Op zoek naar ervaringen persoonlijke begeleiding vanuit PGB

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

Op zoek naar ervaringen persoonlijke begeleiding vanuit PGB

Berichtdoor Nicole » 17 Januari 2018

Ik ben opzoek naar ervaringen van kinderen met een ouder met dementie die vanuit PGB budget zelf hun ouder zijn gaan begeleiden in de thuissituatie. Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat de achterliggende gedachte is geweest om te kiezen voor deze vorm van begeleiding, hoe de begeleiding eruit ziet en of het aanvragen van PGB-budget voor individuele begeleiding gemakkelijk ging?

Deze vragen stel ik omdat ik overweeg om mijn moeder te gaan begeleiden vanuit een PGB (mits we dit via de WMO geregeld krijgen, dat kan moeilijk worden in de betreffende gemeente) Het plan is een aantal weken geleden ontstaan in gesprek met een zorgverlener van mijn moeder. We hebben beide het gevoel dat moeder nog veel meer kan dan er nu uitkomt. Struikelblok is dat moeder de diagnose gesteld in december 2016 niet accepteert. Haar wereld wordt steeds kleiner want niemand mag het weten. Mijn vader ondersteunt haar maar wel op zijn manier. Dat is helaas niet de positieve geduldige insteek die moeder nodig heeft. Ook zit ze niet te wachten op nieuwe 'onbekende' zorgverleners. Zo kwam het idee dat ik zelf een stuk begeleiding ga doen in de thuissituatie. Ik ben opgeleid als sociaal werker, begeleiden van mensen is me dan ook niet vreemd.

Ervaringen en tips zijn van harte welkom!
Nicole

Geboortejaar:
1983
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Ruth Roos » 17 Januari 2018

Hoi Nicole
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje wat betreft het willen gaan begeleiden... in mijn geval mijn vader.
De reden dat ik dit nu ga doen is omdat mijn vader volledige weerstand geeft tegen activiteiten in groepsverband. De zorgboerderij en ook dagbesteding in een verzorgingshuis zijn uitgelopen op een drama. Onbekenden mensen en vooral de oudere mensen daar vindt mijn vader zich niet bij horen. We blijven zoeken naar mogelijk een gesloten dagbesteding of een persoonlijke begeleider die past bij mijn vader. Tot die tijd ga ik iig 1 vaste dag met mn vader op pad. Mijn insteek is om toch n soort van invulling te hebben met activiteiten die bij zijn interesse liggen. Ook wil ik toch nog dagactivering gaan bezoeken maar dan bij hem blijven.
Dit vooral om mijn moeder te ontlasten.
Wat betreft de vergoeding. We hebben al gesprekken gehad bij de gemeente en dit gaat in ons geval via de WLZ.
Je kunt dan pgb aanvragen. De vergoeding hangt af van wie je inhuurt...familie krijgt een minder grote vergoeding dan wanneer je n externe dienst inschakelt. Echt helemaal rond is het nog niet omdat we nog enigzins twijfelen of we het niet gedeeltelijk via de WMO willen doen.
Een gesprek met de gemeente kan je een hoop vragen doen beantwoorden hierover.
Succes en sterkte met alles.
Groetjes
Ruth Roos

Geboortejaar:
1980
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Nicole » 18 Januari 2018

Hoi Ruth Roos,

Dank voor je reactie. Ik heb je berichten op het forum terug gelezen en die zijn herkenbaar. De onbekenden en vooral ouderen waar je vader zich niet bij vindt horen, zou zomaar een opmerking van mijn moeder kunnen zijn. Moet ik wel zeggen dat mijn moeder nog niet naar een reguliere dagbesteding is geweest. Het is wel al een paar keer ter sprake geweest maar ze was de eerste keren erg terughoudend onder het motto: ik heb nog zoveel andere dingen te doen, het komt me niet uit. Vrij vertaald: dat wil ik niet.
De regelgeving rondom WLZ en WMO moet ik me wat meer in verdiepen. Mag ik vragen wat jullie afweging is om het gedeeltelijk via WLZ en gedeeltelijk via WMO te laten lopen? Ik wist niet eens dat dat ook nog een mogelijkheid is. Onze contactpersoon gaf aan dat in ons geval de WMO route waarschijnlijk de beste optie is maar ook een lastige omdat in de gemeente groepsbegeleiding voorgaat op individuele begeleiding en we dus echt een goed verhaal moeten hebben waarom het specifiek individuele begeleiding moet zijn. Ik ga er verder mee aan de slag en dan hopen op een goede uitkomst. Hopelijk gaat het bij jouw ook allemaal goed lopen zodat je vader een plezierige dagbesteding heeft en je moeder meer ruimte krijgt om haar eigen dingen te doen. Ik wens je daarbij ook veel succes en sterkte! Groet Nicole
Nicole

Geboortejaar:
1983
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor frans 50 » 21 Januari 2018

PGB is op zich een goede alternatief voor zelfzorg,

Zo lang je het samen nog zelf goed de verzorging wil regelen, van je partner.
ook het tempo en tijd wat per persoon nodig is kan daardoor individueel geregeld worden.
Zonder extra meerkosten.

