niet naar kapper

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

niet naar kapper

Berichtdoor hdboer » 16 September 2017

mijn vader (woont nog zelfstandig met m'n moeder) wil niet naar de kapper. Hij zegt wel te gaan, maar er is uiteindelijk altijd een reden om niet te gaan. Kniepijn, buikpijn, kapper is met vakantie. Zo wordt het al een half jaar uitgesteld. Inmiddels ziet het haar er vreselijk uit. Afstand is geen punt, de kapper(s) zijn vlakbij te vinden. Moeilijk om te bepalen waarom precies ie niet wil.

Hoe krijgen we hem zover om te gaan?

Henk
hdboer

Geboortejaar:
1969
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor frans 50 » 17 September 2017

beste henk de boer,

eerste wat in mijn opkomt is de thuiskapper, maar zorg dat je er bij bent of in ieder geval iemand die hij vertrouwd en gerust kan stellen.

maar er zullen nog andere tips komen.
veel succes met de eventuele oplossingen.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 17 September 2017

Dag Henk,

Inderdaad lijkt een thuiskapper de oplossing.
Eventueel met een smoesje om je moeders haar te knippen en dan tegelijk dat van je vader mee te nemen.
Het kan zijn dat jouw vader het steeds moeilijker vindt zijn verhaal te doen bij de kapper, of niet meer zo graag onder de mensen komt uit angst 'fouten' te maken. De rekening betalen kan al een struikelblok zijn, wie zal het zeggen.

Andere mogelijkheid Henk: plan een gecombineerde afspraak bij de kapper, ga met hem mee! Zeg dat jouw haar ook nodig geknipt moet worden en dat jullie dan wel samen kunnen gaan.

Succes!
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 17 September 2017

Dag Henk,

Nog even een vraag: waarschijnlijk is je vader helemaal wat passiever geworden?

Op dementie.nl staat informatie over lusteloosheid bij dementie, waar komt het door en hoe ga je ermee om :
https://dementie.nl/hulp-en-advies/onli ... teloosheid

Sterkte ermee,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor loek » 18 September 2017

Dag Henk,
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je vader niet naar de kapper wil gaan. Mijn eerste gedachte is "Ga met hem mee"!
Dan kun je gelijk eens kijken hoe dat gaat, en hoe je vader reageert . Maak er wat leuks van, "lok" hem mee het huis uit, ga koffie drinken en ga "toevallig" ook samen naar de kapper toe. Kijk eens hoe dat gaat, misschien snap je dan ook beter waarom hij
(in eerste instantie) niet wil gaan. Lukt dat niet, dan is een thuiskapper ook een goed idee natuurlijk. En blijf er dan bij, zodat je kunt zien hoe het gaat, en waarom hij er niets van wil weten. Mocht dat ook niet lukken, dan zou ik het gewoon zelf (proberen te)
knippen. Gewoon heel rustig, stukje bij stukje. Leg uit dat je "er niet voor gestudeerd" hebt, maar dat je probeert er het beste van te maken. Houdt het vooral luchtig en gezellig, geen stress en geen discussies. "Kom Pa, ik ga je haar knippen....ik zal er eens een
hippe coupe van maken"...Nogmaals, houdt de sfeer goed, maak er vooral geen strijd van.
Succes ermee !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor Jacqueline » 17 Oktober 2017

Ik herken dit... mijn moeder wil ook nooit meer naar de kapper, althans niet zelfstandig (kapper zit om de hoek). Dus heb ik haar kapper als mijn kapper uitgeroepen (ook al woon ik aan de andere kant van het land) en eens in de zoveel tijd maak ik een gecombineerde afspraak. Vaak sputtert mijn moeder nog wat tegen, maar na enig aandringen en het bespreken van de voordelen van een verzorgd hoofd, gaat ze dan toch mee.
Jacqueline

Geboortejaar:
1966
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie