aantal uren zorgverlening

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

aantal uren zorgverlening

Berichtdoor JHAR » 11 Augustus 2017

Mijn schoonmoeder heeft al enkele jaren Alzheimer. Ze woont nog thuis met mijn schoonvader. Beiden zijn de 80 gepasseerd. Tot april 2017 was sprake van verpleging en verzorging via de Zorgverzekeringswet in combinatie met 3 dagen dagopvang en 3 uur huishoudelijke verzorging vanuit de Wmo. Toen was er qua zorg geen vuiltje aan de lucht. Vanaf april 2017 is sprake van Wlz zorg 'Prettig thuis' met 'volledig' pakket thuis. Daarnaast wordt er door mijn schoonvader, mijn echtgenote en andere mensen de nodige mantelzorg geleverd. Wij willen niet dat mijn schoonmoeder naar een verzorgingstehuis gaat. Ze is thuis gelukkig en met ondersteuning van zorgaanbieder en mantelzorg gaat het op zich nog redelijk.
Wij hebben zekerheidshalve wel een CIZ indicatie aangevraagd omdat we inzien dat op termijn sprake zal zijn van opname in een verzorgingstehuis, maar voor alles willen we graag dat ze zo lang mogelijk kan blijven thuiswonen. Omdat mijn schoonvader van 83 de zorg zelf niet meer aankan wordt moeders door de thuiszorg 's ochtends gewassen en aangekleed, 's avonds in bed gelegd en op de dag zijn er één of twee momenten waarbij ze wordt geholpen met toiletbezoek. Daarnaast gaat ze 3 dagen per week naar de dagopvang. Deze zorg wordt al langere tijd op deze wijze geleverd door de thuiszorgorganisatie. Vanaf het moment dat sprake is van Wlz zorg is de zorgaanbieder aan het klagen dat ze niet uitkomen met de uren. Ze leveren meer uren (ca 26) dan ze vergoed krijgen volgens de indicatie (ca 21).
Op de dag dat mijn schoonouders 60 jaar getrouwd waren bellen ze op om te vertellen dat ze de zorg zo niet meer kunnen leveren. Er is door mij al een aanvraag ingediend bij CIZ voor verhoging van de indicatie. Ook loopt een traject om huishoudelijke zorg via Wmo voor mijn schoonvader te krijgen. Dit naar aanleiding van eerdere signalen van de zorgaanbieder. Terwijl wij wachten op beslissing van het CIZ en gemeente stelt zorgaanbieder nu plotseling een ultimatum. Binnen 4 weken moet er een oplossing komen voor de uren die boven de indicatie worden geleverd. Het CIZ laat termijn verlopen voor indicatieinstelling en heeft naar nu blijkt niets gedaan met de aanvraag voor verhoogde indicatie. Met een klacht komen ze in beweging. Maar CIZ en zorgaanbieder spannen samen en geven aan dat verhoging van indicatie niet haalbaar is omdat ze voor een ZZP8 ook somatische klachten moet hebben. Die zijn er en een verklaring van de huisarts volgt nog. Desondanks geeft CIZ aan dat het dan ook niet mogelijk is om een verhoogde indicatie te krijgen want dan moet er ook sprake zijn van verpleging in plaats van verzorging. De zorgaanbieder houdt vast aan de termijn van vier weken, daarna wordt de zorg gereduceerd.
Dit voelt zeer onrechtvaardig omdat er eigenlijk op dagbasis nog geen twee uur zorg wordt verleend (afgezien van de dagopvang en de huishoudelijke zorg van drie uur per week) met hulp bij opstaan, naar bed gaan en toiletbezoek.
Mijn vraag is nu of anderen hier ook ervaring mee hebben en wat in deze situatie nog is aan te bevelen.
JHAR

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor LoveHealsAllThings » 11 Augustus 2017

Hoi JHAR wat vervelend allemaal dat de instanties totaal niet mee willen werken... Helaas realiteit maar hebben je ouders wel een cliënt ondersteuner... Ze hebben als ik het goed begrijp alwel WLZ indicatie en dan hebben ze recht op een clientindersteuner die precies de regeltjes en de invloeden hebben om jullie verder te kunnen helpen... Als je op www.zorgbelang.nl kijkt kun je iemand toegewezen krijgen en zij weten alle in en outs van WLZ en ja die heb je echt nodig hoor... Ik kom er als leek ook niet zelf meer uit... Het is en blijft ingewikkeld... Heel veel succes en sterkte... Hoop dat het uiteindelijk goed geregeld wordt!
LoveHealsAllThings

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor LoveHealsAllThings » 11 Augustus 2017

Ik heb het nog even nagekeken JHAR maar dit is de website
http://www.zorgbelang-nederland.nl
Succes!
LoveHealsAllThings

Geboortejaar:
1971
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Thankx LoveHealsAllThings voor je reactie. Ik ga bellen.
JHAR

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Evelien84 » 11 Augustus 2017

Beste JHAR,
Een clientondersteuner via zorgbelang of MEE kan je inderdaad helpen in het gesprek met de gemeente en CIZ.
Het probleem wat je schetst komt helaas vaker voor. De zorgaanbieder krijgt voor het zzp vaak minder geld dan voor de indicaties van Zvw en Wmo samen en klagen dan al snel dat ze niet uitkomen. Dat klagen moeten ze alleen niet bij de mantelzorgers doen, maar bij het zorgkantoor en de overheid.
Je hebt er goed aan gedaan om nu voor je schoonvader huishoudelijke hulp aan te vragen. Je moet er alleen even op letten dat de gemeente de vraag niet direct afwijst omdat je schoonmoeder Wlz heeft. Ze moeten wel goed onderzoek doen of er vanuit de Wmo nog een aanvulling nodig is. In bijgaande link staat daar iets over uitgelegd: https://www.schulinck.nl/opinie-wmo-hel ... -en-de-wiz
Succes
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Thankx Evelien84!
JHAR

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor JHAR » 06 Oktober 2017

Goedemiddag beste mensen,

Dank zij dit forum en daarbij de tip van Evelien84 heeft de gemeente de aanvraag voor huishoudelijke zorg voor mijn schoonvader ten laste van de Wmo goedgekeurd. Hiermee hebben wij weer even lucht voor wat betreft het zeer ongepaste ultimatum dat de thuiszorgaanbieder heeft gesteld om het aantal zorguren te gaan reduceren.
Helaas zijn wij er met deze oplossing nog niet helemaal uit. De zorgaanbieder stelt 26 uur zorg te leveren daar waar op basis van de indicatie CIZ, een ZZP 5 met VV5, maar 21 uur zorg vergoed zou worden.
Na indienen van een klacht bij het zorgkantoor is oplossing gevonden dat mijn schoonmoeder als actief zoekende op wachtlijst van zorginstelling is geplaatst. Hiermee kan op basis van overbruggingszorg extra uren zorg worden geleverd en gedeclareerd door de zorgaanbieder. Dit is echter beperkt tot een half jaar. Daarna zullen wij naar verwachting, zolang mijn schoonmoeder thuis zal blijven verzorgd, opnieuw met standpunt van de zorgaanbieder worden geconfronteerd dat er te veel uren zorg worden geleverd ten opzichte van de indicatie. (voor de goede orde het gaat om ca 2 uur zorgverlening per dag maar door 3 uren voor huishoudelijke zorg en dagopvang met vervoer voor 3 dagen komt totaal aantal uren uit op 26)

Een eerdere aanvraag voor verhoging van de indicatie CIZ tot ZZP8 is afgewezen, botweg met de mededeling dat er een moment komt dat mijn schoonmoeder maar moet worden opgenomen in plaats van de zorg thuis in haar eigen vertrouwde omgeving. Voor verpleging ZZP8 moet sprake zijn van én somatische klachten én inzet van verpleging. Aan de eerste eis wordt voldaan, ook onderbouwd met verklaring van huisarts, maar van verpleging is gelukkig geen sprake.

Mijn concrete vraag is nu of iemand ervaring heeft met het aanvragen van een verhoogde indicatie in het algemeen en voor ZZP8 in het bijzonder? Heeft iemand goede tips zoals ook eerder voor de aanvraag van Wmo?
JHAR

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie: