GPS systeem om iemand met dementie te volgen/op te zoeken

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: GPS systeem om iemand met dementie te volgen/op te zoeke

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 26 Januari 2017

Beste Marcia,

Inderdaad verstandig om in eerste instantie iets te zoeken dat al bij de routines van je vader past. Zoals Frans ook aangeeft met zijn advies: 'hou het zo gemakkelijk en eenvoudig als mogelijk'.
Laat vooral ook je ervaringen weten als je straks een model hebt gekozen en jullie deze gaan gebruiken.

Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor ellen1 » 07 April 2018

Heeft er iemand ervaring met allesvolgen.nl?
ellen1

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor marcia » 07 April 2018

Ik heb voor mijn vader de nieuwste touchscreen GPS horloge gekocht.
Na veel gedoe gebruikt hij hem. Hij had moeite om afscheid te nemen van zijn vertrouwde horloge. Mijn vader is beginnend dement en nog redelijk goed bij.
We hebben hem nu al gekocht zodat hij er vast aan kan wennen .
Hij gebruikt hem nu elke dag.
Wij kunnen goed meekijken en met de stappen teller kan ik ook zien of hij hem aan heeft. Want in het begin deed hij hem ook vaak in zijn tas en zijn oude horloge om.
Afpakken is erg moeilijk.
Na veel uitleggen waarom nu al? Is het toch gelukt.
Hij heeft aangegeven zo lang mogelijk thuis te willen blijven wonen. Hij woont alleen dus voor ons kinderen dan makkelijk om een beetje zicht op de zaak te kunnen houden. Alleen jammer dat nu het bandje kapot is en deze alleen via internet te bestellen is en niet even bij de juwelier.
Het touchscreen gaat het horloge op zwart als er niks mee gedaan word net als bij je telefoon. Maar dat vond mijn vader niet fijn jij moest steeds op een knopje drukken om de tijd te zien. Daarmee belde hij mij ook vaak op de SOS knop. De niet touchscreen modellen blijven aan is voor de meeste ouderen fijner denk ik. Alleen 1 knop de SOS.
Kortom prima toestel even wennen met gebruik. Ook op tijd opladen bel minuten en internet bundel.En niet opladen op de magnetron dan gaat hij raar doen.
Vind wel dat hij vaak niet de geschiedenis oplaad en office Line is.
marcia

Geboortejaar:
1978
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie

Berichtdoor Kindvan » 05 November 2018

Mijn moeder heeft dementie. Handig is een gps tracker aan een koord zoals deze https://www.duizend.com/home/mini-gps-t ... osten.html die ze gewoon als ketting kan dragen. Met alleen een SOS knop. Want mijn ervaring is dat bv een GPS horloge al tot veel verwarring kan leiden. Want dan wordt het te veel frunniken aan de knopjes (gaat zelf bellen etc).
Kindvan

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor marcia » 05 November 2018

We zijn inmiddels al een paar maanden verder.mijn vader heeft nu een paar maanden het nieuwste track horloge.
Het heeft heel veel moeite gekost om hem het te laten dragen omdat het horloge hetzelfde werkt als je gsm het beeld word zwart( energie besparen) hij moet dus op een knopje drukken om de tijd te kunnen zien.
Het andere knopje is de SOS knop dus in het begin ben ik vaak gebeld.
Ook is er nog best veel storing met de app van one 2 track. Je moet ook goed het data verbruik in de gaten houden en opladen.
Ook moet het horloge vrij vaak opgeladen worden

Mijn conclusie is eigenlijk dat zo'n knop om de nek het makkelijkste is.
Maar mijn vader wilde absoluut niks om zijn nek.
Dus als dat geen probleem is zou ik zeker voor de hanger kiezen. Niet te moeilijk en duidelijk 1 knop.
Het is wel zo dat het niemand opvalt dat het een speciaal horloge is.
Koord om je nek roept vragen op.
Waar sommige mensen misschien niets mee te maken hebben.
Mvg marcia
marcia

Geboortejaar:
1978
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Overige familie/vriend(in) heeft dementie