Als je het niet goed kan doen in de ogen van een familielid

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Als je het niet goed kan doen in de ogen van een familielid

Berichtdoor Hendrika73 » 08 November 2017

Hallo

Ik ben Hendrika, ik ben hier lid geworden omdat ik als schoondochter problemen heb met een familielid die niet kan en wil zien dat haar moeder achteruit gaat. Ze laat de rest van de familie haast niet toe, deelt geen informatie en draait beslissingen terug die haar broers nemen omdat ze het allemaal wel zelf kan.
Ik ben totaal op, wij ( mijn man en ikzelf ) en zijn broers mogen opdraven als zij er niet kan zijn en er een arts nodig is maar daarna neemt zij de touwtjes weer in handen en duwt ons aan de kant.

Ik kende de verhalen van kinderen die het niet kunnen zien, we hebben op dit moment de thuishulp achter ons staan maar in haar ogen kan zelfs de thuishulp het niet goed doen.

Ik heb al ge googled maar ik vind alleen artikelen waar mantelzorgers blij zijn dat ze ontlast worden.
Wij en zij wonen dicht bij en we zullen het toch samen moeten doen.

Wie heeft hier ervaring mee
Hendrika73

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 08 November 2017

Dag Hendrika,

Bespreek dit probleem met de huisarts van je moeder.
Misschien kan hij/zij een doorbraak forceren.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Hendrika73 » 08 November 2017

We hebben het al bij de thuiszorg aangegeven, ik ga niet zomaar met de huisarts praten, het ligt allemaal heel gevoelig.
Ik heb zoiets ooit al eens mis zien gaan, bij iemand die niet om kon gaan met het feit dat er over gepraat was.
Ze zal dat alleen maar als meer bedreiging zien.
Hendrika73

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 08 November 2017

Wat is dit voor een flauwe kul?
Waarom ga je niet met de huisarts spreken?
Wees er wat meer open over.
Je vraagt om advies en sluit het dan weer.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Hendrika73 » 09 November 2017

Als ik als schoondochter met de huisarts van mijn schoonmoeder ga praten zal mijn schoonzus en haar broers dit als bedreigd ervaren .
Dat wil ik voorkomen.
Ik vind dat je nog al kort door de bocht reageert, erg jammer
Hendrika73

Geboortejaar:
1973
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 09 November 2017

Goede morgen,

Ik vind dat je om de hete brij draait, ga een open gesprek aan, geef aan waar voor jou/jullie de schoen wringt en probeer
op deze manier tot een oplossing te komen, via de huisarts schakel je een vertrouwenspersoon in.
Dit is mijn manier om tot een oplossing te komen, het is je goed recht om er anders over te denken.

Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor frans 50 » 09 November 2017

De meesten van ons gaan het liefst problemen uit de weg.
We zijn conflict vermijdend en houden liever onze mond, dan dat er een heftige discussie oplaait.
Dit kan tijdelijk een oplossing zijn, maar uiteindelijk heb je er niets aan.

Mijn "advies", je denkt of mijdt waarschijnlijk de moeilijke situaties, of je wil er liever niet denken.

Als je een moeilijke situatie meemaakt, probeer je jezelf constant te overtuigen dat het wel oké is omdat…
Of... je probeert de situatie te ontwijken.

Je stelt dingen uit, of gaat iets anders doen als je tegen iets moeilijks aanloopt....
zoals bijvoorbeeld: het betalen van je rekeningen, je belastingaangifte doen of lastige mails beantwoorden.

Ook zou je het liefst willen wegrennen van alles waar we als mens niet comfortabel bij voelen.
Dit is een prima tijdelijke strategie.
Want dan hoef je even niet aan het conflict of probleem te denken.
Maar het veroorzaakt wel een klote gevoel door het niet onder ogen willen zien.

We zoeken als mens dan afleiding en confronteren anderen liever niet met wat ons dwars zit.
En voorkomend logische reactie is dat we dan er voor zorgen dat we altijd druk of niet bereikbaar zijn.

Terwijl we uiteindelijk toch echt.... de confrontatie aan zal moeten gaan.

Doe je dat niet, dan zal de lastige situatie waarschijnlijk nóg lastiger worden door het uitstel-gedrag.
En hopelijk ontstaat er meer begrip.., en waarschijnlijk ook een oplossing wat het ongemakkelijke gevoel weg zal nemen en je zorg beter word begrepen.

Uiteindelijk lost het niet al je problemen op,
maar het zal je wel bewuster maken van het probleem.

resumé: Leo vertaald bijna het zelfde, kort door de bocht maar ik wel met de zelfde intentie.
veel succes met wat je gaat ondernemen, en laat nog wat van je horen.
want ik geloof wel dat je intentie goed is.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie