Mijn vader wordt aggressief

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Mijn vader wordt aggressief

Berichtdoor Henkz » 11 September 2017

Mijn vader van 76 heeft al lange tijd ( sinds kort dement aan het worden. Een half jaar geleden heeft hij onderzoeken gehad maar hier is niets uitgekomen helaas. Nu is de situatie erg verslechterd en we hebben mijn vader en moeder na een paar dagen moeten ophalen van hun vakantie adres. Mijn vader was dermate in de war dat hij niets meer wist, mijn moeder niet meer herkende en waan ideen heeft . Vrijdag as. krijgt hij in het kader van second opinion nieuwe onderzoeken in het AMC.

Mijn moeder vindt het moeilijk hiermee om te gaan. Ze merkt des te meer dat ze hem gaat verliezen. Het is niet meer de sportman van twee jaar geleden. Dat uit zich in het feit dat zij nog altijd de discussie met hem aangaat en hem niet meer in zijn waarde laat. Mijn vader gaat dit merken en wordt sinds kort agressief.

We hebben al maatregelen genomen dat we de bankzaken voor hem gaan regelen (zorgt voor rust) en auto rijden alleen nog (op doktersadvies) voor korte afstanden en bekende wegen.

Graag zou ik advies willen:
- Als er een diagnose is, hoe snel komen we in aanmerking voor een case manager? Heeft iemand daar ervaring mee?
- als er geen diagnose Dementie is, hebben ze dan wel recht op een case manager? de situatie thuis wordt nl. onhoudbaar. Heeft iemand daar ervaring mee?
- heeft iemand ervaring met het feit dat mijn moeder moeite heeft mijn vader te verliezen. Zij kan er nog niet mee omgaan.. heeft iemand tips hiervoor?
- Afgelopen weekend vertoonde hij aggressief gedrag. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe we daar mee moeten omgaan of hoe we dit kunnen oplossen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik besef dat dit veel vragen zijn. omdat het nu zo hard achteruit gaat, komen deze vragen allemaal naar boven. Ik hoop dat iemand in het form hier antwoorden en/of tips heeft voor ons.
Henkz

Geboortejaar:
1972
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 13 September 2017

Dag Henkz,

Hier meer informatie over casemanagement: https://dementie.nl/casemanager
Ook kun je op deze pagina van dementie.nl lezen over onze experts, die mag je altijd benaderen met je vragen.
Per gemeente werkt de toewijzing van een casemanager verschillend heb ik inmiddels begrepen, de huisarts kan je hier meer informatie over verschaffen.
Het feit dat je vader zo snel achteruitgaat is best zorgelijk, hoewel we ook goede verhalen over vakanties lezen hier op het forum. In het algemeen kun je zeggen dat iemand met dementie eerder gedesoriënteerd is in een vreemde omgeving.
Schrijf wat dingen op waar jullie tegenaan lopen. Ook het agressieve gedrag is een hele belangrijke factor, in welke mate is je vader agressief, hoe uit hij zich dan en komt dit uit het niets?
In iedere regio vinden er lezingen plaats over de problematiek bij dementie in de zgn. 'Alzheimercafé's', vaak in buurtcenta of verzorgingtehuizen. Je hoeft je voor die lezingen niet aan te melden en kunt er met meerdere gezinsleden of kennissen naartoe, ze zijn heel laagdrempelig. Meer informatie over de ziekte kan je moeder helpen in het aanvaarden en begrijpen van de ziekte en de gedragsveranderingen.
https://www.alzheimer-nederland.nl/over ... imer-cafes

Heel veel sterkte in het AMC, hartelijke groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)