HPKB / Hoog persoonlijk KM budget

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

HPKB / Hoog persoonlijk KM budget

Berichtdoor gdgraaf » 20 Augustus 2017

Voor mijn moeder is een Valys reisbudget aangevraagd en toegewezen. Nu zou ik graag het aantal km's om te kunnen reizen voor haar uitbreiden en heb een HPKB aangevraagd met als argumentatie dat betrokkene Alzheimer heeft en gedesoriënteerd is in plaats en tijd. Deze aanvraag is afgewezen; de beoordelend arts van Valys is van mening dat begeleid reizen (Valys begeleid, NS-reismaatje, Valys ambasadeur, OV-begeleiderskaart) mogelijk is.

Tegen deze afwijzing ga ik bezwaar aantekenen.

Graag zou ik in contact komen met mensen die ook een HPKB hebben aangevraagd en eveneens zou ik graag weten wat het resultaat van uw aanvraag is.

Alvast dank.
gdgraaf

Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Evelien84 » 21 Augustus 2017

Beste gdegraaf,
Uit mijn ervaring weet ik dat de regelgeving voor een hpkb erg streng is. Als iemand met hulp van iemand anders nog met de trein kan (en dat kan vrijwel iedereen) dan houdt het al op.
Je schrijft dat de arts diverse varianten van begeleid reizen geschikt vindt. Als ik lees wat die varianten inhouden, dan denk ik dat een aantal daarvan zeker niet geschikt zijn (een reismaatje in de vorm van een soort telefoon?!). Ik zou daar in je bezwaar op ingaan.
Succes
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie