verpleeghuis kiezen

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

verpleeghuis kiezen

Berichtdoor Pien 1961 » 12 November 2017

Beste allemaal,

Ik ben een tijdje niet aktief geweest op het forum omdat mijn moeder in juli een zorg aupair kreeg via Global Care (Zuster in Huis). Geweldige meid, kosten volledig vergoed vanuit het PGB van mijn moeder (indicatie VV05). Omstandigheden zijn veranderd. Vader is ziek geworden (darmkanker) en we weten niet of hij nog thuis komt. Moeder is opgenomen in verpleeghuis, want zorg aupair is teruggegaan naar haar geboorteland. En moeder kan niet alleen thuis zijn. Ze zit nu in verpleeghuis in Hoofddorp, waar ze zeer goed verzorgd wordt.
Toen mijn vader nog gezond was, ging het prima thuis met de zorg aupair. Mijn vader was er om mijn moeder gezelschap te houden als de zorg aupair vrij was of in haar kamer. En kon inspringen als ze in de war raakte (vaak tegen de avond, Sundowners Syndroom). Dus kortom, al zou er een nieuwe zorg aupair komen, mijn vader moet aanwezig zijn als stabiele factor thuis. En dat is onzeker.

Ik ben dus al op de zaken vooruit aan het lopen en op zoek naar een goed verpleeghuis voor mijn moeder. Wij wonen in Amstelveen en veel tehuizen hier hebben kleinschalig wonen. Ik heb al heel wat tehuizen gezien. En het klinkt allemaal erg knus, dat kleinschalig wonen, maar in feite komt het erop neer (is mijn ervaring, dus heel persoonlijk) dat een aantal mensen in een huiskamer bij elkaar zitten en enorm weinig bewegingsvrijheid hebben. Mijn moeder heeft veel bewegingsdrang en zou gek worden in zo'n kleine setting. Waar ze nu zit is het groot en ze kan alle kanten op, maar het is onpraktisch qua bezoeken, want behoorlijk uit de buurt. Ik weet van verpleeghuis Hogewey in Weesp dat het zeer goed aangeschreven staat, het is een heel dorp voor dementerende mensen. Maar het is ver voor mij en ik ben de enige mantelzorger, dus kan er niet vaak op bezoek. Er zijn huizen op fietsafstand van mijn huis en dan zou ik heel vaak op bezoek kunnen komen. Maar de een heeft geen tuin (in hoeverre is een tuin belangrijk bij gevorderde dementie?) maar heeft wel groepswonen en is dichtbij, de ander heeft alleen kleinschalig wonen. Ik heb mijn moeder in de zomer, ondanks de aanwezigheid van de zorg aupair ingeschreven op de wachtlijst, vond ik wel zo veilig.

Mijn vader zit in een ander verpleeghuis. Hij moet daar aansterken (ernstige hoofdwond opgelopen een week geleden na val in gang thuis). Dus ik moet veel ballen in de lucht houden en heen en weer tussen mijn ouders om ze te bezoeken.

Mocht mijn vader nog een goede prognose hebben, maar niet terug kunnen naar huis, dan zou ik ze graag samen ergens laten wonen. Maar omdat ze verschillende indicaties hebben (VV5 en aanvraag ZZP6 voor vader wordt in gang gezet), wordt dat lastig, schijnt. Ik wil voor allebei het beste. Maar het is puzzelen en jongleren.

Wie herkent dit en weet raad?

Hartelijke groet,
Pien
Pien 1961

Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor frans 50 » 20 November 2017

kiezen van en verpleeghuis omdat de omstandigheden veranderen.

Op dit moment is voor mij, ons, het moment gekomen omtrent het intern gaan wonen in het verpleeghuis.
Ik bezoek alle dagen al de dagbehandeling van maandag tot en met vrijdag.

Het alleen thuis zijn lukt nog deels, maar.... de Alzheimer is elke dag anders.
Ook het korte termijn is zo duidelijk en soms weer onduidelijk aanwezig.
Het uiterlijk van jezelf als persoon verandert NIET mee.
In deze fase ben en word ik steeds stiller, en kan gesprekken niet meer goed volgen - begrijpen - vertalen.
De nachtelijke onrust van mijn spieren en gewrichten doen dan ook nog mee.

Afgelopen weekend heb ik aangegeven dat ik er klaar voor ben om in het nieuwe jaar de gesprekken en definitieve moment te gaan vast leggen. Ook het verpleeghuis gaat intern met de betrekkende leiding een plan van aanpak maken.
Voor Renate mijn vrouw, is het nog heel moeilijk om die stap te accepteren van uit het hart.
Maar ziet ook wel dat het moment genomen moet worden.

"Er is verder aan mij niets te zien,
ik loop en leef en lach als ooit tevoren...
Maar toch ben ik toch zo ontzettend anders, en ben een gedeelte van me zelf verloren.

De leegte kan geen mens vernemen...
De tranen die onzichtbaar stromen worden gelukkig niet gezien.

Gelukkig ben ik nog steeds de zelfde, maar toch anders...
De herinneringen komen soms stiekem uit mijn ogen en over mijn wangen rollen".
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 30 November 2017

Hoi Pien,

ken je dementie.nl al? daar hebben we ook artikelen die gaan over het kiezen van een geschikt verpleeghuis. kijk hier eens: https://dementie.nl/verpleeghuiszorg/ee ... uis-vinden

En Frans; wat knap hoe je over jezelf kunt schrijven. Met die prachtige dichtregels. Ik ben en blijf van je onder de indruk. Veel sterkte met het nadenken over de toekomst.

Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man