groepswonen voor beginnend dementerenden

Voor vragen, tips, advies en ervaringen over het omgaan met dementie

groepswonen voor beginnend dementerenden

Berichtdoor Paddy Rijn » 18 Januari 2018

Vorig jaar is mijn vader overleden. Heel wat voor mijn moeder om te verwerken, na een gelukkig huwelijk van bijna 50 jaar. Mijn moeder is beginnend dementerend en dat maakt het verdriet dubbel: het gemis van mijn vader en daarbij het gemis van degene die haar altijd hielp met geheugen- en plannings problemen. Zij voelt zich vaak alleen en vindt het lang om van 7 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds alleen thuis te zijn. Natuurlijk komt er af en toe bezoek en ook heeft ze goed contact met de buren. Mijn broer komt regelmatig langs. Zelf woon ik in het buitenland.
Mijn moeder is iemand die zich beter voelt als ze samen met anderen leeft. Zij heeft diverse keren aangegeven graag naar een woongroep voor (demente) ouderen te willen. Een paar weken geleden is zij gestart met dagbesteding, 2 dagdelen per week. Daar bloeit zij echt van op.
Ik weet dat op dit moment het de trend is de mensen zo lang mogelijk thuis, in de vertrouwde omgeving te willen houden. Maar in het geval van mijn moeder: zij zou liever ergens met anderen samen wonen.
Zijn er andere mensen met deze ervaring?
Weet iemand van het bestaan van dit soort woongroepen?
Paddy Rijn

Geboortejaar:
1967
Geslacht:
Man
Raakvlak met dementie:
(Schoon)ouder heeft dementie

Berichtdoor Leo (vrijwilliger) » 18 Januari 2018

Beste Paddy,
Natuurlijk weten de meeste mantelzorgers al vrij snel de dagbehandeling te vinden.
In Nederland hebben wij n.l. een z.g. Casemanager. Via de huisarts aan te vragen.
Na de diagnose adviseren wij dan ook om een Casemanager aan te vragen.
Die weten meestal van de hoed en de rand en kennen de materie.
Misschien kan de Casemanager ook voor een vrijwilliger zorgen die met enige regelmaat langs kan komen.
Natuurlijk wordt er dan in eerste instantie in de familie gezocht.
Ook kan de Casemanager proberen om de dagopvang uit te breiden.
Ik ben inmiddels bijna 60 jaar getrouwd, bij mijn vrouw is ruim 15 jaar geleden Alzheimer vastgesteld en ik heb
doordat wij 1 op 1 in Frankrijk woonden mijn vrouw alleen begeleid.
Toen wij terug in Holland kwamen heb ik 2 dagen dagopvang kunnen regelen en in de loop van de tijd werd dat 4 maal in de week.
De eerste jaren waren natuurlijk totaal geen probleem, maar na 9 jaar stortte ik in.
Daarna werd mijn vrouw via een crisisprocedure direct opgenomen in een verpleeghuis.
Succes.
Leo
Leo (vrijwilliger)

Geslacht:
Man