medicijnen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

medicijnen

Berichtdoor Fortuna43 » 01 Oktober 2017

Bij mijn man is nog niet duidelijk wat voor vorm hij heeft. Maar hoe eerder hij met medicijnen zou starten hoe beter toch.
Hij moet nog npo onderzoeken en testen doen maar hier staat hij niet open voor. Is het ook mogelijk om testen thuis te doen in een rustige omgeving. En hoe komen ze erachter of het Alzheimer is dan weel een andere vorm van dementie. Er zijn alleen medicijnen tegen alzheimer om het proces te vertragen heb ik begrepen.
Fortuna43

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 01 Oktober 2017

Fortuna,

14 jaar geleden werd na het vaststellen van Alzheimer bij mijn vrouw ons door Prof.dr.Philip Scheltens van de VU verteld, dat hij een medicatie voorschreef, waarvan bekend was dat het bij sommige patiënten nog wel eens wat vertragend zou kunnen werken.
Een bijverschijnsel was dat de ene patiënt zich de darmen uit zijn lijf kotste, de ander, zoals mijn vrouw had nergens last van.
Inmiddels zijn we 14 jaren verder, maar ik heb al die jaren niet gehoord dat het wondermiddel al gevonden is.
Of je moet zeggen dat door het vele jaren gebruik door mijn vrouw, wij woonden indertijd in Frankrijk en daar deed/doet men niet zo moeilijk met medicijnen, mijn vrouw nog leeft. ( Gemiddeld leeft een patiënt na diagnose nog 8 jaar.)
Ik ( leek) denk eerder dat mijn vrouw erfelijk behept is via haar vaders lijn en de sterke constitutie van haar moeder heeft. Die is tenslotte 102 jaar geworden.
Mijn mening is tot op heden dat of je nu door de kat of de hond gebeten wordt.
Sterkte.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor frans 50 » 01 Oktober 2017

Beste fortuna,

Bij het Vumc Alzheimer centrum in Amsterdam zijn sinds kort gestart met thuis bezoek.
Daar word ook diverse testen gedaan.
Het ontlast het reizen, en in eigen en vertrouwde omgeving zorg voor meer rust.
Alles word netjes in overleg afgesproken data en tijd.

Voor zo ver ik weet, moet je nog een lange tijd wachten het zijn 4 bezoeken en dan volg er overleg intern in het VUMC in amsterdam. Daarna volg een gesprek met de neuroloog, eventueel ook nog een CT scan indien nodig.

Daarna kunnen en zullen ze je uiteindelijk de juiste verwachte Type dementie en vorm vertellen.
hoop je hiermee de stappen wat duidelijker te hebben kunnen uitgelegd.

waarom duurt het zo lang, omdat vooral in het eerste jaar nog heel veel onduidelijk is en niet goed meetbaar.
pas na een goed jaar valt alles op de juiste plek, en dan kan ook de juiste medicijnen en eventuele andere stappen en adviezen besproken worden.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie