Alsmaar vragen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Alsmaar vragen

Berichtdoor Fortuna43 » 17 Juli 2017

Ik snap het
Laatst gewijzigd door Fortuna43 op 25 Juli 2017, 1 keer totaal gewijzigd.
Fortuna43

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 17 Juli 2017

Je bent egoistisch in je beoordeling.
Je reactie is naar een patiënt die zich niet kan verdedigen.
IK HEB HIER GEEN RESPECT VOOR.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 18 Juli 2017

Dag Fortuna,

We hebben weinig informatie over je situatie, heeft je partner al een tijd Alzheimer of is de diagnose pas gesteld?
Als je zelf erg veel hooi op je vork hebt kan het moeilijk zijn om constant het geduld op te brengen voor repeterende vragen.
Je partner kan 10 minuten later vergeten zijn dat hij je iets gevraagd heeft, dat hoort inderdaad bij de ziekte. De patiënt wordt ook onzekerder over zijn eigen geheugen, als partner ben jij dan zijn aanspreekpunt. Inderdaad is dit best vermoeiend en niet altijd lukt het dan om vriendelijk te blijven, heel menselijk. Dit kan veel spanningen veroorzaken tussen partners of ouders en kinderen. Je moet echt veel geduld hebben, maar ook accepteren wat er langzaam aan het veranderen is.
Misschien helpt het je om enkele brochures van Alzheimer Nederland te lezen op een rustig moment.
Brochure 'Dementie en nu': https://dementie.nl/pagina/brochure-dementie-en-nu

Hebben jullie ook een casemanager: deze kan iets meer vertellen over de ziekte, jullie bijstaan en informeren over wat er geregeld kan worden. Probeer af en toe ontspanning te zoeken, om er weer tegen te kunnen.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 18 Juli 2017

Dag Fortuna,

Ergens anders op het forum las ik iets meer over je situatie: ik begrijp dat je een vijftiger bent met een oudere partner.
Dan kan ik me voorstellen dat dit je erg is overvallen en tijd nodig heeft om te bezinken. Ergens schreef je dat er nog een MRI-scan gemaakt gaat worden, is dit inmiddels gebeurd?
Ik raad je echt aan een casemanager erbij te betrekken, deze is er ook voor jou.

Berichtdoor Fortuna43 » 19 Juli 2017

De mri scan is gemaakt op 14 juli dus wachten nog op de uitslag. Ik ben niet egoïstisch( Leo) zoals eerder genoemd maar ben bang voor wat er gaat gebeuren. En vraag mij dus af of dat te combineren is met werk. Ik denk dat als de diagnose bekend is we via onze huisarts alle hulp kunnen krijgen. Dank jullie voor de reacties
Fortuna43

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor mitsie » 19 Juli 2017

Hallo Fortuna,

Spijtig dat je zo reageert wanneer je echtgenoot elke 10 minuten hetzelfde vraagt.
Bedenk wel dat dit heel normaal is, soms vragen ze 3 maal hetzelfde op 5 MINUTEN.
Een demente kan je werkelijk zo moe maken dat je het niet meer aan kan.

Mijn man zijn alzheimer is 9 jaar geleden vastgesteld door de nodige onderzoeken en mri scan en drie jaar geleden is hij rechtstreeks vanuit het ziekenhuis geplaatst naar een rust en verzorginshome .
Probeer aan de nodige informatie te geraken over dement zijn , dan kan je beter inschatten wat er je nog te wachten staat.
Vele mantelzorgers op het Forum hebben ondervinding, er zijn vele soorten van dementie die op hun beurt anders moeten benaderd worden
Dus even afwachten tot je de uitslag hebt van de m.r.i.

Groetjes
Mitsie
mitsie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 19 Juli 2017

Dag Fortuna,

Heel begrijpelijk allemaal, jij staat nog midden in het leven en jouw oudere partner overkomt dit, je leven staat ineens op z'n kop:
Angst voor de toekomst is heel begrijpelijk. Ik heb het bij veel partners, familieleden en zelfs verplegend personeel gezien: het geduld raakt weleens op. Hoe meer je je inleest over de ziekte des te beter zul je weten hoe te reageren of problemen op te lossen.
Bijgaand de link over de casemanager, deze kan je informeren over instanties en jou en je partner bijstaan in de thuissituatie:
https://dementie.nl/zoek-alles?search_a ... asemanager

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 19 Juli 2017

Dag Fortuna,

Ik kom iedere dag 's morgens 2.5/3 uur bij mijn vrouw.
Dagelijks tref ik daar 2/3 patiënten aan die om de 3 minuten vragen, waar ben ik hier, ik woon hier toch niet,wie kan mij naar huis brengen, heb ik hier een kamer en ga zo maar door. De verzorging en ook ik zeg iedere keer weer: U woont hier, U hebt hier een kamer en de situatie thuis was niet meer veilig enz. Deze 2/3 patiënten zijn er ook pas 2/3 maanden.
Ook mijn vrouw heeft dit proces meegemaakt, bij haar heeft het een klein jaartje geduurd.
En soms komt het nog onverwachts, zoals vanmorgen dat mijn vrouw opeens zegt, kom Leo laten we naar huis gaan.
Ik leid haar dan af en het moment is weer voorbij.
En inderdaad iedere patiënt is weer een klein beetje anders. Er zijn er ook bij die gaan zitten en dat is het dan.
Echt je moet veel geduld meebrengen.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Fortuna43 » 19 Juli 2017

Voor mij is alles nieuw. Ben blij met jullie reacties en aanbevolen website. Ik zorg met liefde voor mijn partner.
Fortuna43

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Arena » 19 Juli 2017

Beste Leo (en Fortuna),

Sorry Leo, Ik wilde even kwijt dat ik het helemaal niet egoistisch en respectloos vindt van Fortuna dat ze moe wordt van het gevraag. (We zijn allemaal maar mensen en ik denk dat iedereen wel eens (of vaak) doodmoe of gek wordt van al het gevraag. Ik tenminste wel en voel me daar dan gelijk heel schuldig over. Maar ik denk dat juist dit forum bedoeld is om elkaar te begrijpen en te steunen en oplossingen om er mee om te gaan. Natuurlijk heeft je partner er ook niet om gevraagd maar wij ook niet. Ik denk dat we allemaal ons best doen maar dat het gewoon niet mee valt. Ik bewonder in ieder geval jouw geduld en opoffering ook Leo maar niet iedereen kan dit altijd volbrengen. Wilde dit toch even kwijt.
Groeten
Arena
Arena

Geboortejaar:
1959
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie