mantelzorg en stress door onbegrip

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

mantelzorg en stress door onbegrip

Berichtdoor Nanzz van Vliet, coach voor mantelzorgers » 13 Oktober 2017

Als mantelzorgcoach kom ik zoveel stress en onbegrip tegen. Vanaf een afstandje denk ik soms, zou dementie in het spel zijn? In mijn werk als activiteitenbegeleider in de psychiatrie, langdurige zorg, zag ik soms gedrag, wat een dwingend karakter kreeg. Dan dacht ik ook, is dit nou de psychiatrische beperking om komt dementie om de hoek kijken.

Om beter zicht te krijgen op gedragsverandering en om te leren van ervaringen van anderen wil ik graag lid zijn van deze groep. Mijn ouders zijn op leeftijd en mocht het zich voordoen, wil ik ook graag weten, hoe ik het best kan handelen.

Met vriendelijk groet,
Nanzz van Vliet coach voor mantelzorgers
Nanzz van Vliet, coach voor mantelzorgers

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 13 Oktober 2017

Dag Nanzz,

Begrijp ik het goed en ontmoet je veel stress en onbegrip bij de Mantelzorgers ?
Stress en onbegrip bij de patiënten herken ik wel, maar niet bij de mantelzorgers.
Die zijn meestal opgelucht dat de zorg uit hun handen wordt genomen.
Stress en onbegrip kom ik wel bij de patiënten tegen.

Dementie is een langzaam sluipend kwaad, wat de mens overkomt.
Het is een hersenziekte waar nog geen medicijn of behandeling voor handen is.
En uiteindelijk, meestal door complicaties (b.v. longontsteking) ,de dood ten gevolge heeft.
Een alzheimer patiënt leeft gemiddeld nog 8 jaar nà het vonnis.
Mijn vrouw is dagelijks bezig om dit gemiddelde op te vijzelen, want bij haar werd 14 jaar geleden Alzheimer vastgesteld.
Welkom bij de club.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Evelien84 » 15 Oktober 2017

Hallo Nanzz,
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Stress komt zeker voor bij mantelzorgers, maar denk je dan aan dementie of een psychiatrische ziekte? Beetje rare redenatie.
Mantelzorger zijn is per definitie stressvol, maar ook heel mooi om te doen en je groeit er ook als mens door. Onbegrip in de omgeving komt ook voor en het is een kunst om anderen (familie, vrienden, collega's, baas) bewust te maken van je belasting als mantelzorger zodat ze meer tot steun zijn.
Groet Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Rozinha » 15 Oktober 2017

Dag Nanzz,

Eerlijk gezegd begrijp ik je boodschap/vraag niet. Jij bent een professionele mantelzorgcoach en daarvoor opgeleid/getraind, neem ik aan? En je vraagt ons om ervaringen ... Ik neem toch aan dat jij die dagelijks opdoet in je werk.
Ik sluit me aan bij Evelien, zeker waar het gaat om transparantie naar je omgeving over hoe zwaar die zorg is.

Ik ben benieuwd naar duidelijkheid over je vraag.

Vriendelijke groet, Rozinha
Rozinha

Geboortejaar:
1949
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor frans 50 » 16 Oktober 2017

Deels begrijp ik het wel, omdat het nu dichter bij komt.

Het word nu persoonlijker, en niet als werk.
Bijzonder dat je al vooruit wil denken dat als je ouders eventueel toch ook de ziekte van alzheimer zouden krijgen dat je al de stappen en mogelijkheden wil weten.

blijf mee lezen, en je ervaringen of je vragen stellen.
ook al ben je een professional in je vak, als het dichterbij komt dan is het anders ook van uit je hart.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Nanzz van Vliet, coach voor mantelzorgers » 20 April 2018

bedankt voor de reacties. Ik bedoelde stress bij de mantelzorgers en dementie bij de verzorgden. Het is niet mijn taak om dementie vast te stellen. Wel kan ik als ik vermoed dat er dementie in het spel is bij de verzorgde de mantelzorger vragen om dat te onderzoeken.

Ik ben opgeleid als coach. Of eigenlijk muziektherapeut. Wat ik doe is de stress verminderen door te helpen met keuzes maken. Inderdaad komt het nu dichterbij omdat ik mantelzorg voor mijn ouders. Maar ik ben ook mantelzorger voor onze pleegzoon geweest, 2 jaar. Daar hadden we veel stress van. Voor mij was het fijn om technieken als coach op mezelf in te zetten.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Nanzz van Vliet, coach voor mantelzorgers

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger