kookplaat-gaskraan met slot

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

kookplaat-gaskraan met slot

Berichtdoor Dorine » 22 November 2017

We overwegen mijn vaders gaskookplaat te beveiligen met een gaskraan met slot (door sleutel te bedienen). Installatie kost rond de € 180. Wie heeft hier ervaring mee? Accepteert/onthoudt uw ouder dat het gas afgesloten is, of probeert hij/zij keer op keer een pit aan te steken met alle frustratie van dien? Het alternatief is weghalen.
Dorine

Geboortejaar:
1957
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor frans 50 » 24 November 2017

bijzondere vraag,
wat zijn de alternatieven, eigenlijk niet elektrisch kookplaat levert ook de zelfde problemen op.

Ik hoop dat er alsnog alternatieven worden aangebracht.
een tafeltje dekje of thuisbezorginstelling zal haast de enige optie zijn.

Koffie zet apparaten als bijvoorbeeld Senseo zijn eenvoudige apparaten die zelf stoppen.
dank je wel voor je vraag het is wel iets wat je snel vergeet of niet aan denkt wat de gevolgen kunnen zijn....
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor loek » 25 November 2017

Dag Dorine,
Toen mijn moeder een aantal keer het gas aan had laten staan , hebben wij het resoluut afgesloten.
De waterkoker kon ze nog wel bedienen (die slaat vanzelf af...zo kon ze wel thee en koffie zetten), en zo ook de magnetron . Ik had op de magnetron in heel simpele bewoordingen stap voor stap beschreven hoe ze moest handelen. dat is een tijdje goed gegaan.
De warme maaltijden liet ik 1 x per week komen van "Appetito". Die brengen landelijk diepvries maaltijden rond die je dan zelf in de magnetron kunt opwarmen. Je hebt dus wel een diepvries(je) en een magnetron nodig.
Die maaltijden zijn redelijk gezond en mijn moeder vond ze echt lekker, veel keuze ook. Ook maakte ik zelf een aantal keer per week een maaltijdje voor haar; wat ik dan snel naar haar toe bracht ( of wij aten daar ook) .
Ik vond het toen best een hele stap om het gas af te sluiten, maar veiligheid boven alles. Dus je beweegt mee ....je past je steeds aan....en je zoekt oplossingen en mogelijkheden.
Sterkte ,
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw