Moeder is zorgmijder

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Moeder is zorgmijder

Berichtdoor Hanz » 16 Juni 2017

Mijn moeder van 75 woont in mijn huis. Ik woon met haar alleen. Ze vertoont (soms sterke) kenmerken van dementie, depressie en narcisme. Ze weigert zich te laten onderzoeken, want ze zegt zelf dat ze niet ziek is. Wel zegt ze dat ik ziek ben en dat ik naar de psychiater moet. Een indicatie is onmogelijk en ik denk dat ze er ook nooit mee zal instemmen. Ze is de laatste in NL die naar de dokter zal gaan, zegt ze zelf steeds. Ook naar andere medische/sociale hulpverlening.
Al 3 jaar heb ik een crisisachtige situatie als ik thuis kom. Ze is strek verbaal agressief naar mij toe, vaak woedeaanvallen, beschuldigt mij geregeld van cash geld diefstal. En voor verbergen van haar spullen. Allemaal niet waar, maar ze laat wel al 3 keer de politie daarvoor langskomen die iedere keer vaststelt dat ze verward is. Nu is ze mijn spullen aan het verbergen. Elektrische tandenborstel en scheerapparaat, tubes, snoeren, toetsenbord enz. Heel vervelend allemaal, ik ga nu sloten op een aantal deuren zetten. Ze weigert huishoudelijke hulp, terwijl ze niks in huishouden doet. Ze vertelt tegen iedereen dat ze alles nog weet, dagelijks poetst in huis en kookt. Dat laatste doet ze onregelmatig. Gelukkig komt af en toe de lokale GGZ instelling (wijkverpleegkundige o.a.) langs om contact te houden. Die constateerden al dat ze erg vergeetachtig is en er ondervoed uit ziet. Mijn moeder accepteert niet dat ik boodschappen doe, wil ook niet met mij in mijn auto zitten. We eten nooit samen sinds 3 jaar. Ze trekt zich meestal terug op haar verdieping. Ze vertrouwt mij niet meer en ze wil alleen doen wat zij wil. Compromissen sluiten, dat nooit meer, ook al is het zeer nadelig voor haar. Want dan heb ik een stukje voordeel wat ze me niet meer gunt. Kortom ik ben volgens haar een intens slecht persoon. Ze beseft dat er thuis een slechte sfeer is. Ze wil verhuizen, naar een zelfstandige woonruimte, maar na weken praten denk ik niet dat het gaat lukken. Ze wil alles zelf regelen: locatie kiezen in NL, huur appartement regelen, inpakken spullen/meubels en verhuizen. Want ik mag haar nieuwe locatie nooit te weten komen. Maar goed, haar wooneisen passen niet bij de maandelijkse huurkosten, kan ze onmogelijk betalen. Verder heeft ze geen auto en ze raakt door de hoeveelheid aan taken binnen de kortste keren verward. Begeleid wonen zou wel iets voor haar zijn , maar mijn moeder wil niet tussen die oude gekke mensen zitten, zegt ze zelf, want ze is zelf jong van geest en ik moet niet denken dat ze gek is. Pfffff.......
Beetje lang verhaal wordt dit. Ik kan zo 60 abnormale kenmerken opnoemen . En dan sneeuwen haar lichamelijke gebreken een beetje onder. (zware hoofdpijn)
Ik heb 'alles' over dementie gelezen en ik begrijp maar al te goed dat mijn thuis situatie complex is. Ik kom vaak thuis met 'pijn' in mijn hart omdat ik mijn moeder , zoals ik haar altijd kende , volledig uit mijn vingers weg zie glippen . Haar empathie ook compleet verdwenen. En niks helpt. Ik waardeer in hoge mate alle denkbare adviezen van mensen en professionals die ik spreek, maar...... echt niks maar dan ook niks helpt om zorg te verlichten. Enorm frustrerend. Ondanks de hulp van de huisarts, maatschappelijk werk en de GGZ denk ik dat ik lijdzaam moet afwachten op een echte grote calamiteit. En dan zal de hulp beschikbaar zijn. Ohja. Ik ben enigs kind en familie zit niet in de buurt.
Of zou er nog iets te bedenken zijn van een casemanager of regisseur (is er nog niet) die echt snapt waar het over gaat?
Hanz

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 16 Juni 2017

Dag Hanz,

Denk niet dat je moeder de enige zorgmijder in NL is. We komen ze wekelijks hier op het Forum tegen.
En het is altijd moeilijk om dan zorg te regelen omdat alles wordt geweigerd, of men wordt gewoon niet binnen gelaten.
In het algemeen moet je dan gewoon wachten op een calamiteit. Helaas.
Als ik jouw relaas zo lees besef ik dat deze situatie in de loop der jaren is ontstaan. En de huisarts is op de hoogte ?
Een vorm van dementie is mogelijk, maar vergeet niet dat haar karakter ook een niet weg te cijferen factor is.
Meestal is de meest naaste dan de dupe waarop wordt afgereageerd.
Ik adviseer dan meestal, ontwijk confrontaties, ga geen discussies meer aan, alleen zijn er extreme situaties, noteer ze. Bij een later bezoekje bij de huisarts is het nooit slecht om dit dan te laten lezen om uiteindelijk tot een duidelijk oordeel te komen in deze situatie.
Ieder mens is uniek en derhalve is iedere dementerende ook uniek.
Misschien kun je haar leefplek wat isoleren zodat jij niet 24 uur met haar luimen wordt geconfronteerd. Je moeder in huis, klinkt nobel, maar kom ook wat meer voor je eigen rechten op.
Ontstaan er levens bedreigende situaties, schakel de huisarts in en via hem kan uiteindelijk een gedwongen opname
eventueel via de burgemeester geregeld worden.
Het is een keiharde beslissing, maar dat moet dan maar. Denk ook aan jezelf.
Succes en sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Hanz » 16 Juni 2017

Dank voor je snelle reactie en goed advies Leo,
Ja de huisarts is op de hoogte, sinds medio 2016 heb ik geregeld een consult , telefonisch overleg en ik e-mail hem overzichten met afwijkend gedrag.
Ze woont 10 jaar in mijn huis na langdurig verblijf in buitenland. Thuis ging altijd goed tot 3 jaar geleden. De extreme gedragingen vanuit haar karakter worden nu wel erg duidelijk zichtbaar. Dus ik herken haar gedrag wel, maar alles wat ze nu doet , kan ze alleen nog in de overtreffende trap kenbaar maken.
En inderdaad, als ik daarop reageer, komt toch niet aan bij haar. Het is moeilijk voor mij om haar woede aanvallen te ontwijken, hoewel ik vrijwel niet in discussie ga, blijft ze maar doorrazen.

De situatie zal begin 2018 toch onhoudbaar worden als mijn buitenlandse vrouw met 5 jarig kind definitief overkomt naar NL en bij mij intrekt. Mijn moeder raakte al buiten zinnen enige maanden geleden toen ik mijn vrouw tijdens een gepland en aangekondigd bezoek voorstelde aan haar. Binnen een uur stond de politie en ambulance aan mijn deur, mijn moeder trok het niet meer. Mijn moeder wilde niet kennis maken , geen hand geven, geen cadeaus in ontvangst nemen, niet praten....wel hysterisch roepen en schreeuwen.
Dus ik kan al uittekenen wat er begin 2018 gaat gebeuren en mijn huisarts , die ik ook goed informeer, ziet ook aankomen dat dit in potentie een grote calamiteit kan worden, als je niet tijdig ingrijpt. Een opname dus. Ik kan toch niet toezien dat dat 5 jarig kind een trauma aangedaan krijgt?
Dus de problemen die er nu zijn, denk ik, vallen compleet weg tegen wat er nog kan komen.
Hanz

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor frans 50 » 16 Juni 2017

Beste hans,
bijzonder verhaal, eigenlijk heel triest

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat je WIL bereiken ?

Je verhaal is duidelijk, maar is er dementie of alzheimer vastgesteld of loopt er een onderzoek.
of ga je zitten wachten tot je vrouw en kind overkomen, en dan wel zien wat er geregeld kan worden.

Met alleen te vertellen dat moeder een zorgmijder is kom je niet ver, en kan je aansluiten in de rij van vele zorg wachtende voor je.

Zal de politie steeds maar blijven vaststellen dat ze verward is, kan me dat niet goed voorstellen.

veel succes in het zoeken naar....
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Evelien84 » 17 Juni 2017

Beste Hans,
Je doet eigenlijk alles al goed wat je kunt bij een zorgmijder. Je hebt ervoor gezorgd dat iemand van de Ggz regelmatig langs komt, je houdt de huisarts op de hoogte met lijsten met afwijkend gedrag en je probeert constant de situatie te deëscaleren.
Bij dit soort situaties komt er ergens een kantelpunt waarin de situatie breekt en waarin hulpverlening zijn rol moet pakken en jou gaan helpen bij het aanvragen van een rechterlijke machtiging voor opname. Daarvoor hoef je niet te wachten op een acute noodsituatie. Dat kantelpunt bepaal jij, hoe moeilijk dat ook is. Ook jouw gezondheid doet ertoe.
Bedenk dat als ze eenmaal is opgenomen er ook een diagnose gesteld kan worden. En wellicht kan ze dan beter geholpen worden.
Heel veel sterkte
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Hanz » 26 Juni 2017

Hartelijk dank voor alle reacties.

De thuissituatie bestaat sinds vorige week niet meer. Mijn moeder is totaal onverwachts uit mijn huis verhuisd. Ik was er nog net op tijd bij om mijn meubels niet in de verhuiscontainer te laten verdwijnen. Ze is eerst bij een vriendin wezen logeren en nu zit ze in een hotel. Dat hotel heb ik voor haar bij mij in de buurt gereserveerd want ze wilde naar een hotel maar weet niet meer hoe te reserveren, welk hotel en waar.

Mijn moeder heeft helemaal geen plan gemaakt hoe het nu verder moet en leunt volledig op mij om een zelfstandige huur woonruimte te vinden.
Aangezien ze hele hoge woon-eisen stelt, wordt het bijna onmogelijk om iets betaalbaars te vinden.
Ze blijft er zelf heel luchtig onder en ziet het wel op zich afkomen, daarnaast lijkt het wel of ze meer en meer verwarder klinkt. Gaat echt niet goed zo.

De GGZ gaat haar met spoed bezoeken.
Ik wacht hun bevindingen maar even af.
Hanz

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Sonja W » 08 Mei 2018

Hans, ik ben enorm benieuwd hoe het jouw moeder is vergaan. Je hebt een goede keus gemaakt om een 5 jarig kind niet aan iemand met NPS bloot te stellen.. ik weet helaas uit ervaring hoe dit je leven kan beïnvloeden.
Sonja W

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: