GPS systeem om iemand met dementie te volgen/op te zoeken

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

GPS systeem om iemand met dementie te volgen/op te zoeken

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 20 Januari 2014

NB: lees ook de berichten over GPS met ervaringen in dit onderwerp: http://forum.alzheimer-nederland.nl/vie ... php?t=2169

Eerder geplaatst door E.m.h.:

Beste mensen, heeft iemand recente ervaringen met GPS-systemen? Ik ben op zoek naar zo'n systeempje voor mijn vader. Belangrijk: het moet voor de volgers (onder wie mijn hoogbejaarde moeder) makkelijk bedienbaar zijn. Ook moet vanaf meerdere computers/telefoons tegelijkertijd op het systeem ingelogd kunnen worden. (Ik ken de site van Zorgriem, maar die is rommelig en wekt weinig vertrouwen wat service en begeleiding betreft.) Alvast dank!
Egbert.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor hulpje » 22 Januari 2014

Hallo Egbert,

Sinds juni 2013 gebruik ik de zorgriem voor mijn man en door die zorgriem hebben wij hem zeker 8 keer zelf opgespoord.Het gebruik is vrij eenvoudig en via de telefoon laat ik me door een van de kinderen naar de plaats loodsen waar mijn man zich dan bevindt.
Het geeft wel een veiliger gevoel,want hij is een keer 2 dagen en een nacht vermist geweest en die ervaring was voor niemand leuk.
Momenteel gebruik ik het niet meer omdat hij echt niet meer alleen weg kan,maar van de zomer op de camping gaan we het weer gebruiken.
Ik ben er enthousiast over ook over het inloggen en traceren.
Hulpje
hulpje

Berichtdoor E.m.h. » 23 Januari 2014

Dank voor de reacties zover! Wij overwegen voor de zorgriem te kiezen, maar zijn nog steeds erg geïnteresseerd in ervaringen van anderen.

Egbert
E.m.h.

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 05 Februari 2014

Beste E.m.h.,

Bij Alzheimer Nederland hebben we zelf (nog) weinig gebruikerservaringen van GPS toestellen. Wel merken we dat er steeds meer vraag naar komt. Ook komt er steeds meer op de markt. Op deze pagina vind u een lijst met mogelijkheden: http://forum.alzheimer-nederland.nl/vie ... 434&t=2357

Deze mogelijkheden zijn niet getest door Alzheimer Nederland. Om die reden horen we graag uw ervaringen!

Voor een overzicht kunt u:
- ook terecht op de Vilans hulpmiddelenwijzer: / alarmmiddelen voor buitenshuis: http://www.hulpmiddelenwijzer.nl/alarme ... huis?tab=1
- De meeste thuiszorgwinkels hebben ook wel iets op dit gebied. Daar kunt u ook informeren.
- Daarnaast kan met een smartphone telefoon ook vaak gratis de ander worden gevolgd. Daar zijn diverse apps voor, zoek bijvoorbeeld op ‘vind mijn telefoon’ in de Android of Apple store. In dat geval moeten beiden wel een smartphone met die app hebben.

De meeste producten zijn ook wel eerst op proef te krijgen, zodat u kunt testen voordat u een beslissing maakt. Ik hoop dat hier iets bij zit wat past bij uw situatie.

We zouden het fijn vinden als u uw bevindingen met ons deelt, zodat we ook anderen verder kunnen helpen met goede adviezen.

Vriendelijke groet,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor E.m.h. » 06 Februari 2014

Beste Rob,

Ik zal zeker melding maken van onze ervaringen. We hebben nog niet besloten welk systeempje we gaan gebruiken.

Vriendelijke groet,

Egbert

E.m.h.

Berichtdoor Socio (vrijwilliger) » 07 Februari 2014

Hallo Egbert,

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. Ik kan die vervolgens delen met anderen zoals mantelzorgers en familieleden van dementerende cliënten.

Ik kan me heel goed voorstellen dat het iedereen een rustig gevoel geeft zoals Hulpje aangeeft. Indien iemand namelijk vermist wordt gaan er allerlei gedachten door je hoofd door die onzekerheid van niet weten wat er aan de hand is. Als je die onzekerheid en zorgen kan voorkomen, naast alles wat je reeds mee maakt als verwant van een dementerend ieand, mag je dat zeker doen.

Nou Egbert, veel succes en we horen (lezen) graag meer.

Veel succes !

Socio

Socio (vrijwilliger)

Berichtdoor E.m.h. » 05 April 2014

Beste mensen,

Mijn vader is inmiddels voorzien van een GPS-zendertje. Het lijkt perfect te werken. Bij een wandelingetje wordt zo'n beetje om de twee minuten een nieuw signaal verzonden, waarmee hij prima is te volgen. Dus niet stap voor stap, maar voldoende nauwkeurig om hem te lokaliseren.

Dat volgen gaat vanaf een computer of smartphone. Iedereen die de gebruikersnaam en het wachtwoord heeft, kan (tegelijkertijd) inloggen. Daar zijn geen extra kosten aan verbonden. Het apparaatje wordt volledig gebruiksklaar aangeleverd, je kan meteen inloggen op het volgsysteem.

Kosten: 475 euro. Na een jaar moet het abonnement worden verlengd. De kosten daarvan weet ik even niet, ik geloof iets van 70 euro.

Bestellen kan via www.zorgriem.nl (De site is rommelig, dat schrok me aanvankelijk af.)

Vriendelijke groet,
Egbert

E.m.h.

Berichtdoor Dinant (Alzheimer Nederland) » 28 September 2015

Vandaag hoorde ik over een alternatief systeem 'spotter GPS' http://www.spottergps.com. Dat lijkt op het eerste gezicht de benodigde functionaliteiten te bezitten, maar voor een relatief bescheiden bedrag; 70 euro voor het systeem en 5 euro per maand voor de simkaart. http://www.spottergps.com/faq/#wat-zijn-de-kosten.

Het systeem is alleen niet voor mensen met dementie ontworpen. Het is een soort sleutelhanger, die mensen natuurlijk wel mee moeten nemen.

We horen graag of iemand ervaring heeft met dit systeem!
Dinant (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Berichtdoor Meerjam » 02 November 2015

De GPS-Spotter,
Vandaag besteld voor mijn nog thuis wonende moeder met Alzheimer.
Ik zal me hier weer melden nadat we het in gebruik hebben genomen en mijn ervaringen delen.
Het lijkt een hele handige GPS-tracker met SOS functie.
Mijn bedoeling is om er een koord aan te maken zodat mijn moeder het om haar nek kan dragen;
ook in huis, zodat ze de op de knop kan drukken indien ze bijvoorbeeld gevallen is.
Ik hoop dat ik mijn moeder nog kan aanleren dit systeem te gaan gebruiken.
Wordt vervolgd.
Mantelzorger Meerjam
Meerjam

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Renate » 10 November 2015

Ik heb vandaag een gps horloge besteld voor mijn schoonmoeder met alzheimer.
Op het eerste gezicht lijkt het een handig en simpel te bedienen apparaatje.

http://gpssolutions.nl/product/gps-horl ... n-ouderen/

Het fijne ervan vindt ik dat het een horloge is en dat hopelijk mijn schoonmoeder het horloge (altijd) bij haar draagt.
Middels de app zou ik realtime mijn schoonmoeder kunnen lokaliseren.

Zodra ik het horloge heb geprobeerd, zal ik mijn ervaringen met jullie delen.

Renate
Renate

Geboortejaar:
1974
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie