Ochtendziekte

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

ochtendziekte

Berichtdoor Madelief » 11 Juli 2017

Mijn moeder heeft sinds een aantal jaren de diagnose Alzheimer en langzaam zien we haar steeds verder achteruit gaan. Wat ons zorgen baart, is dat zij (bijna) iedere ochtend klaagt over misselijkheid, buikpijn, ze voelt zich zo beroerd dat ze niet op wil staan en pas rond de middag knapt zij op. Ze is op dat soort momenten ook erg labiel en ziet het dan niet meer zitten ('zo kan het toch niet langer'). Ze neemt wel haar ontbijt en haar medicijnen 's ochtends. In de loop van de dag knapt zij op en is het een heel andere vrouw. Vaak weet ze ook niet meer dat ze 's ochtends zo ziek was. Wij als familie zien haar lijden en vragen ons af of hier iets aan te doen is. Is het echt haar buik, of zit het 'tussen de oren' en heeft ze moeite om aan de dag te beginnen? We hebben al van alles geprobeerd en ook de huisarts / geriater kan ons niet helpen. Wie herkent dit?
Madelief

Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 11 Juli 2017

Dag Madelief,

Tsja Madelief, iedere mens dus ook patiënt is weer een beetje anders, ik begrijp je radeloosheid.
Krijgt je moeder misschien een medicijn om het proces een beetje te vertragen?
Toen bij mijn vrouw indertijd Alzheimer geconstateerd was schreef Philip Scheltens van de VU in Amsterdam Reminyl voor. Dat was 14 jaar geleden.
Hij zei er bij, we weten niet precies of het helpt, maar nooit geschoten altijd mis, de ene patiënt slikt het naadloos de ander kotst zich de darmen uit het lijf door.
Inmiddels gebruikt men ook vele andere producten.
Ik vind dat de huisarts tekort schiet in deze. Ga het gesprek met hem aan en vraag door over de medicijnen.
Alzheimer is een proces in de hersenen en niet in de maag.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Joséfa » 19 Maart 2018

Hoi Madelief,
Sinds kort is bij mijn moeder 87 vasculaire dementie gediagnosticeerd. Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan dat mijn moeder 's ochtends opstaat en een misselijk gevoel heeft dat in de loop van de dag over gaat. Ze wordt er moedeloos van. Eigenlijk zijn we met deze klacht 2 jaar geleden het medisch circuit in gegaan en ze heeft heel wat onderzoeken gehad neurologisch, cardiologisch en maag lever darmonderzoek maar daar kwam niets uit. Wij voelen ons machteloos maar ook de geriater en huisarts hebben geen oplossing of verklaring kunnen geven. Ik zag dat jou bericht van medio vorig jaar was. Misschien heb je nog een tip voor ons.
groeten Jose
Joséfa

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie