Dementerende moeder en schoonmoeder

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Dementerende moeder en schoonmoeder

Berichtdoor Valtnietmee » 07 Januari 2018

Mijn naam is Paula, mijn moeder is dementerend en 96 jaar oud.
Zij woont vrijwel zelfstandig met thuiszorg, ze willen haar zolang mogelijk daar nog houden anders zou ze totaal in de war kunnen raken en dan zou het einde verhaal kunnen zijn.
Mijn moeilijkheid in de omgang met haar is haar betweterigheid, en bazigheid.
Je kunt denken ach ze weet het niet meer zo goed, maar ook daar hou ik rekening mee.
Een gesprek voeren wordt door haar dwingende betweterigheid voor mij bijna onmogelijkheid gemaakt.
Volgens haar weet ik het dan niet meer, het wekt bij mij ondanks ik weet dat ze er niets aankan doen boosheid op en moet mij iedere week weer inhouden om niet boos te worden om de goede vrede te behouden. Ik kreeg advies haar korter te bezoeken en dat doe ik nu ook ik zit nu op anderhalf uur, kost mij een beetje moeite vind dat zielig, maar ze heeft toch niet meer dat tijdsbesef.
Ik lees op dit forum veel terug wat heel herkenbaar is.
Ik heb mij door de jaren heen ontworsteld aan haar bazigheid, maar nu is zij dementerend en nu kom ik in een best wel moeilijke omgang. Heeft iemand nog tips .
Valtnietmee

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 07 Januari 2018

Dag Paula,

Tsja Paula, je legt ons een voor jou levenslang proces voor, van een bazige moeder en een dochter die niet anders weet. Ik vind dat je e.e.a. heel eerlijk verwoordt.
Inmiddels is je moeder de dementie overkomen en kom jij als kind meer voor jezelf op. Dat werd ook tijd zou ik ook willen zeggen.
Ik zou je willen adviseren om nog meer het heft in handen te nemen. Voor jezelf hè.
Bijvoorbeeld, jij neemt de BESLISSING om vanaf morgen slechts maar een kwartier naar je moeder te gaan.
Dat is een besluit dat jij, voor jezelf neemt, je moeder heeft toch niet meer zo'n tijd besef, zoals jezelf constateert. Inderdaad je hebt gelijk een dementerende ervaart de situatie vaak heel anders dan jijzelf.
Na verloop van tijd BESLUIT jij om eventueel weer wat langer te blijven, maar alleen als jij het wil en aan kan
En misschien ook wel niet. Dat bepaal jij en alleen jij. Daar is niets zieligs aan, want het kan maar zo zijn dat als je de deur uitloopt je moeder jou alweer vergeten is. Dat is namelijk ook de realiteit. Dit is het moment om je aan je moeder te ontworstelen. Jij hebt nog een heel leven te gaan en voor haar gaat het verval gewoon door. Keihard? Maar wel de realiteit.
Daar is niets zieligs aan, want het kan maar zo zijn dat als je de deur uit loopt je moeder jou alweer vergeten is. Dat is namelijk ook vaak de realiteit.
Sterkte en laat je niet ompraten, dit is een keerpunt voor jezelf.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man

Berichtdoor Rob (Alzheimer Nederland) » 08 Januari 2018

Beste Paula,

Wat moeilijk dat door de dementie deze kant van je moeder versterkt wordt. En je nu door deze ziekte in de rol van mantelzorger komt, waarbij zij steeds afhankelijker wordt. Is er bij jullie ook een casemanager? Wellicht kun je dit ook met hem/haar bespreken. Ook Leo geeft goede adviezen, om zelf meer de regie te nemen en jezelf hierin niet te vergeten.

Daarnaast wil ik je ook graag wijzen op onze online training in het omgaan met veranderend gedrag: https://dementie.nl/online-training
Daarin krijg je tips en advies bij het omgaan met onder andere agressief, achterdochtig en afhankelijk gedrag. Wellicht vind je hier ook nog ondersteuning/tips in.

Veel succes! Hopelijk vind je hier op het forum en op dementie.nl steun in je proces.
Groeten Rob
Rob (Alzheimer Nederland)
Site Admin

Geboortejaar:
1981
Geslacht:
Man

Berichtdoor Valtnietmee » 09 Januari 2018

Bedankt Rob en Leo voor het meedenken in de relatie tot mijn moeder.
Ik ga proberen korter te gaan, maar omdat ik haar maar 1 keer per week bezoek is een kwartier best wel kort omdat ze ook voldoende moet drinken. Maar ik ga proberen met 1 uur. Daarbij komt dat zussen proberen mij taken in mijn schoenen te schuiven maar daar ga ik niet meer in mee., heb jaren wekelijks de huishouding gedaan etc. De keuze van dit huis was hun keuze zes jaar geleden en ik vond dit geen verstandige keuze om een vrouw met zoveel klachten te verhuizen in een aanleunwoning.
Ja het vervelende is dat er steeds meer negatieve gevoelens gaan komen naar haar toe omdat ze doet alsof ze het allemaal nog goed weet. Voorheen ging het bezoekje wekelijks best wel aardig maar door die versterking in haar karakter botst het erg met het verleden waarin ik dacht dat zij het wist, weet nu wel beter natuurlijk. Ze is wel lief maar dat betweterige daar kan ik echt niet meer tegen, koek is op.
Er is daar alleen thuiszorg, volgens mij geen casemanager ?? Ik ga informeren.
Valtnietmee

Geboortejaar:
1956
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 10 Januari 2018

Dag Paula,

Alle beetjes helpen.
Een Casemanager wordt in de meeste gevallen aangevraagd via de huisarts.
Bespreek de situatie ook met hem.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man