Er niet mee om kunnen gaan.

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Er niet mee om kunnen gaan.

Berichtdoor corinnejaspers » 02 Oktober 2017

Als mens faal ik, de afgelopen 3,5 jaar hebben hun tol geëist. Mijn moeder dochter relatie is nooit gemakkelijk geweest. Afgelopen april is mijn vader overleden en is het zichtbaarder dan ooit hoe het korte termijns geheugen van mijn moeder zoek is en wij als dochters dag en nacht verwacht worden om klaar te staan. Is er ook een cursus die ik kan volgen om hier mee om te gaan, elke dag ben ik gespannen als de telefoon weer gaat, ik wordt verdrietig en boos op mezelf en de meest eenvoudige dingen kan ze niet meer. Ze ontkent alles, wil zelfstandig blijven wonen en doet een voortdurend beroep op ons. Mijn zussen heb ik aangegeven dat ik afstand neem omdat ik elke dag moet huilen en gespannen van de situatie wordt.
corinnejaspers

Geboortejaar:
1970
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 02 Oktober 2017

Dag Corinne,

Het feit dat je je hier op het Forum hebt gemeld luidt dag 1 van je cursus 'omgaan met een dementerende' in.
1.Begin te snappen dat je moeder de dementie is overkomen. Het is letterlijk niet haar keuze.
2.Besef dat momenteel haar kinderen haar enige houvast zijn. Welke vorm van Dementie heeft je moeder en is dit
vastgesteld? Als het Alzheimer is ( de meest voorkomende vorm) dan verdwijnt het korte geheugen het eerst.
3.Ga met je zussen om tafel zitten en maak een plan, zodat de zorg niet op een persoon neer komt.
Iedereen moet zich aan de afspraken houden. Weglopen is de slechtste vorm van zorg.
4.Regel via de huisarts een Casemanager, die jullie kan begeleiden in dit moeilijke traject.
5. Bespreek met de Casemanager of een dagopvang mogelijk is. (1-2-3-4 dagen in de week.) Advies begin niet te vroeg.

Ik adviseer jullie kinderen dit vanuit mijn ervaring met de dementie van mijn vrouw.
14 jaar geleden werd bij mijn vrouw Alzheimer vastgesteld en ik heb haar ruim 9 jaar thuis kunnen begeleiden.
Toen mijn vrouw een onbeheersbare dag/nachtstoornis kreeg stortte ik in en onze Casemanager haalde er een Geriater bij.
Binnen een week was mijn vrouw opgenomen, mijn herstel heeft een jaar geduurd.
Komende Kerst zit mijn vrouw inmiddels al weer 4 jaar in een Verpleeginrichting.
De eerste twee jaar bezocht ik haar dagelijks 's morgens en 's middags, totdat ik bemerkte dat ik weer ging instorten.
Toen heb ik besloten om alleen nog maar 's morgens te gaan en dat lukt mij tot op heden nog prima.
Als ik kom wordt ik enthousiast begroet, ik zoek haar breiwerkje op , verzorg voor haar en haar lotgenoten wat koffie
zet een c.d.tje op en ga naast haar zitten puzzelen. Indien nodig geef ik ook aandacht aan de andere patiënten.
Tussen de middag vertrek ik na te hebben geholpen met de broodmaaltijd.
Dit is n.l. niet door èèn aanwezige verzorgende te doen, want van de 9 cliënten zitten/liggen er 2 cliënten op hun kamer
en van de overgebleven cliënten moet de meerderheid geholpen worden met het snijden en beleggen van het brood
en soms ook met het eten zelf. Te zelfder tijd gaat de medicijnkar rond en moet de enige aanwezige verzorgster ook zelf nog even eten.

Ik heb in het verleden nog al eens geadviseerd om niet meer op een telefoontje in te gaan. Spreek eventueel af dat je alleen op een bepaald moment gebeld kunt worden, want je moet ook nog werken/boodschappen doen/etc/etc.
In het verpleeghuis waar mijn vrouw is hebben de cliènten geen telefoon. En in de afgelopen 4 jaar heb ik nooit gemerkt dat men er naar vroeg.

Je moeder is kennelijk in de fase van ontkenning, dat is een gevolg van haar onrust. Ze merkt dat ze de grip op haar leven verliest. Confronteer haar niet met haar vergeetachtigheid, praat nooit met anderen over haar waar ze bij is, want deze patiënten horen vooral in het begin meer dan je denkt.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar voorlopig zijn dit de belangrijkste adviezen die ik je kan meegeven.
Het dementieproces is slopend. Ik hoop dat jullie een goede Casemanager treffen, bespreek het proces regelmatig.

Veel sterkte en je bent welkom op het Forum.

Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man