De boosaardige kant van mijn moeder (help)

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Re: De boosaardige kant van mijn moeder (help)

Berichtdoor elnas » 04 Januari 2017

Ja, vooruit kijken probeer ik idd te doen. Maar ik vraag me echt af of de opstandigheid van mijn moeder ooit nog over gaat. Het terug naar huis willen is echt een obsessie geworden.

Maar net wat je zegt Loek, het is ook allemaal heel zielig. Dat is het moeilijke, dat alles wat ze zegt heel logisch en terecht is maar dat ze ondertussen wel haar logica kwijt raakt......
elnas

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leentje51 » 11 Januari 2017

elnas schreef:
> Ik begrijp dat jouw moeder nog thuis woont?
Ja mijn moeder woont nog thuis.
De diagnose heeft ze bijna een maand geleden gehad, de arts vond haar mentale gesteldheid zo slecht dat hij meteen ook een indicatie voor opname zou aanvragen. Nu is het bijna een maand verder, en na een dag vol van verwardheid gisteren bij mijn moeder waar ik niets aan kan doen want ik ben ziek, alleen maar luisteren aan de telefoon, heb ik de poli en de huisarts gebeld waar het contact blijft dat de casemanager met ons zou opnemen. We staan dus op een wachtlijst!
Het is ongelooflijk. Ik ga er vandaag verder mee, het kan niet zo zijn dat mijn moeder een nummertje op een lijst is geworden, en hoe hard ik het ook zeg, er ruimte voor haar komt als anderen eindelijk overlijden! Mijn moeder redt het niet alleen! We hebben thuiszorg maximaal ingezet, maar die zijn er niet 24/7. En in de uren dat ze alleen is vult ze de gaten in haar geheugen met eigen beelden en verzinsels die echt haar waarheden zijn. En dan kun je zeggen je mag er niet tegenin gaan ,maar als ze gaat insinueren dat familieleden bepaalde zaken niet voor haar hebben gedaan, terwijl die wel zijn gedaan, of dat ze zich opsluit in huis en niet meer haar ontbijt gebruikt in de recreatiezaal omdat het personeel ontslagen is ( niets van waar) , dan moet je er toch wat van zeggen? Zeker als het om maaltijden gaat, ze eet al heel slecht, als ze dan het geregelde ontbijt beneden gaat overslaan omdat het niet meer kan want het personeel is ontslagen, dan zul je toch weer moeten praten als brugman dat ze gewoon kan gaan eten! Totdat dit waanbeeld weer in haar hoofd opduikt. Mijn vader zit overigens in een revalidatiecentrum, al maanden, als hij thuis was geweest zou er een beter dagritme zijn geweest, echter komt nu voor hem verpleeghuis in zicht, en heeft hij waarschijnlijk ook dementie.
Leentje51

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 11 Januari 2017

Tsjonge Leentje de ellende komt als een golf op je af. Wat is het toch een rot ziekte.
Toch wil ik je adviseren, voor je eigen bestwil, probeer al haar argumenten niet te weerleggen, want echt haar eigen argumenten zijn de enige en echte waarheid voor haar.
Afleiden, dat is het enige wat je kunt doen.
En zoals jij vecht voor hen, mijn petje af hoor.

Mijn eigen vrouw inmiddels ruim 3 jaar geleden opgenomen in een verpleeghuis.
Een ideale patiënt zoals de verpleging zegt, vertoont de laatste weken ook ineens extreem gedrag.
Ze weigert momenteel, zich aan te kleden, te wassen, te eten, naar de kapper te gaan en vrijwel alle voedsel.
Het is een dagelijks gevecht.
Het is duidelijk dat er een nieuwe fase is ingegaan.
Ik ,die haar dagelijks bezoek en met enige regelmaat nog wel herkent wordt, krijg er geen stukje brood, beschuit meer in. Het is iedere dag weer een verrassing hoe ik haar aan tref.
Tsja mensen het is een onomkeerbaar proces.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor frans 50 » 11 Januari 2017

beste leentje,

ik volg je berichten van af het begin, en er zijn al diverse tips en adviezen gegeven.
ik probeer ook altijd positief er naar te kijken en eventuele ideeën aan te leveren zoals vele

deze keer doe ik het een keer anders,
ik denk dat je eerst zelf tot rust moet komen, en het geheel wat duidelijker moet zien.
alzheimer / dementie sluipt er in en werkt in stappen kleine stappen voornamelijk met even een nieuwe aanvulling.

je bent ook zeker niet de enige, er zijn uiteraard veel wachtlijsten voor onderzoek diagnose stelling in nog veel lange onderzoeken naar verzorgingstehuizen.

door je enorm druk te maken dat jij vindt dat je moeder niet meer thuis kunt wonen.
maak je je elf alleen nog maar emotioneler en moeilijker.

Dat werkt op je moeder uit, op je naaste en waarschijnlijk prikken zorgverleners en artsen daar ook zeker doorheen.
dus je bereikt het tegenovergestelde.

je hoeft je moeder niet te dwingen schrijf je, maar dat je zelf wel.
je schiet er niks mee op, geniet van haar doe iets lief of stuur een bloemetje
komt tijd komt ook raad.
maak goed afspraken met de zorgverleners wanneer je weer een vervolg antwoord krijg en reageer dan pas weer
die mensen hebben liefde voor het werk en halen al alles eruit wat mogelijk is.

het leven gaat gewoon door, ook met de diagnose dementie.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

leo (vrijwilliger) schreef:
>
> Een ideale patiënt zoals de verpleging zegt, vertoont de laatste weken ook
> ineens extreem gedrag.
> Ze weigert momenteel, zich aan te kleden, te wassen, te eten, naar de
> kapper te gaan en vrijwel alle voedsel.
> Het is een dagelijks gevecht.
> Het is duidelijk dat er een nieuwe fase is ingegaan.
> Ik ,die haar dagelijks bezoek en met enige regelmaat nog wel herkent wordt,
> krijg er geen stukje brood, beschuit meer in. Het is iedere dag weer een
> verrassing hoe ik haar aan tref.
> Tsja mensen het is een onomkeerbaar proces.
> Leo
Beste Leo, ik lees jouw schrijven hier ook op het forum dus ik ken jouw verhaal.
Wat moet dat zorgelijk zijn, zo een ommezwaai is in haar gedrag.
Inderdaad denk ik bij ieder nieuw iets wat gebeurt, het zal de dementie zijn, zal onomkeerbaar zijn, ik zal er een weg in moeten zien te vinden ermee om te gaan.
Ik wens je veel sterkte in deze periode, het lijkt mij erg zwaar!
Laatst gewijzigd door Leentje51 op 12 Januari 2017, 1 keer totaal gewijzigd.
Leentje51

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

frans 50 schreef:
> beste leentje,
>
> ik volg je berichten van af het begin, en er zijn al diverse tips en
> adviezen gegeven.
>
frans50 Ik heb privé bericht gestuurd vind wat ik wide zeggen toch iets te persoonlijk...
Maar mijn balans vinden in welke mate je jezelf toestaat om afstand te nemen van het hele gebeuren, in dat proces zit ik volop.
Leentje51

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor BiancaX » 23 Maart 2019

Goedemorgen,
Wij hebben zelf ook een situatie waarin mijn oma ontzettend boos wordt. Ondanks dat we weten dat het ligt aan haar status van Alzheimer is het lastig om hier mee om te gaan. Inmiddels zijn er binnen de familie al wat problemen ontstaan. Wij zitten er dan ook aan te denken om <a href="https://qualitymediators.nl/mediation-r ... >mediation rotterdam</a> in te schakelen en ons hierbij te helpen. Heeft iemand ervaring met een mediator op dit gebied?
BiancaX