Je krijgt een vergoeding, dat is een X. bruto bedrag.
Dat is ruim minder dan de verpleeg of thuiszorg. Maar het is te doen.

Verraderlijk is dat je zelf nog moet zorgen dat er toch nog ruim 40 procent van het brutobedrag terug gestort moet worden aan extra belastingen.
Dan word de beloning om de ziekte kosten zo laag mogelijk te houden eigenlijk zeer !!! ondergewaardeerd.

Jammer is dat de betrokkene instanties, en thuiszorg organisaties dat niet eerlijk en duidelijk vermelden.
want je spaart de gemeenschap uiteindelijk een hoop kosten uit.
frans 50

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
Ik heb dementie

Berichtdoor Evelien84 » 21 Januari 2018

Hallo Nicole,

Naast mantelzorger voor mijn dementerende vader ben ik ook werkzaam als Wmo consulent geweest. Vanuit die laatste hoedanigheid zal ik je antwoorden.
Een combinatie van Wlz en Wmo is niet mogelijk voor zorg. Grofweg komt het erop neer dat als je moeder nog enkele uren veilig alleen kan zijn dan is de route via de Wmo (en dus de gemeente) het meest passend. In de Wlz moet je 24 uurs toezicht nodig hebben omdat er anders zeer onveilige situaties ontstaan.
In de Wmo geldt dat gemeenten maatwerk moeten toepassen en moeten afwegen of iemand door zijn beperkingen wel deel kan nemen aan groepsactiviteiten. Als dat het geval is dan geldt dat groepsbegeleiding eerst wordt ingezet boven individuele begeleiding. Bij dementerenden wordt hier best vaak voor gekozen. Maar als je aan de gemeenteambtenaar goed duidelijk kan maken waarom groepsbegeleiding niet past voor je moeder dan heb je kans om individuele begeleiding te krijgen. Ook zal je duidelijk moeten maken waarom je vader niet (helemaal) kan helpen.
Voor mijn vader heb ik toen naast dagbesteding een klein beetje individuele begeleiding kunnen krijgen, omdat hij hulp moest hebben met de kalender en zijn dagstructuur thuis. Hij woonde toen alleen.

PGB is een financieringsvorm waarin je de zorg kan krijgen (de andere vorm is zorg in natura ZIN). Dat kan zowel via Wmo als Wlz. Het bepalen van de indicatie is de eerste stap, daarna komt de keuze voor PGB of ZIN. Ook groepsbegeleiding kan je in pgb krijgen en dan vervolgens gebruiken voor het individueel begeleiden, maar dat is niet zo kostenefficiënt. Ik zou je daarom eerst aanraden om te proberen individuele begeleiding te krijgen.
Daarnaast zoals Ruth al aangaf zijn er verschillende tarieven. Een zorgaanbieder krijgt een hoger tarief dan familie. Als jij de zorg gaat leveren dan kan je niet tegelijkertijd budgethouder zijn. Dat zou je vader dan kunnen zijn als hij dat kan. Meer info over hoe een pgb werkt en wat erbij komt kijken, kan je vinden op persaldo.nl.

Succes,
Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Nicole » 05 Februari 2018

Hoi Evelien,
Bedankt voor je antwoord dat geeft al wat meer inzicht. Eind van deze maand staat het gesprek met de Wmo consulent gepland.
De komende weken ga ik me nog wat meer inlezen zodat we goed voorbereid aan dat gesprek beginnen.

Groet Nicole
Nicole

Geboortejaar:
1983
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Brenda1234 » 07 Augustus 2018

Beste Nicole,

Ik zorg nu 1 jaar voor 20 a 30 uur per week voor mijn dementerende moedervoor pgb en mantelzorg.
Ook zij wil geen dagbesteding, niet naar een tehuis, geen wisselende verzorgers.

Er is nog een mogelijkheid, MPT pakket.
Je kunt de WLZ met ZIN combineren.
Dat is een zogenaamd modulair pakket. MPT als afkorting wordt hiervoor gebruikt.

Ik heb in de ochtend als ik werk ZIN vanuit het zorgcentrum. De middag en avond doe ik zelf voor de PGB en ik huur voor mijn moeder ook nog 2 andere dames in die uren om mij af te wisselen. Het zorgen voor een demente ouder is best zwaar en het is fijn als het niet allemaal op jouw schouders rust. Je zult maar een keertje zelf ziek zijn of iets belangrijks hebben, dat zit je.
Kinderen kun je nog gemakkelijker meenemen, is mijn ervaring nu.

Je hebt eerst de toezegging van CIZ nodig.
Dan kun je de WLZ aanvragen bij de SVB in combinatie met ZIN. Doe dit dan in samenwerking met de zorgcoordinator.
Je moet ook zelf een zorgplan maken en indienen bij de aanvraag.
Het is zo onbekend dat ik het voor hen uit heb moeten zoeken en ook ben ik de enige die dat zo geregeld heeft met hen in mijn wijk. Ook wilden zij er eerst niet aan omdat zelf zorg leveren a dik 80 euro per uur voor hen aardig wat opleverd, maar te weinig zorg was voor mijn moeder. Ik huur nu mijzelf en de 2 zorgverleners in voor de maximale 20 euro per uur. Dat is toch 4 uur tegenover 1 uur vanuit de thuiszorg. Daar hebben we meer aan per dag. Het is ook niet zo zoals ik las dat het voor pgb een 24 uurs zorg moet zijn. Ik krijg een budget per jaar. Een deel is voor ZIN, het overige voor de pgb's. Ik heb mijn baan moeten minderen naar 20 uur, maar kan nu een deel als pgb vergoeding weer terugverdienen. Er zijn voor mij 5 uur per dag in te zetten, 7 dagen van de week.

Hierin kun je ook gelijk huishoudelijke zorg regelen verpleging of begeleiding. Dit kun je zelf naar eigen keuze beslissen wat er nodig is.
Het budget is voor alle zorg die nodig is.

Het is wel een gedoe voordat je doorhebt waar je allemaal moet zijn, maar het kan.

Heel veel succes en sterkte ook met zorgen voor je vader.

Gr, Brenda.
Brenda1234

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Evelien84 » 21 Augustus 2018

Hoi Brenda,

Wat goed dat je dit zo hebt opgelost met een Wlz indicatie in de leveringsvorm MPT. In de praktijk zie ik vaak dat men er in uren op achteruitgaat als men van de Wmo overgaat naar de Wlz en thuis blijft wonen (de zorgval). Door een deel van de indicatie in te zettten als pgb kan je uiteindelijk meer uren leveren en kan iemand wel thuis blijven wonen.
Maar je hebt gelijk dat dit een enorm gedoe is voordat je dit door hebt. Eventueel kunnen clientondersteuners (via MEE) of mantelzorgmakelaars helpen bij het in orde maken van de indicatie.

@Nicole, ik ben nog wel benieuwd hoe het bij jou afgelopen is

Groet Evelien
Evelien84

Geboortejaar:
1984
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Martijn » 06 September 2018

Interessant verhaal dat je indien Modulair Pakket Thuis combineert meer uren aan zorg kunt leveren.
Ik heb grotendeels de zorg voor mijn moeder op mijn schouders behalve de thuiszorg hulp met wassen en aankleden ( dat is op zijn tijd ook maar zo zo).

Momenteel krijgt mijn moeder hulp met zorg in natura, hulp vanuit de familie heb ik niet dus een goede back-up heb ik niet. Ze gaat twee dagen per week naar de dagopvang.

Ze staat ook op een wachtlijst ( slapend) voor een verpleegtehuis, maar wil het liefst in haar eigen omgeving blijven.

Ik zit erover na te denken om PGB aan te vragen, maar moet dan wel een Bewust Keuze Gesprek plaatsvinden, heeft iemand hier ervaring mee. Kan dit op locatie aangezien mijn moeder Alheimer heeft?

Ik zou dan zorg in kunnen kopen of uitbetalen aan mijzelf, grote vraag is of ik de zorg vol kan blijven houden en de situatie met mijn moeder niet te hard achteruitgaat.
Martijn

Geboortejaar:
1963
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:

Berichtdoor Brenda1234 » 07 September 2018

Beste Martijn,

Het bewust keuze gesprek is aan huis en kun je bij aanwezig zijn.

Als er al zoveel zorg geleverd wordt zal een aanvraag voor pgb ook wel goedkomen.

Met de thuuszorg coordinator kun je dan de uren verdelen. Altijd fijn dat je hen als back-up hebt, ook voor meer medische zorg.

1 van mij 2 pgb ers is verpleegkundige, de andere is begeleidster, zij doen ook leuke dingen met haar.

Dan heb je de taken verdeeld en is het ook langer vol te houden.

Je moet alleen zelf de planning met hen goed managen.

Veel succes!

Gr, Brenda
Brenda1234

Geboortejaar:
1964
Geslacht:
Vrouw
Raakvlak met dementie: