Hulpmiddelen voor het maken en onthouden van afspraken

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Hulpmiddelen voor het maken en onthouden van afspraken

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 29 Maart 2016

Dag allen,

Op de website www.dementie.nl staat een overzicht met hulpmiddelen bij het maken en onthouden van afspraken voor iemand met dementie. Zie deze pagina: https://dementie.nl/informatie-en-tips/ ... -afspraken

Zo bestaat er:

Agenda (al dan niet op afstand instelbaar):
-Dagzichtagenda (http://www.saamuitgeverij.nl/boekenwinkel)
-dementia-app (http://www.dementia-app.nl/)
-ClockAid (http://clockaid.com/)
-Out-of-Memory (http://www.outofmemory.nl/Out_of_Memory/Nederlands.html)
-(gratis) app 'Wat ist Vandaag' (www.steig.nl)
-dementieklok/agenda Spiqle (https://spiqle.nl)

Manieren om foto's, afspraken of relevante informatie te tonen:
-Don't forget it (http://www.dontforgetit.nl/index.html)
-Pictoplanner (http://www.pictoplanner.net/)
-Geheugensteunboek (http://www.wsalifeshop.nl/15-geheugensteunboek)

Horloge of ander apparaat met herinneringsfunctie:
-Zorghorloge (http://www.hetzorghorloge.nl/)
-Memrabel (http://www.memrabel.com/)

Overzichtswebsites met producten zijn:
-www.dementie-winkel.nl
-www.hulpmiddelenwijzer.nl


Uiteraard zijn we ook benieuwd naar aanvullingen en tips, maar ook gebruikerservaringen. Gebruikt u een hulpmiddel? Wat is uw ervaring? Laat het vooral weten in een reactie hieronder!

Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin
 
Berichten:
749
Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 29 Maart 2016

De dementie van mijn vrouw is zover, dat zij geen kort termijngeheugen meer heeft.

Dus, zij heeft een horloge om, dat staat al maanden stil, maar ze draagt het nog steeds, omdat zij dat gewend is.
Aangeven van de tijd, no way.

Zij heeft 1 oorbel in, omdat zij altijd oorbellen in had, nu zegt ze opeens he, ik heb 1 oorbel in en ter plekke is ze het dan weer vergeten.
Ze blijft ook niet zoeken.

Ze meld mij al weken dat zij een kraakje in haar nek heeft.
Ik heb dat met de arts besproken en die is bij haar geweest en heeft er naar gevraagd (??)
Nee hoor ze had nergens last van. .Dat kreeg ik ook weer te horen van de arts.( Zij doet dit werk nog niet zo lang.)

Nog dagelijks meld ze het mij en vraagt iedere keer weer of ik het ook gehoord heb.
Ik zeg dan iedere keer weer, ik hoor het niet, maar het zit dicht bij jouw oor, zodat jij het maar alleen kan horen.
Ik leg dan uit dat het een beetje bij de leeftijd hoort, maar dat begrijpt ze dan weer niet.

Ik ervaar alleen dat zij mijn dagelijkse aanwezigheid als een ijkpunt beleeft.
Dat wil niet zeggen dat ze dan weet dat ik nu iedere ochtend kom.
Maar in alles waar een vraag gesteld wordt zegt ,ze vraag het maar aan Leo.
Ze herkend mij nog helemaal en weet ook nog mijn naam.
Haar broer en haar zus, die ook iedere week komen, herkent ze wel, maar de namen?? Meestal zegt ze dan daar heb je mijn broertje/zusje.
Maar haar kinderen of kleinkinderen, ze zegt permanent tegen onze zoon Mijnheer en de anderen worden ook niet meer herkent.

Ik geef dit aan omdat ik mijn bedenkingen heb bij alle nieuw aan te leren bedenksels.
Ja als je dagelijks met haar zou kunnen werken, misschien dat er dan enig resultaat te bereiken zou zijn.
Zoals de situatie momenteel is, is het een dood geboren kindje.

Nogmaals, de patiënten worden uit bed gehaald, men geeft ze te eten maar tussendoor is er geen of nauwelijks tijd om verder enige aandacht aan ze te geven. En na de laatste maaltijd wordt iedereen weer naar bed gebracht.
Het gros zit de hele dag te slapen.

We hebben inmiddels nog 23 patiënten. De natuurlijke selectie gaat voort.
Er is al maanden een stop op nieuwe patiënten, omdat wij hier in een project zitten van (groeien) naar kleinschaligheid.
Over een goed jaar moeten we er nog zo'n 18 patiënten over hebben.
Als ik een enkele keer nog spreek over de matige bezetting, krijg ik te horen dat, na ieder sterfgeval ze ook minder uren krijgen betaald.
Ja, het is maar hoe je je handel verdedigt.

Veel succes met de projecten.
Leo
Leo (vrijwilliger)
 
Berichten:
1996
Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 30 Maart 2016

Dag Leo (en anderen),

Ik begrijp je bedenkingen. Maar ik heb dit onderwerp daarom gestart in de categorie voor mensen met dementie die thuis woont. De meeste hulpmiddelen zijn gericht op de fase van dementie dat iemand juist voordeel daarvan heeft/ kan hebben. En daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van mensen die dergelijke producten gebruiken. Met die ervaringen kunnen we andere mensen weer verder helpen.

Groeten Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin
 
Berichten:
749
Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor NicoleGiling » 30 Maart 2016

Ik heb een gepersonaliseerd geheugendagboek voor mijn moeder gemaakt in Word. Zij schrijft hier zelf in op wat ze gedaan heeft en wat ze wil/moet onthouden. Zij heeft hier al jarenlang veel steun aan omdat ze precies kan zien wat ze de afgelopen dagen gedaan heeft. Geschikt voor iedereen met dementie die het gewend is om dingen op te schrijven. Een voorbeeld staat op mijn weblog in de zijlijn. Wie interesse heeft kan het bij mij opvragen. http://metjemoeder.blogspot.nl
NicoleGiling
 
Berichten:
9

Berichtdoor frans 50 » 30 Maart 2016

Ik heb dit onderwerp goed doorgelopen.
en wil daar toch op reageren.

Mooie producten, stukje commercieel, maar vooruit zie dat door de vingers.

Toen bij mij de dementie begon, hebben wij stap voor stap in het proces ook diverse aankopen gedaan bij diverse zorgwinkels.
Op advies van zorgprofessionals of iets wat wij dachten dat een artikel wel degelijk zou kunnen helpen.

Terugkijkend heeft het meer geld gekost dan iets werkelijk opgeleverd.

De meeste artikelen zijn bedacht door mensen zonder dementie.
Maar wel door te luisteren naar de mantelzorgers en zorgverleners.

Teruggekoppeld naar me zelf, ik moest er mee werken of leren er me om te gaan.
mijn echtgenoot begreep het wel en kon het ook uitleggen.
Maar ik als dementerende ondervind de problemen met het bedienen of begrijpen van het product niet altijd goed.
Bij twijfel kochten we het dan maar toch.

Er zijn artikelen die snel niet meer te gebruiken door de achteruitgang.
Of hulp of ondersteuning van een ander er bij moet hebben.
( Niet 1 verkoper heeft ons daar uiteindelijk op gewezen. )

Dan ontstaat er heel snel irritatie, ongeduld van de partner, door de druk die daar op volgt maakt me nog meer onzeker en boosheid. ja hallo het heeft een hoop geld gekost en het leek jou toch ook wat.

De verkoper heeft altijd een mooi verkoop praatje klaar, luister mevrouw andere gebruikers zijn er heel positief over.
We verkopen er heel veel van. ( als je dan naar de voorraad kijkt staat er hooguit 2 stuks, of alleen op bestelling leverbaar )

Door schade en "wijsheid" hebben wij veel geld "weggegooid" maar ook veel geleerd.
Onze les, als er nu een nieuw product uitkomt, vragen wij eerst een test apparaat, of vragen een bewijs dat we ons geld eventueel terug krijgen als het niet blijkt te werken binnen een paar dagen. Kan dat niet, dan ook geen verkoop.

Onze ervaring 9 van de 10 keer bij artikelen boven de 20 euro was dat niet mogelijk !
zelfs enkele artikelen onder die prijs, konden we wel even meenemen maar de verpakking mocht niet open gemaakt worden.
Nee meneer, wij mogen en kunnen een aangebroken verpakking nier retourneren of terugnemen.
tenzij de gemeente het vergoed dan kan alles tot het luxe ( duurste) aan toe zonder schroom !

Hierbij de voorwaarde van één van de geadviseerde winkel.
betreft: Mag ik een artikel terugsturen?
Voor al uw aankopen geldt een zichttermijn van twee weken na aankoopdatum, tenzij dit bij de offerte is uitgesloten.
In deze periode kunt u de bestelling
ongebruikt, onbeschadigd, compleet en indien mogelijk in de originele verpakking terugsturen. Bewaar deze dus goed.
Alle kosten, met uitzondering van de kosten voor de retourzending, worden vergoed.
De verzendkosten voor het terugsturen zijn voor uw rekening.

Let maar eens op in een zorg winkel als je begint over dementie dan spreekt de verkoper voor 3 kwart met de zorgpartner.
dementie is meer dan vergeten, dementie is ook serieus genomen worden.
frans 50
 
Berichten:
478
Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor jostrol » 30 Maart 2016

Wat ons(mijn man) hielp in fase dat hij achteruit ging/ vergeten van medicatie.

Mobiel-SMS
Ik plande de medicatie gifttijden oa insuline voor het eten via sms op eettijden , dit ging een paar maanden goed.
Daarna hielp dit niet meer, vergat en wist niet meer hoe telefoon werkte en wat sms inhield, daardoor kon hij niet meer zelfstandig de insuline pakken en gebruiken.
Buren/ en al gauw buurtzorg kwam op medicatie tijden als ik op mijn werk was.
Medicatie in kastje achter slot.
Dit greep behoorlijk in op zijn zelfstandig zijn en hulp moeten accepteren.
Hij kon gelukkig nog heel lang zijn insuline EH optrekken en spuiten,( controle en hulp indien dit niet goed ging) dit hielp om zijn eigenwaarde te behouden.

Agenda
tijdelijk hulpmiddel, hij liep honderd keer per dag naar agenda, meer onrust dan hulpmiddel

A5 formaat- soort weight board met dag aanduiding, dagelijks invullen met tijdsaanduiding, dit werkte.
daardoor duidelijk wie er kwam/ waarvoor/ wat er moest gebeuren
Ook dit werkte een aantal maanden goed totdat tijd/ wie?? niet meer iets betekende
jostrol
 
Berichten:
619
Geboortejaar:
1952
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Floortje » 28 November 2016

Ik heb geen ervaring met een van de systemen, maar ben wel op zoek.. Mijn moeder (Alzheimer-patiënt) heeft nog nooit met een smartphone of tablet gewerkt. Voorheen heeft ze wel eens op een computer gewerkt. Heeft iemand er ervaring mee of dit soort systemen dan wel geschikt zijn?
Floortje
 
Berichten:
15
Geboortejaar:
1990
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor ThCopje » 28 November 2016

@Floortje

Zelf heb ik ook geen ervaring met de systemen, maar heb voor mijn afstuderen een groot deel van deze hulpmiddelen ook bij elkaar gezocht (https://nl.pinterest.com/thillyc/kalend ... -dementie/ )

Zoals ik er naar kijk zijn veel hulpmiddelen gericht op dat of de persoon met dementie goed kan omgaan met in ieder geval een touchscreen of dat de mantelzorger de afspraken invoert, waardoor de persoon met dementie alleen een overzicht te zien krijgt. Het ligt echter heel erg aan een persoon hoe open ze staan voor nieuwe technology en hoe makkelijk dit te leren is.

Het ligt er dus ook aan wat voor afspraken er nog op de kalender moeten staan. Een simpel week overzicht met de wekelijks herhaalde afspraken en bijvoorbeeld wie er welke dag langs komt kan soms al voldoende zijn en is makkelijk te maken met bv een whiteboard en magneten, of een overzichtelijke week kalender. Een hulpmiddel zoals een klok+dag kan dan helpen met welke dag het is.

Ik geloof dat: hoe minder afspraken zichtbaar zijn, hoe meer overzicht iemand heeft.
ThCopje
 
Berichten:
8
Geboortejaar:
1994
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 31 December 2016

Sorry, deze discussie is mij even ontgaan, ik reageer eigenlijk alleen op de actieve berichten.
Ik wil nog wel even mijn ervaring inbrengen.
Ik ben nu ruim 3 jaar in een verpleeghuis waar mijn vrouw zit.
Er hangen daar 3 klokken, waarvan 1 met dag en datum.
Ik heb de eerste 2 jaar daar dagelijks 5 uur doorgebracht en het laatste jaar 2 uur per dag.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een van de patiënten geïnteresseerd was in de tijd.
Mijn vrouw die haar hele leven een horloge om heeft gehad, heeft het laatste jaar haar horloge ook om gehad,
waarvan het uurwerk het had begeven. In het begin keek ze er nog wel op, een maand of drie geleden vond ik het horloge in een leeg koffiekopje en heb het afgevoerd. Er wordt nooit meer naar gevraagd.
Leo
Leo (vrijwilliger)
 
Berichten:
1996
Geslacht:
Man

Berichtdoor van.vuren@hotmail.nl » 28 November 2018

Beste lezers,
Ik wil graag de Spiqle agenda onder uw aandacht brengen.
Makkelijk in het gebruik, geen internet aansluiting voor nodig, te bedienen met telefoon of tablet.

Spiqle Agenda is een digitale agenda en bestaat uit een beeldscherm met mini computer. Je houdt alle informatie bij via een app op uw telefoon of op de telefoon van uw mantelzorger. Alle belangrijke afspraken en informatie worden op het overzichtelijke en vooral rustige wijze op het scherm weergegeven. 24 Uur per dag, 365 dagen per jaar. Je hebt op locatie géén internetaansluiting nodig. Deze zit al ingebouwd. Stekkers insteken, code invoeren en u bent klaar om te starten.

De zorgvrager zelf hoeft helemaal NIETS te doen!


Gr. Jan Hof
van.vuren@hotmail.nl
 
Berichten:
1
Geboortejaar:
1954
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie




cron