Moeder zegt bestolen te zijn

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Moeder zegt bestolen te zijn

Berichtdoor Sandra1958 » 13 Januari 2018

Mijn moeder van 88 jaar met Alzheimer, heeft sinds enkele maanden een hele lieve huishoudelijke hulp, via de stichting ouderenzorg.
Mijn moeder betaalt haar wekelijks contant. Dat is vorige week opeens fout gegaan, want ze beweert dat de hulp het 50 euro biljet " uit mijn handen griste, en hard is weggelopen ".
Toevallig is de hulp in kwestie mijn buurvrouw, ik ken haar als een lieve, hardwerkende en betrokken vrouw, die dit nooit zou doen.
Dit is de tweede keer dat mijn moeder problemen heeft met geld, want dit is nog een keer voorgekomen met de pedicure... Deze had ook een biljet van 20 euro " van de tafel gegrist, en was kwaad weggelopen " ...bij navraag van mijn kant, was dit niet zo gelopen, en ook de huishuidelijke hulp stond savonds bij mij voor de deur om haar zorg uit te spreken.
Ik heb dit vandaag met mijn moeder besproken, en zij was heel zeker dat het wél zo gegaan was. Ze werd erg verdrietig dat ik haar niet geloofde. " ik ben toch niet achterlijk " .
Is dit ook een symptoom ? Dingen anders herinneren dan hoe ze werkelijk zijn gegaan ? En hoe moet het met contant afrekenen in het vervolg ? De huish.hulp en ik willen allebei de betaling via mij laten lopen, maar daar wil mijn moeder niets van weten,
Heeft iemand hier ervaring mee?
Sandra1958

Geboortejaar:
1958
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor onderzoeker30 (vrijwilliger) » 14 Januari 2018

Dag Sandra,

Misschien kun je je moeder uitleggen dat als die vaste betalingen via jou lopen zij er geen stress meer van heeft en er niks fout kan gaan. Ja, helaas horen achterdocht, de dingen anders beleven en invullen bij dementie. Neem je moeder wel altijd serieus, ga er maar niet te veel tegenin, maar praat er een beetje langsheen. Zo'n periode van flinke achterdocht kan best nog even aanhouden, zelfs maanden. Met het 'vergeten', worden de reacties anders en soms verdwijnt de achterdocht helemaal, bij anderen steekt het af en toe weer de kop op. Achterdocht is eigenlijk een uiting van angst, het geheugen laat de persoon in de steek en men weet niet meer wat er werkelijk is gebeurd. Men raakt langzaam de controle over het leven kwijt.
Sterkte met de situatie Sandra,
onderzoeker30 (vrijwilliger)

Berichtdoor YvetteV » 17 Januari 2018

Hallo Sandra,

Wat vervelend en je wilt natuurlijk ook je moeder geloven.

Dit is trouwens een situatie die in de volgende online training voorkomt: https://samendementievriendelijk.nl/trainingsaanbod
YvetteV

Geboortejaar:
1988
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
Zorgprofessional / vrijwilliger