Hoe verloopt zo een ziekte aan de zorgkant?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Hoe verloopt zo een ziekte aan de zorgkant?

Berichtdoor spaansebrabander » 10 Augustus 2017

Een niet te beantwoorden vraag realiseer ik mij omdat het bij iedereen anders is, Maar hoe verloopt het in de regel.
Je begint met een casemanager
Dan moet je geindiceerd worden
Dan is vaak de eerste stap dat de patient een dagdeel naar de opvang gaat en dit kan uitgebreid worden tot 14 dagdelen of hoe werkt dat?
Dan kan het op een gegeven moment, parallel aan die dagopvang, zijn dat je partner zich 's morgens en 's avonds niet goed kan helpen.
En wanneer wordt het helemaal opname? Is daar iets van te zeggen. Ik weet dat het moeilijk is want mijn echtgenote kon 6 maanden geleden zich nog verzorgen, poetste het huis, deed de tuin, deed de afwas etc en nu droogt ze de vaat met een vies schoteldoekje, houdt ze dag en nacht dezelfde kleren aan, wil zich niet wassen etc. Ze is vandaag voor het eerst naar de opvang, maar de huisarts zei dat ze eigenlijk zou moeten worden opgenomen.
spaansebrabander

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor loek » 11 Augustus 2017

Dag spaansebrabander,
Je zegt het zelf al, ik denk dat er geen standaard antwoord is op je vraag.
Met de case manager en de dagopvang, komt dan meestal ook de thuiszorg op gang. Bijvoorbeeld voor
het douchen / aankleden . Als je vrouw zich zelf niet meer wast en verzorgd ga jij (als mantelzorger) vanzelf
de thuishulp inschakelen. Misschien (of waarschijnlijk) wil ze dat niet, maar op een gegeven moment bepaal
jij dat het toch nodig is. En zo gaat het dan.....totdat het niet meer gaat, en dan komt opname ter sprake.
Dat bespreek je met de case manager en de huisarts. De indicatie voor opname moet dan geregeld worden.
Dan ga je ( indien mogelijk jullie) eens kijken bij div. verpleegtehuizen in je gemeente.
Gewoon eens afspreken en goed gaan kijken, voelen , zou het wat kunnen zijn voor je vrouw ? Niet te ver bij jou
vandaan....hoe "voelt" het ? Zijn er activiteiten voor je vrouw ? Kan jij er altijd en onbeperkt langs komen ? Wordt er zelf
gekookt ? Ziet het er schoon uit ? En dan nog.....is er meestal een wachtlijst waar je op komt te staan. Blijf vooral
goed in gesprek met je case manager en huisarts.
Ik hoop dat de dag opvang "aanslaat", dat kan echt wel even duren.
En tenslotte, als zij nou graag met een doekje de vaat droogt......is dat helemaal niet zo slecht. Elke vorm van "iets doen"
is goed. Maar aan jou om haar dan wel een schoon doekje te geven ! Alles wat ze nog maar enigszins graag wil doen, is
meegenomen, maakt niet uit wat. Ik snap wel dat het voor jou confronterend kan zijn. Maar je vrouw is (helaas) niet meer
zichzelf door de ziekte die haar is overkomen.
En..... probeer samen ook te genieten , alles wat ze fijn / leuk vindt, elke lach , elk gesprek (wat nog mogelijk is),
elk terrasje wat je samen nog kunt pikken, geniet er lekker van ! Leg geen druk op de dingen die niet meer goed gaan, maar
kijk naar wat nog wel mogelijk is; en waardeer dat !
Sterkte,
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor frans 50 » 11 Augustus 2017

lieve loek,
uit het hart geschreven, en ook van de visie uit deze tijd.

Als alzheimer Nederland iemand mag voordragen voor een de "gouden vergeetmenietje" ook jij hoort er dan bij.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Evelien84 » 11 Augustus 2017

Hallo spaansebrabander,
Ik ben nu ook bijna twee jaar op weg in de ziekte van mijn vader. Bij hem is het inderdaad ook begonnen met 1 dag dagbesteding, toen vrij snel thuiszorg voor medicatie. Eerst 1x/dag, toen na een ziekenhuisopname 2x/dag en nu letten ze ook op dat hij gegeten heeft en zich netjes heeft aangekleed. Thuiszorg geeft aan dat hij hard achteruit gaat. Als het in dit tempo doorgaat dan verwachten we binnen 6-12 maanden opname. Ik weet zelf niet zo goed wat dan het moment is waarop dat gebeurd. Vanuit regelgeving wordt gesteld dat als iemand niet meer alarm kan slaan en 24 uurs toezicht nodig heeft. Maar hoe dat dan in de praktijk gaat? Wat voor gekke dingen hij dan doet? Geen idee.
14 dagdelen dagbesteding is vaak niet mogelijk (in het weekend zijn er geen dagbestedingen open), maar er is ook nog respijtzorg/kortdurend verblijf mogelijk. Dan blijft de dementerende een nachtje ergens slapen om de mantelzorger te ontlasten.
Sterkte
Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie