewerker treft die het gesprek doet, dan krijg je zelfs de meest "anti hulp oudere" zover dat ze het allemaal wel ok vinden.

Blijf hier niet alleen mee lopen, maar zorg zsm voor een casemanger dementie. En laat hem/haar JOUW route bewandelen!!!

Heel veel sterkte,

Erika

kwala

Berichtdoor Clara » 17 November 2013

@kwala, ik had een casemanager ingeschakeld, (zie mijn mail van 9 weken geleden) maar dat werkte dus niet. Gelukkig is die nu weg. Nu heb ik met de volgende casemanager contact. Opname op grond van art 60 zit er niet in. Als mijn moeder niet wil en dat wil ze niet, dan kan ze niet opgenomen worden op art 60. Aanstaande dinsdag komt er iemand langs van het CIZ voor de bopz procedure. Ik heb de brieven gelezen, ze gaan haar expliciet vragen of ze opgenomen wil worden. Nou , ik weet het antwoord al. NEE.

Als ze zich blijft verzetten blijft er niets anders over dan haar aan haar lot over te laten en te accepteren dat ze uiteindelijk in haar eigen vuil zit. Het is niet anders.
Clara