Demente moeder, zorgmijder en contant geld verzamelaar

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: demente moeder,zorgmijder en contant geld verzamelaar

Berichtdoor Maureen » 11 Augustus 2016

Hallo Bredery,

Heb met verbazing je verhaal gelezen. Wat een vervelende situatie!

Heb je al eens gedacht aan dagopvang zodat ze daar kan eten bijvoorbeeld.

Wat betreft het contante geld, zou je moeder het doorhebben als je dit geld verwisseld voor nep geld?

Sterkte!

Groetjes Maureen
Maureen

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Klavertje vier » 12 Augustus 2016

Misschien raar om te zeggen, maar toen mijn moeder haar heup brak was dat achteraf een zegen... Een heup breken leek me het ergste wat er kon gebeuren, maar nee. Het was de crisis die verandering bracht. Ook mijn moeder verwaarloosde zichzelf, het ging eigenlijk niet meer. Doordat ze haar heup brak was het niet te vermijden dat ze werd opgenomen. Zo hoefden wij kinderen het initiatief tot opname niet te nemen.
Klavertje vier

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
In het verleden betrokken

Berichtdoor Bredery » 02 September 2016

Beste Klavertje en Marleen,
Moeders is nog niet kinds zoals dat zo mooi heet. Echt en nepgeld herkent ze wel dus daar valt niet mee te sjoemelen.Aan dagopvang hoeven we niet eens te denken maar ze gaat wel regelmatig mee met uitstapjes die georganiseerd worden voor ouderen. De begeleider heeft gemeld met de klacht dat ze iets te veel "rook"wat voor haar medepassagiers aanleiding is geweest om een klacht daarover in te dienen. We hebben haar omgeving gemeld dat mijn moeder niet meer mee gaat met deze uitstapjes en of ze zo vriendelijk willen zijn mijn moeder niet meer te informeren over de uitstapjes. Daarvoor is dan weer alle begrip en medewerking. Het zou inderdaad fantastisch zijn als ze een gebroken arm of zoiets zou krijgen zodat ze opgenomen moet worden..........
Bredery

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Pepie » 29 Maart 2018

Ik zie dat dit al een wat oudere vraag Is, maar ik ben benieuwd hoe dit nu verder is gegaan.
Ik wilde reageren met ..Waarom geen onderbewindstelling.
Zelf namelijk net de aanvraag voor bewind en mentorschap voor mijn moeder ingediend bij de rechter.Wel toestemming van andere broer en zusters hiervoor gekregen. (Op schrift)
Misschien daarom wat makkelijker.
Al met al...ik ben nieuwsgierig hoe dit verder is verlopen.

Vriendelijke groet,
Pepie
Pepie

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Sonja W » 30 Maart 2018

Ook ik ben enorm benieuwd hoe het nu is Pepie, ik hoop bat Bredery reageert. Waarom en op welke manier heb jij het bewind voor elkaar gekregen? Ik bedoel, vertel eens meer over jouw situatie... is dementie vastgesteld en hoe is dat gegaan?
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Pepie » 29 Juni 2018

In eerst instantie wilde mn moeder niets horen over t achteruitgaan gaan van haar geheugen, maar om van ons gezeur af te zijn wilde ze bewijzen dat er niks met haar aan de hand was en hebben we haar via de huisarts mee kunnen nemen voor een onderzoek bij de geriater. De uitslag was dus Alzheimer. Via de geriater zijn we in contact gekomen met een casemanager .
Samen met de casemanager hebben we later de aanvraag voor bewindvoering en mentorschap aangevraagd.
Vanmorgen is het CIZ langs geweest. (ook deze aanvraag is samen met de casemanager gedaan)
Mn moeder heeft een indicatie 5 gekregen en we zijn nu bezig met de inschrijving in een verzorgingshuis via t zorgbemiddelingsbureau.
Laatst gewijzigd door Pepie op 29 Juni 2018, 2 keer totaal gewijzigd.
Pepie

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Ik wil hierbij wel melden dat mn moeder het er vanmorgen verassend mee eens was dat ze niet zelfstandig meer alleen kan blijven wonen. De bopz (zeg ik dat goed?) is hiermee dus goedgekeurd.
Ze was compleet open tegenover de dame van het CIZ. Bij ons was t elke dag anders. de ene dag dankbaar voor de hulp en de andere dag moesten we maar niet zo aanstellen en ging alles nog prima.
Maar tegen de dame van het CIZ gaf ze aan het allemaal niet meer te weten en te kennen en zelfs dat ze wist dat dit allemaal
alleen maar erger zou gaan worden.
Een moment van besef van haar ziekte.
Pepie

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Voor ons als kinderen overigens een moeilijk moment.
Moeder lijkt nog zo kwiek. gaat nog heel graag een stuk wandelen en t liefst nog op de fiets. Maar dit gaat zeker niet meer alleen. Het liefst ben ik er elke dag voor haar. we nemen haar mee. we doen samen de boodschappen. ik zet 5 keer per week haar eten klaar, anders vergeet ze te eten.
Als ik een dag niet geweest ben voel ik me schuldig.
mn oudste zus is al eerder opgebrand door haar een paar keer in de week, buiten werk om, mee te nemen. Nu is het mijn beurt.
zelf een gezin met vier kinderen die ook de nodige aandacht vragen .( en ook nog de zorgen om een nare man die mn moeder niet met rust laat)
Dus......aan 1 kant heel erg naar dat ze van haar vrijheid wordt 'beroofd.
aan de andere kant heel erg opgelucht.
Wij kunnen haar veiligheid niet meer garanderen. Het is goed zo.
Straks mogen we weer even dochters zijn. zolang t duurt.
Pepie

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Bredery » 14 September 2018

2 jaar later
Moeder woont nog thuis en het gaat gezien de omstandigheden erg goed.
De geriater is vorig jaar naar de rechter gestapt met de vraag of er ingegrepen moest worden en mijn moeder opgenomen moest worden. Dit omdat wij kinderen het niet eens waren over de aanpak.
De zitting was bij mijn moeder thuis. Verschrikkelijk. Aanwezig rechter, griffier spv'er geriater advocaat van mijn moeder mijn moeder en ik met mijn zus. Wat een poppenkast. Alles geprobeerd om mijn moeder daar niet aanwezig te laten zijn, dit haar te besparen, maar dat lukte niet. Mijn moeder vroeg zich af of ze een moord gepleegd had met een rechter in huis en mensen die over haar praatte alsof ze er niet bij was.
De rechter zei tegen mijn moeder dat ze thuis mocht blijven wonen als ze medicatie en zorg zou accepteren. Al deze ellende leidde uiteindelijk tot een doorbraak. Ze krijgt nu 2 maal per dag thuiszorg voor het geven van medicatie en sinds kort ook 2 maal per week wordt ze gedoucht en 1 maal per week een schoonmaakhulp. De woede en achterdocht is sterk verminderd na het gebruik van medicatie tegen achterdocht en wanen (lichts mogelijke dosering en het werkt geweldig zonder bijwerkingen). ze zegt dagelijks dat ze gelukkig is en heeft geen besef van haar ziekte. Haar geheugen is weg en dat levert tal van problemen op maar het is. nog steeds de moeite waard om mijn moeder thuis te laten wonen. Door de medicatie is haar obsessie voor contant geld ook afgenomen. Tot zover de update
Bredery

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: