Mondverzorging

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: Mondverzorging

Berichtdoor spaansebrabander » 06 Juni 2017

Hierboven in 2016 door Joske?
spaansebrabander

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor spaansebrabander » 06 Juni 2017

Sorry jostrol
spaansebrabander

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 06 Juni 2017

Dag Spaansebrabander,

Ja, ik zie dat zij hier iets over schrijft, maar in antwoord op een verhaal van Dutch over haar moeder die in een tehuis zit.
Vermoedelijk doelde Jostrol daarop. Wil je het zeker weten, kun je Jostrol een privéberichtje sturen.
In een verzorgingshuis mag je vaak je eigen tandarts en arts behouden, in een verpleeghuis gelden andere regels en krijg je met de arts/tandarts van het verpleeghuis te maken. In veel gevallen is een basisverzekering dan al voldoende.
Succes!
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor spaansebrabander » 07 Juni 2017

Ik heb een tandarts verzekering en dacht even dat ik die kon opzeggen, maar nee dus.
spaansebrabander

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 14 Juli 2017

"Weerstand tegen mondverzorging" - wat te doen:

https://www.demondnietvergeten.nl/2017/ ... erzorging/
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Mw. Langendijk » 23 Juli 2017

Vergoeding voor mondzorg voor mensen met dementie vanuit de basisverzekering geldt vooralsnog alleen voor behandeling bij Stichting Bijzondere Tandheelkunde. Indien de tandarts een aanvraag voor machtiging voor bijzondere tandheelkunde indient bij de zorgverzekeraar en deze machtiging wordt goedgekeurd, dan wordt de mondzorg vergoed vanuit de basisverzekering.

Zie ter informatie ook: https://www.knmt.nl/nieuws/roep-halt-to ... de-ouderen

Meer tips over mondverzorging vindt u op de website www.demondnietvergeten.nl.
Mw. Langendijk

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor spaansebrabander » 23 Juli 2017

Ik begrijp dat dit speciaal is voor mensen die niet bij een normale tandarts terecht kunnen, maar niet voor demente patiënten die "Het allemaal niet precies meer weten", maar gewoon bij de tandarts hun mond open houden.
spaansebrabander

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor madeleine » 23 Juli 2017

Hai, niet elke persoon met demetie doet de mond zomaar even open. En ja zijn kunnen wel naar bijzondere tandheelkunde. Gaat mijn man met lewy body en parkinsonisme ook naar toe. Bevalt erg goed.

groet
M
madeleine

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Mw. Langendijk » 24 Juli 2017

Zoals Madeleine al heeft geschreven kunnen mensen met dementie wel degelijke terecht bij de Stichting Bijzondere Tandheelkunde.
Het is geweldig om te ervaren hoe goed zij daar met mensen met dementie om gaan.

Mijn dementerende moeder is inmiddels overleden, maar zie mijn persoonlijk verhaal van mijn moeder bij de tandarts.
https://www.innovatiekringdementie.nl/a ... oor-moeder

N.a.v. de werkgroep mondzorg bij kwetsbare ouderen is het project De Mond Niet Vergeten, tot stand gekomen. Inmiddels zijn diverse teams, bestaande uit tandarts, mondhygiëniste, huisarts, casemanager en thuiszorgmedewerkers, gestart met scholing mondzorg bij kwetsbare ouderen en mensen met dementie. Zie hiervoor de website www.demondnietvergeten.nl

Mocht uw eigen tandarts niet goed om kunnen gaan met mensen met dementie, dan raad ik u zeker aan om met uw dierbare naar een Stichting Bijzondere Tandheelkunde te gaan bij uw in de buurt. Zie voor meer informatie mijn gratis praktisch handleiding boekje Wat kunt u doen bij dementie? https://www.innovatiekringdementie.nl/f ... ie2017.pdf
In dit boekje staat bij hoofdstuk Tandarts de SBT vermeld waar u terecht kunt.
Ook kunt u in mijn boekje een lijst vinden van tandartsen en mondhygiënisten die ervaring hebben met kwetsbare ouderen en mensen met dementie.
Mw. Langendijk

Geboortejaar:
1965
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Niet (direct) betrokken

Berichtdoor josha » 24 Juli 2017

Dag mevr Langendijk

Wat een fantastisch goed voorlichtingsboekje heeft u geschreven en wat een verrijking voor ieder die meer info wil over de ziekte dementie. Dit boekje zou overal moeten liggen, in verpleeghuizen/ dagopvang voor mensen met dementie/ huisartsen/ ziekenhuizen enz enz...
Ik heb het gelezen op www.innovatiekringdementie.nl en het is zo volledig, alles staat er zeer overzichtelijk in !
Mijn complimenten!
Ik zal het zoveel mogelijk delen en doorvertellen aan belangstellenden.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie