Feestdagen komen eraan: hoe ga je hiermee om?

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Feestdagen komen eraan: hoe ga je hiermee om?

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 30 November 2017

Het is morgen alweer 1 december. De feestdagen komen eraan. Hoe ga je hiermee om, en hoe ga je hier samen met je naaste met dementie mee om? Betrek je hem/haar erbij, of is de drukte juist teveel? Of zorg je juist dat het gezelschap klein blijft? En hoe houd je het zelf leuk?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Lees ook onze tips en verhalen op dementie.nl:
- https://dementie.nl/tien-tips-voor-feestdagen
- https://dementie.nl/tips-voor-cadeaus
- https://dementie.nl/activiteiten/kerst- ... gewoon-bij

Groeten,
Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 15 December 2017

Dag Rob,

We houden het klein, dit omdat mijn vader zich fijner voelt in een kleine groep. Hij woont in een verpleeghuis, weet niet meer wie we zijn, maar geniet wel van persoonlijke aandacht, een goede sfeer en gezelligheid. Hij kan dit niet meer zeggen, maar we merken het aan hem, hij wordt dan rustig en ziet er tevreden uit. We bezoeken hem in kleine groepjes tijdens de feestdagen, dat proberen we onderling zo goed mogelijk af te stemmen.
De Kerstversieringen, wie zal het zeggen of ze bewust waargenomen worden. Wat ze in ieder geval wel doen, is het personeel, familie en cliënten met elkaar in gesprek brengen en dat levert nu al een gezellige sfeer op.
De voorgaande jaren konden de Kerstactiviteiten nog weleens verkeerd uitvallen: Kerstdiners georganiseerd door het tehuis, bleken vaak te druk, waardoor mijn vader niets wilde eten, alleen maar wegwilde en onrustig werd.
Hopelijk lukt het dit jaar beter, in ieder geval proberen we een rustig plekje te vinden. We zijn erbij als familie omdat het toch heel bijzonder is.
Voor alle mensen hier op het forum een rustige en gezellige tijd gewenst met uw naaste.
Groet,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor loek » 15 December 2017

In het tehuis van mijn moeder wordt het Kerstdiner in de woning zelf gekookt. Een paar weken geleden vroeg de verzorgende "wat vinden jullie nou eens lekker om te eten met Kerstmis...."? Dat was een leuke opening voor een gesprek, en er kwamen lekkere suggesties ! Die ze ook daadwerkelijk gaan krijgen.
Natuurlijk zal ook de tafel feestelijk gedekt worden.
Op Kerst avond ( 24 dec.) heb ik (zei de gek) een borrel georganiseerd, in de namiddag in het restaurant beneden.
Niet te lang , zomaar een paar uurtjes, alleen voor onze eigen 8 bewoners en hun familie.
Wij bekostigen dit zelf als familie leden. En wat zo leuk is , er is veel animo van de familie...iedereen doet mee en is
enthousiast. Dit wordt in het najaar op de familieavond al besproken met elkaar.
Wat zullen we doen met de feestdagen ?
Verder blijven de bewoners van onze woning allemaal gewoon thuis. De tijd van ophalen en bij de kinderen eten, is helaas voorbij.
Ik ga er 1e kerstdag 's ochtends wel naar toe om appel compote en stoof peertjes voor ze te maken ( verzoek nummer van de bewoners).
Ik denk toch dat je het thuis (in het tehuis) gezellig voor ze moet maken, en er vooral niet teveel heisa omheen
moet zijn. De Kerstboom, de (nep) kaarsjes, de kerststukjes e.d. worden over het algemeen gewaardeerd.
En verder is het zoals het hele jaar.....mee deinen op de golven.....het is wat het is, en dat is goed !
Ik wens jullie gezellige en vooral relaxte feestdagen toe, en voor 2018...alle alle goeds !
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw

Berichtdoor frans 50 » 15 December 2017

Deze kerst is en heeft voor ons een grotere impact als voorheen.
Omdat de opnamen voor interne plek in het verpleeghuis heel dicht bij komt.

Begin van het nieuwe jaar gaan we de stap maken. Ik heb al veel stappen gemaakt en besluiten genomen, ook om mijn naaste te beschermen dat ze achteraf het gevoel niet zullen krijgen van heb Ik dat wel goed gedaan.
Het is mijn keus, en mijn besluit.

Deze stap heeft natuurlijk al vele discussies, verdriet, en alternatieven oplossingen voorbij zien gaan.
Maar het hart zegt en kiest uiteindelijk toch wat je niet zou willen..

Dus deze feestdagen zijn anders, het gevoel de impact, het verdriet speelt duidelijk mee. Tussen de voorbereiding gesprekken door voel en hoor en begrijp ik donders goed dat dit wel mijn laatste "begrijpende" kerst en nieuwjaar kan zijn.

Nu ook mijn spraakverlies duidelijk zichtbaar is geworden, merk ik dat die combinatie met de achteruitgang dat iedereen wat extra wil doen, of wat wil organiseren. Natuurlijk met de gedachte dit zal wel eens de "laatste" kunnen zijn.

Daaruit heeft de familie en vrienden de behoefte om langs te komen dus het advies en regels zullen we dan maar vergeten. Die mooie momenten van samen zijn laat ik maar over me heen komen. Uiteindelijk maken die momenten de herinneringen waardevol over de liefde en vriendschap.

Ik las eens het volgende: "De mooiste plek op deze wereld is de plek waar ik met jullie ben, want jullie zijn de liefst -allerliefste die ik ken"
fijne feestdagen, momenten en herinneringen.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 15 December 2017

Dag Frans,

Ja, deze feestdagen moeten voor jou en je familie hele bijzondere worden. Je familie is er voor je dat is duidelijk en zal er ook voor je zijn in het nieuwe jaar.
Je hebt ons deelgenoot gemaakt van wat de ziekte met iemand doet en nog steeds kun je dat op papier prima verwoorden. Je laatste regel is precies zoals het voelt en maakt duidelijk wat belangrijk is in het leven. Hele fijne dagen gewenst en laat weer van je horen. Hartelijke groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor josha » 16 December 2017

Dag Frans

Je bent zo`n kanjer zoals jij het verwoord, het is zo vol liefde en begrip wat je vertelt. Het zal inderdaad een hele bijzondere kerst voor je/ jullie worden. Het zal intens zijn met verdriet en intimiteit en ook een glimlach, vreugde om ze allemaal om je heen te hebben, een geluksgevoel en ook wat weemoed.Laat het er allemaal maar zijn!

Ik wens jou en je familie hele fijne dagen toe.

Lieve groet
Josha
josha

Geboortejaar:
1946
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie