Voorstellen Rika

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Voorstellen Rika

Berichtdoor Rika » 13 December 2017

Mijn naam is Rika en ben gehuwd. Mijn partner is 80 jaar en zijn vergeetachtigheid neemt steeds meer toe. Vorige maand bij de huisarts geweest en die zij ja dat is passend bij zijn leeftijd. Zolang er zich nog geen problemen voordoen hoeven we nog niets te doen. Achteraf ben ik het daar niet mee eens. Er doen zich geen problemen voor omdat ik zorg dat zij zich niet voordoen. Dit is waarschijnlijk ook dat anderen zeggen; 'ik merk er niets van'. Op mijn verzoek heeft de doktersassistent vorige week een testje gedaan en morgenochtend hebben wij hierover een gesprek met onze huisarts. ik wil voorstellen dat hij verder onderzocht gaat worden en mijn man wil dat ook, ongeacht de uitslag. Ik kom in een bekende wereld terecht maar nu vanuit een andere rol. Eerder als hulpverlener en nu die van echtgenote van iemand die vergeetachtig is.
Rika

Geboortejaar:
1962
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 13 December 2017

Dag Rika,

Wat beoog je met een onderzoek?
Je man denkt ws wat kan het mij schelen, mogelijk is het ouderdomsvergeetachtigheid of misschien ben ik
wel een beetje aan het dementeren zoals de ha zegt, hoort ook een beetje bij de leeftijd.
Mijn vrouw was 65 jaar toen daar de verschijnselen zich begonnen te manifesteren.
In overleg met mijn vrouw hebben wij wel een onderzoek gestart en het resultaat was Alzheimer.
Waarom hebben wij dat onderzoek gestart, wel wij woonden in Frankrijk en mijn vrouw sprak veel beter het Frans dan ik.
Ik heb toen maatregelen genomen om weer naar Nederland terug te keren en dat lukte na 7 jaar!
Wij zijn inmiddels ruim 14 jaar verder en mijn vrouw woont inmiddels al weer 4 jaar in een verpleeghuis.
Waarom schrijf ik je dit? Wel nu kom ik weer terug op mijn eerder gestelde vraag. Waarom nu onderzoek.
De situatie zoals jij omschrijft is nog rustig. Stel jullie gaan het onderzoekproject in.Wat maakt het voor verschil als je hoort dat het Dementie is. Niets. Want er bestaan geen middelen om het dementie verloop te stoppen. Laat staan te verslaan.
Ik vind het derhalve een heel goed advies van jullie huisarts. Dat jij alle foutjes opvangt, fantastisch want als je officieel een vonnis hoort blijft alles bij hetzelfde.
Koop een agenda voor het nieuwe jaar en noteer de foutjes. Op die manier heb je gegevens voor de huisarts hoe e..e.a. verloopt.
Verder geniet zoveel mogelijk van elkaar en haal de spanning een beetje weg. Het maakt het alleen maar
vervelend.
En dat de buiten wereld steeds zegt dat het allemaal nogal mee valt, bereid je je daar maar op voor. Want
die ouwe kerels kunnen naar de bezoekers toe zich perfect verkopen maar als de visite weg is,
zakt hij ineen en reageert zich op zijn naaste af.
Sterkte en groet van een ouwe kerel (82) die deze situatie al14 jaar mee beleefd.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Rika » 16 December 2017

Hallo Leo,

Bedankt voor je reactie.

Voor ons zelf is het van belang om duidelijk te hebben waar vergeetachtigheid vandaan komt. Voor het zelfde geld is er sprake van iets anders dan dementie en is het wel te verhelpen. Als het wel dementie is weten we waar we aan toe zijn en kunnen we genieten van het moment en hopen dat het stabiel blijft. Maar mijn ervaring is dat het ook heel snel kan gaan. Dat hebben we gezien bij mijn man zijn vader. Huisarts heeft inmiddels wel een verwijzing gedaan naar de geheugenpoli. Volgende week hebben we een eerste telefonische afspraak
Rika

Geboortejaar:
1962
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Partner heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 16 December 2017

Dag Rika,

Ik ben het met u eens dat het goed is te weten wat er scheelt. Een partner weet als eerste dat er iets niet klopt, maar probeert dat uit respect voor haar/zijn naaste vaak zo lang mogelijk te verhullen, waardoor kinderen of familie er niets van merken. Dit is vaak een zware belasting. Ik begrijp Leo ook, maar iedere situatie is anders en de partner voelt dat het beste aan.
Met een diagnose kan men tenminste leren omgaan met de situatie en de toekomst. Ook kunnen familieleden eraan wennen. Dementie kan lang duren, maar ook heel snel gaan, u noemde het zelf al. Uw man staat welwillend tegenover het onderzoek en dat is prettig, samen kunt u er dan aan werken. Vaak horen we hier op het forum het tegenovergestelde.
Natuurlijk is het te hopen dat de uitslag zal meevallen, maar in geval van dementie kunt u nu nog samen plannen maken.
Ik wens u en uw man heel veel sterkte met het onderzoek en goeie feestdagen samen. Hartelijke groet.
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor loek » 17 December 2017

Dag Rika,
Heel vervelend deze situatie, ik begrijp dat het voor jullie allebei moeilijk is.
Een goede tip van Leo om de spanning er wat af te (proberen te ) halen. Probeer het gezellig te houden,
zonder discussies en onrust. Een diagnose is echter wel belangrijk voor de verdere hulpvraag.
Ben je nog bij de huisarts geweest ? En heb je de uitslag van hem gekregen aangaande de eerder gedane test ?
N.a.v. die uitslag zal de huisarts je wel of niet doorsturen. Laat je ons weten hoe het nu verder gaat ?
Loek.
loek

Geboortejaar:
1960
Geslacht:
Vrouw