GPS systemen / dwaaldetectie tegen verdwalen bij dementie

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: GPS systemen / dwaaldetectie tegen verdwalen bij dementi

Berichtdoor jostrol » 11 Maart 2016

Komt de noodoproep altijd bij jullie, of mogen jullie als je niet kunt gaan een beroep doen op professional?
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor frenske » 12 Maart 2016

Hallo, Wij hebben sinds enkele weken het premium gps horloge van one2track voor mijn vader. Hij gaat er sinds kort nl steeds tussenuit. Hij wil dan naar huis terwijl hij thuis is. Hij bedoelt hier zijn ouderlijk huis mee in een andere stad. We hebben hem al 2 keer teruggevonden door de app op onze smartphones. Er zit ook geofencing op. Ons probleem is echter dat de gps, zoals verwacht het binnen niet doet. Als mijn vader gewoon thuis is krijgen wij een hele reeks van verschillende straten te zien. Hierdoor is het onmogelijk om een veilige zone in te stellen en moeten we de hele tijd op de app kijken. Dit doe je natuurlijk niet elke minuut waardoor we het soms toch missen als hij weggaat. De laatste keer was hij ergens naar binnen gegaan waardoor we hem niet konden vinden en uiteindelijk de politie hebben moeten inschakelen. Heeft iemand hier een oplossing voor gevonden zodat we wel een veilige zone kunnen instellen? Of een ander horloge waar je wel van kunt zien als iemand binnen is?
Alvast bedankt
frenske

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor jostrol » 12 Maart 2016

zou je contact kunnen opnemen met bedrijf waar je hem gekocht hebt om instellingen veilige zone te kunnen vinden/instellen?
lijkt me een lastige situatie zo, niet betrouwbaar in jullie situatie.

Dirk-Jan hoe zit dat bij die horloge die jullie gekocht hebben, zit daar een veilige zone instellin op?
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Dirk-Jan » 14 Maart 2016

Jostrol, ja in de app kunnen wij een veilige zone aanmaken en het een naam geven. Heb het zelf nog niet getest, ga het gelijk even doen.

En nee als wij niet kunnen komt het het neit bij een andere partij. Wij hebben het even nagevraagd en zij zeiden dat we tot 20 mensen toestemming kunnen geven om een melding te sturen. Dus je kunt als je wilt genoeg mensen toevoegen om mee te kijken en helpen.
Dirk-Jan

Geboortejaar:
1986
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 14 Maart 2016

Beste Frenske,

De meeste apparatuur is niet zo nauwkeurig binnenshuis. Omdat het met satellieten werkt.
Bij het instellen van een veilige zone (geofencing) kies je een gebied waar hij veilig binnen kan/mag lopen. Als hij daarbuiten gaat krijg je een bericht. Dit gebied kun je niet te klein maken. Dus als je dit wilt gebruiken om te weten óf hij de deur uit gaat is dit inderdaad niet het meest handige systeem. Dan is wellicht een bewegingssensor bij de voordeur die bij activiteit een signaal naar bijv. jullie stuurt handiger. Maar als hij een vaste ronde wandelt kan het wel helpen dat je een signaal krijgt als hij per ongeluk afwijkt van de route en buiten het gebied komt.

Kijk eens in dit artikel: https://dementie.nl/informatie-en-tips/ ... -verdwalen

Succes!
Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Jimkom » 16 Maart 2016

Ik heb goede ervaringen met de Spotter van Kruidvat. Die kost € 70,-- en kan via de webshop besteld worden. DE kosten zijn plm € 4,00/mnd prepaid. Je kan degene die de spotter bij zich heeft elke minuut volgen en ook met hem/haar co ntact maken. Volgen gaat via GPS of laptop, ipad of smartphone. Een prima apparaatje.
Jimkom

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor frenske » 08 April 2016

Wij hebben voor onze vader het gps horloge van one2track aangeschaft.
De keren dat we hem al heel snel hebben kunnen afvangen zijn al niet meer op 2 handen te tellen. Echt ideaal. Mijn broer heeft ingesteld dat we een waarschuwing krijgen als hij 300, 500 en 900 meter van huis is. Via de smartphones zien we meteen waar hij is en pikken hem weer op!
frenske

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor gficker » 12 Augustus 2016

Hoi Rob,

mijn moeder is dus ook soms de weg kwijt, en daarom heb ik een oude GSM die het verder nog prima doet in haar rollator gedaan die ze altijd meeneemt. Ik heb er een app opzitten "life360"
Met deze kun je grenzen aangeven waarbuiten een melding moet komen.
Het werkt prima, ik krijg een e-mail zodra mijn moeder buiten de ingestelde grens komt.
Wat ik dan doe ik via een google acount wat ik voor haar heb aangemaakt kijken waar ze is.
Dit omdat de app "life360" veel batterij vermogen vraagt op mijn eigen telefoon.
Een goedkope prepaid simkaart met internet is voldoende in de oude gsm van mijn moeder. Kost bijna niets, want er gaan geen belkosten vanaf

Met de thuiszorg hebben we geregeld dat ze 's avond de GSM aan de oplader leggen en 's morgens weer in de rollator leggen

Gerard
gficker

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Hellen » 29 November 2016

Ik lees veel over de soorten gps systemen. Nu was ik benieuwd hoe het met de wet en regelgeving zit, wanneer je dit als organisatie inzet. Privacy? Verantwoording?
Hellen

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor jostrol » 29 November 2016

ik neem aan dat je bedoelt de cliënt te laten lopen via GPS- track and trace systeem.
De cliënt/en/ of diens 1e contact persoon om toestemming vragen/ vastleggen.
Cliënt moet uiteraard wel veilig kunnen lopen en verantwoord zijn weg kunnen vinden(terug).
arts mee laten beoordelen of client veilig buiten kan zijn of dat gps alleen binnen te gebruiken is.

het is een hulpmiddel, als je de weg niet meer terug vinden, ben je als organisatie alleen bezig verdwaalde personen op te halen.
Ik denk dat het mn in begin stadia erg prettig is en verdwalen geen dagelijkse kost
jostrol

Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken