Alles al gezien

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Alles al gezien

Berichtdoor Fortuna43 » 07 Juli 2017

Herkennen jullie dit. Als ik mijn partner een foto of i.d laat zien wat ik net via de app of mail binnen krijg zegt hij. Dat heb je me gisteren en eergisteren ook al laten zien. Wie heeft dat ook?
Fortuna43

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 08 Juli 2017

Dag Fortuna,

Nee, ik herken dat niet, niet op die manier.
Het enige wat ik kan bedenken: Alzheimer patiënten willen heel graag verhullen dat ze vergeetachtig worden, om toch voor vol te worden aangezien. Het is nogal confronterend dat ze zich dingen niet meer herinneren.
Het kan een 'slimmigheidje' van je partner zijn om de boel te verbloemen. Dat herken ik wel slimme verbloemtrucjes: zoals gauw over een ander onderwerp beginnen of zelf constant het woord nemen. Dit geeft hun nog een stukje waardigheid en minder stress in deze situatie.
Fortuna, het is moeilijk te accepteren, maar langzaam gaat je partner achteruit. Geniet van de goede momenten die jullie samen nog hebben. Heel veel sterkte.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor Fortuna43 » 26 September 2017

Is er (n) iemand die dit herkent??

Wij komen ergens voor de eerste keer en dan zegt hij hier was is laatst ook. Dat is niet erg hoor hij spreekt ook mensen aan die hij nog nooit heeft ontmoet en zegt dan Hee hallo jij was hier laatst ook hoe gaat het. Gelukkig reageren de meeste mensen daar wel goed op. Hoe kan zoiets?? Eigenlijk is niets meer nieuw Is dat een proces in de hersenen die zoiets veroorzaakt??
Fortuna43

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor frans 50 » 26 September 2017

Beste fortuna,

Ja dat is herkenbaar, maar het kan nog alle kanten opgaan.
daarmee bedoel ik eigenlijk welke vorm of type dementie.

Heel veel voorbeelden of veranderingen passen in bijna alle dementie vormen / type.
Zijn daarom ook vaak herkenbaar voor vele partners, ook het herhalen er van heeft de persoon in kwestie zelf niet in de gaten.

Het is wel degelijk een herkenbare typische Alzheimer "trekje" dat in het hele proces blijft terugkomen.
Ieder ervaart het wel op zijn of haar eigen manier.

Het probleem zit en of komt van uit de sturing in de hersenen, tot nu toe nog niks aan te doen.
hoopje hiermee na genoegen te hebben geïnformeerd.

en blijf anders en vragen stellen.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie